ZVLÁŠTNÍ TYPY LOTICKÝCH HABITATŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární pás.
Advertisements

Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ZEMĚPIS Téma: Země jižního cípu Ročník: 7.
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Šárka Hájková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Z7_EGYPT TÉMA: Egypt Egypt Datum: září 2012 třída: 7.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Stepi Natálie Prokopová.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Dobiášová Michaela Název: VY_32_INOVACE_05_C 15_Vybrané státy Jihozápadní Asie Téma: Asie Číslo.
Pouště a polopouště.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Administrativní členění ČR VY_32_Inovace_17KR-1 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena Afrika – SAHARA, SAHEL.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
EU peníze středním školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
Extrémní oblasti na naší Zemi
Podnebné pásy – tropický pás
VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOVĚDA 5
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
ZVLÁŠTNÍ TYPY LOTICKÝCH HABITATŮ
Savci biomů světa 8. ročník.
VY_32_INOVACE_Fi_I_17 Název Oblasti Asie
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Chudoba.
VY_32_INOVACE_ Podnebí mírného pásma Autor
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Tundra a polární pustina
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_INOVACE_Fi_II_10 Název Rusko – státní zřízení a přírodní poměry
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola, Hradec Králové
PODNEBÍ JIŽNÍ AMERIKY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Biomy.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
VY_32_INOVACE_17_32_PODNEBNÉ PÁSY
Základní škola, Hradec Králové
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Rostliny a živočichové Evropy VY_32_Inovace_08KR-3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Argentina, Paraguay, Uruguay = Laplatské státy Chile - Andy
14. d Poušť Žlutá Neprší Velké rozdíly teplot (den = horko/noc = zima)
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ZEMĚ VY_32_INOVACE_XVII-C-08.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
11. PODNEBNÉ PÁSY.
5. b Podnebí a vegetace Evropy.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Téma hodiny: Makedonie Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
VY_32_INOVACE_15_Z_POLOPOUŠTĚ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

ZVLÁŠTNÍ TYPY LOTICKÝCH HABITATŮ Toky aridních oblastí

DEFINICE, TYPY Temporární toky Permanentní pouštní toky Toky aridních oblastí DEFINICE, TYPY Temporární toky Permanentní pouštní toky např. JZ USA: běžně malý průtok vzhledem k velikosti povodí – přívalové srážky – bleskové povodně – vyplavení organismů, ale rychlá rekolonizace (několik týdnů), velmi vysoká roční produkce, limitace dusíkem Chladné pouštní toky

Toky aridních oblastí Vádí – Saudská Arábie Namaqualand - aridní region – Jihoafrická republika

Rio Loa, the only river to cross the Atacama Desert; taken near Calama, Chile Photo: Guy Wenborne

Toky aridních oblastí VÝSKYT - ROZŠÍŘENÍ

ARIDNÍ OBLASTI a POUŠTĚ „There is no simple criterion by which the desert may be recognised and defined in eithergeographical or biological sense.“ (Shreve 1951) Pouště

Podíl suchých oblastí na ploše kontinentů Toky aridních oblastí Podíl suchých oblastí na ploše kontinentů

Typy aridních oblastí podle Walter et Stadelman, 1974 Toky aridních oblastí Typy aridních oblastí podle Walter et Stadelman, 1974 Aridní oblasti v tropickém pásmu malé rozdíly v průměrných měsíčních teplotách: jih Karibiku a severní pobřeží Venezuely, sever Somálska, Sokotra Aridní oblasti v subtropickém pásmu zřetelné kolísání teplot, občasný mráz: např. pouště Mojave, Sahara, pouště v jižním Iránu, jižní Peru – severní Chile (Atacama), v Austrálii Aridní oblasti v mírném pásmu často velmi chladné zimy (Great Basin – NA, Irán, Kazachstán, poušť Takla Makan, Gobi etc.) Chladné pouště vysočin v Andách, Pamíru, Tibetu. Mimo tuto klasifikaci: Polární pouště

HYDROMORFOLOGIE Korytotvorné průtoky „otevřenost“ břehů Toky aridních oblastí HYDROMORFOLOGIE Korytotvorné průtoky „otevřenost“ břehů Extrémně nízká prediktabilita Extrémně vysoká variabilita průtoků ve vazbě na nahodilost v režimu srážek Nevyhraněná břehová linie – málo vyvinutý ripal

Rozkolísanost průtoků Toky aridních oblastí Rozkolísanost průtoků

FYZ.-CHEM. A CHEM. POMĚRY Světlo a teplota: různé Toky aridních oblastí FYZ.-CHEM. A CHEM. POMĚRY Světlo a teplota: různé Živiny: v tocích nižších řádů nízký přísun allochtonního org. Materiálu, Často vysoká salinita (závlahy!) Vysoká primární produkce – zelené řasy, rozsivky, vláknité sinice, makrofyta - limitace dusíkem

BIOTA Funkční struktura – dominují generalisté Toky aridních oblastí BIOTA Funkční struktura – dominují generalisté Živočichové: malí, krátkověcí, sběrači a filtrátoři (jepice, muchničky, pakomáři…) Potrava – autochtonní jemný detrit (poměrně málo potravy) Druhová bohatost – obtížně predikovatelné podmínky – druhově chudé