Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručný úvod do UML.
Advertisements

OLE-onlinelearning Studium odkudkoli a kdykoli
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Využití potenciálu mobilního kanálu
Identifikátor materiálu: EU
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Strukturované učení PROJEKT EU
Mobile Internet Forum 2009 Petr Škvařil 8. října 2009 Případové studie mobilního marketingu.
Bakalářský studijní program Softwarové technologie a management (STM) Prof. Ing. Jiří Žára, CSc.
Počítačová grafika - úvod
Online jazyková výuka v praxi. rychlost srozumitelnost efektivita Přenos informací.
Virtuální učebna aneb „webinář“.
Z ČEHO SE POČÍTAČ SKLÁDÁ
Tvorba webových aplikací
Analýza a popis pracovního místa
Human – computer Interaction Koncept designu (afordance, omezeni, mapování a konzistence, zpětná vazba a konceptuální modely) Autor: Eva Žaludová UČO:
Představujeme službu Samepage
Online nástroje pro Váš lepší web Helena Šimková.
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
použitelnost webu (usability)
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
OPEN LEARNING Moderní výuka odborných cizích jazyků 89% žáků cítí potřebu umět cizí jazyk pro svou budoucí práci, NIDV, červen 2012 Brno, 4. červen 2014,
Systémy pro podporu managementu 2
Jiří Štěpán, duben 2010 Vlastnosti úspěšných webových prezentací.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Internetový prohlížeč
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Informace a Informatika. Terminologie Informatika – anglicky information science Zabývá se zpracováním informací nejen na počítačích. Informatika (počítačová.
Kolaborativní hra MAREK DOKSANSKÝ, JAN TEPLÝ NUR - ČVUT
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Vzdělávací technologie aplikace Jaromír Reger (L07155)
Deinstitucionalizace... Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením Závěrečná konference k individuálnímu projektu.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Modely uživatelských preferencí
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty SPSP Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 11. dubna 2013 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií.
1 Řízení znalostí z pohledu práva Seminář č. 4. Opakování Software pro tvorbu projektu jako platforma pro přenos znalostí – pro tým připravující projekt.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Martina Braunerová.  Trénovat řadu kompetencí z oblasti algoritmizace (oddálení vykonání příkazu, ladění programu, dekompozice problému…)  Naučit.
METALIB a SFX Martin Krčál Školení pro studenty FSSBrno, 29. března 2011 aneb jak vyhledávat skoro ve všech e-zdrojích současně.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Operační systém Číslo DUM: III/2/VT/2/2/21 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Software.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
VÝZKUM A INTERNET Internet Advertising Conference Vít Smékal, OMG
 nejvíce využívaná služba internetu založená na www stránkách  poskytuje virtuální informační prostor, přístupný pomocí prohlížeče  výhodou www stránek.
Provázanost mobilní reklamy s webem Tomáš Košťál … najdu tam, co neznám !
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (1) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
ANALÝZA UŽIVATELSKÝCH POTŘEB A PROTOTYPOVÁNÍ TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_17_ROZHRANI.
SOFTWAROVÁ PODPORA PRO VYTVÁŘENÍ FUZZY MODELŮ Knihovna fuzzy procedur Ing. Petr Želasko, VŠB-TU Ostrava.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Vývoj mobilních her a současné trendy
Vypracoval / Roman Málek
Programování mikropočítačů Platforma Arduino
Nástroje podpory uživatelů
Škola SOŠ a SOU Hustopeče, Masarykovo nám. 1 Autor
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Aplikační seminář
Tradiční metody vývoje softwaru
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
Heuristická analýza (Proč a jak)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač Digitální prototypování (Wizard of Oz, digitalní mockup, video prototypování) Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač

Co jsme dělali minule? Uživatelský výzkum, analýza uživatelských potřeb Persony Prototypování Storyboardy Papírové prototypování Tomáš Bouda HCI na KISK

Co nás čeká dnes? Wizard of Oz Digitální mockup Video prototypování Efektivní prototypování Tomáš Bouda HCI na KISK

Představte si, že… bychom byli schopni pozorovat uživatele při práci se systémem, který je plně funkční, ale stále je to jen prototyp… Tzn. není náročný na zdroje. Tomáš Bouda HCI na KISK

Wizard of Oz Čaroděj ze země Oz (1939) Film o dívce, která odnese tornádo do vzdálené země. Snaží se vrátit zpět za pomoci čaroděje Oz. Ten ji ale dá těžký úkol zabít zlou čarodějnici. Po cestě se k dívce přidávají další postavy, které chtějí od Oze pomoci. Nakonec se ukazuje, že Oz je pouhý člověk a dívce pomoci nemůže. Naštěstí se domů dostávají po dlouhé a nebezpečné cestě. Oz dokázal vytvořit velké realistické show, která dívku a její přátele strašila. Zdroj: http://www.csfd.cz/film/2818-carodej-ze-zeme-oz/ Nakreslit obrázek – člověk na plátno vrhá ohromný stín. Tomáš Bouda HCI na KISK

Wizard of Oz Prostřednictvím člověka simulujeme chování počítače. Např. testování interakce uživatele s počítačem prostřednictvím hlasového ovládání. Ve skutečnosti však jsou do stroje uživatelovy pokyny přepisovány výzkumníkem. Pro lepší představu: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=r2CP45 MHJd8&feature=endscreen Tomáš Bouda HCI na KISK

Wizard of Oz John Kelley (cirka 1980) Využil metody WOZ při definování budoucího systému opatřeného hlasovým vstupem. Uživatel počítač ovládal hlasem. Výzkumník vkládal informace do PC v textové podobě. Pokud počítač příkaz nerozpoznal, člověk příkaz přeformuloval. Na základě slovních oprav byl upraven i algoritmus v PC a při dalším testu již na přirozený jazyk a dotaz odpovídal správně. Jednostranné zrcadlo Uživatel dával hlasové pokyny. Tomáš Bouda HCI na KISK

Wizard of Oz WOZ vytváří interaktivní aplikace bez rozsáhlého kódování. Důležitá realističnost rozhraní. Člověk, který systém spravuje na back-endu. WOZ dává smysl, když je systém rychlý, levný nebo lehčí na ovládání, nežli stroj. WOZ pomáhá sbírat data od uživatelů. Více realistické řešení způsobuje, že si uživatelé myslí, že komunikují opravdu se strojem. Méně realistické řešení můžeme rychle upravovat. Použití prototypování vstupního rozhraní do systému personalizace Tomáš Bouda HCI na KISK

Příklad použití WOS: Aardvark Aardvark je (byl) sociální vyhledávač, díky kterému dostávají jeho uživatelé odpovědi na své otázky od svých přátel a přátel přátel. Prototypování probíhalo za využití metody WOS. Uživatelé odesílali své dotazy. Pracovníci je manuálně třídili a posílali online uživatelům. “If people like this in super crappy form, then this is worth building, because they’ll like it even more,” Horowitz said of their initial idea. Zdroj: http://blogs.wsj.com/venturecapital/2010/04/24/how-a-start-up-grew-by- paying-attention-to-whats-behind-the-curtain/ Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak WOS realizovat: Vytvořte si scénáře a průchod aplikací. Vlastně definujete odpověď aplikace na vstupní data uživatele. Vytvořte rozhraní. Vytvořte vstupy, které bude využívat uživatel. Kde a jak bude člověk, který ovládá aplikaci, vkládat data? Budete mít nějaký před-programovaný systém nebo budou vše zajišťovat lidí? Myslete na to, že budete muset systém nakonec vyměnit za PC. Procvičte si roli člověka – operátora. Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak testování metodou WOS Procvičte si scénář s předstihem - vychytáte evidentní chyby. Až budete spokojení, vyberte si uživatele. Myslete na dvě role: Facilitátor – předává úkol a instrukce Člověk – operátor – ovládá rozhraní Zpětná vazba od uživatele: Metoda hlasitého myšlení Retrospektivní interview Heuristická analýza Nakonec si s uživatelem jednoduše popovídejte. Tomáš Bouda HCI na KISK

WOS v průběhu vývoje produktu WOS můžeme využívat kdykoli v procesu vývoje aplikace/softwaru. Tomáš Bouda HCI na KISK

WOS - výhody Rychlá, levná a opakovatelná metoda prototypování. Možnost vytvořit několik variant prototypu. Více realistický, nežli papírový prototyp. Možnost odhalit chyby v designu. Do středu procesu designu staví uživatele. Může předpovědět, jak náročné bude vystavět reálný systém. Učit se mohou i programátoři. Tomáš Bouda HCI na KISK

WOS - nevýhody Simulace nemusí representovat zamýšlenou technologii dostatečně. Můžeme simulovat něco, co nemůže nikdy existovat. WOS potřebuje tréning a je náročný na uskutečnění. Může být obtížní simulovat některé čísti systému. Tomáš Bouda HCI na KISK

Digitální MockUps prototypy Tomáš Bouda HCI na KISK

MockUp Jedná se o prototyp, který je vytvořený prostřednictvím speciální aplikace nebo je naprogramovaný. S mockup prototypem můžeme vstupovat do interakce. Jinak vlastnosti jako papírový prototyp. Software: http://www.1stwebdesigner.com/design/wireframing-mockup- prototyping-tools-plan-designs/ Tomáš Bouda HCI na KISK

Balsamiq Mockups Stažení a instalace softwaru Základní práce se softwarem obrazovka prvky designu vkládání obrázků Pokročilá práce se softwarem jednotlivé mockupy linkování Export Sdílení mockupu s kolegy Tomáš Bouda HCI na KISK

Video prototypování Tomáš Bouda HCI na KISK

Uživatel Podmínky Použití Designér Klient Programátor Zdroj: http://shoooonya.blogspot.cz/2012/09/context.html Tomáš Bouda HCI na KISK

Walkabout app Video: http://www.snowflyzone.com/newnewnew/2008/12/01/walkabout/ Tomáš Bouda HCI na KISK

Video prototyp - výhody Natočit něco na mobil je jednoduché a nic to nestojí. Video je skvělý komunikační kanál. Sdílíte společnou vizi a představu. Video je přenosné a evidentní. Pro programátory rozhraní může sloužit jako specifikace. Spojuje design rozhraní s úkolem uživatele. Ukazuje funkcionalitu a možnosti. Ukazuje, jestli je rozhraní kompletní. Ve videu není nic navíc. Video X Specifikace v dokumentu. Tomáš Bouda HCI na KISK

Různá kvalita a rozlišení video prototypu Brainstorming – 0,5 – 5 min. Papírový prototyp + video Drahé kvalitní detailní video Nízká kvalita Vysoká kvalita Papírový prototyp + video: http://www.youtube.com/watch?v=djXB-i3-V6Q Apple`s Knowledge Navigater: http://www.youtube.com/watch?v=9bjve67p33E Tomáš Bouda HCI na KISK

Co by mělo video ukazovat… Podobně jako storyboard by mělo video ukazovat kompletní úkol. zahrnuta by měla být počáteční motivace zúčastněných a konečný úspěch. Ukazovat všechny úkoly, které lze díky rozhraní realizovat. Pomůže definovat minimalistickou funkcionalitu rozhraní. Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak vytvořit video prototyp Začni s vytvořením storyboardu. Pokus se improvizovat. Potřebné nástroje Kamera – telefon, web kamera apod. Nemusí být nic extra. Herci Realistické místo Obecně se soustřeď na zprávu, kterou díky videu komunikuješ. Není třeba mít video skvěle natočené. Tomáš Bouda HCI na KISK

Video prototypování – nad čím se zamyslet? Bude video obsahovat zvuk nebo ne? Audio je často náročné na úpravu. Můžeme využít nálepky s informacemi, nebo video proložit vysvětlujícím textem. Jaké bude rozhraní? Papírový prototyp, Mockup prototyp nebo naprogramovaný produkt nebude ve videu vidět? Bude video ukazovat úspěšné nebo neúspěšné dokončení úkolu? Tip: video upravujte co nejméně – pracujte efektivně. Klidně na kameře používejte pouze tlačítko pro zastavení nahrávání. Tomáš Bouda HCI na KISK

Efektivní prototypování vytváření a porovnávání možných alternativ Tomáš Bouda HCI na KISK

Kvalita Vs. Kvantita? V hodině keramiky učitel rozdělil žáky do dvou skupin. Jedné dal za úkol, aby vytvořila co nejvíce váz. Ta skupina se soustředila na kvantitu. Druhé skupině řekl, soustřeďte se na kvalitu a vytvořte mi jednu nejlepší vázu. Když přišel konec hodiny, ukázalo se, že kvalitnější produkty má skupina, která se zaměřovala na kvantitu. Rychlé prototypování alternativních řešení přináší kvalitu. Zdroj: http://alanp.ca/blog/2011/06/01/fail-early-fail-often/ (DAVID BAYLES, 1993) Pokud prototypujeme, je dobrý dělat kvalitní prototyp, nebo více nekvalitních prototypů? Tomáš Bouda HCI na KISK

Think outside the box Úkol: Vyhoďte vajíčko z prvního patra domu tak, aby se nerozbilo o zem. Úspěšné video: http://www.youtube.com/watch?v=-eFMWwA2TNs&feature=g-hist Někteří se však zasekli na prvním nápadu, který dostali. Viz. http://www.cs.cmu.edu/~spdow/files/Prototyping-Iteration-CC09.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK

Funkční fixace Připevněte svíčku na korkovou stěnu tak, aby vosk z ní nekapal na stůl. Zdroj: http://bajgar.blog.ihned.cz/c1-55385850-kdo-pripevni-svicku-na- zed-aneb-zvysuji-financni-motivace-vykonnost-pracovniku Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_fixedness Dunkner, 1945 Tomáš Bouda HCI na KISK

Think outside the box Tomáš Bouda HCI na KISK

Paralelní prototypování Sériové Protototyp Protototyp Protototyp Feedback Protototyp Feedback Feedback Feedback Protototyp Protototyp Tomáš Bouda HCI na KISK

paralelní prototypování - výzkum Steven Dew a col. chtěl zjistit, jaký typ prototypování je výhodnější. Úkol: Dvě skupiny studentů měly tvořit reklamní letáky. Jedni využívali paralelní a druzí sériové prototypování. Letáky byly umístěny na MySpace jako reklamní banery. Pomocí Google Analytics byl měřen zájem uživatelů MySpace o reklamní letáky. (DOW, 2010) Tomáš Bouda HCI na KISK

Paralelní a sériové prototypování reklamních letáků. Tomáš Bouda HCI na KISK

Návštěvnost webu. Navíc na webu zůstávali déle ti uživatelé, kteří se na něj dostali z reklamy vytvořené paralelním prototypováním. Tomáš Bouda HCI na KISK

Hodnocení expertů na design. Tomáš Bouda HCI na KISK

Proč má paralelní prototypování lepší výsledky? Paralelní prototypování odděluje EGO of ARTEFAKTU, který designuji. Jestliže obdržím kritiku na můj jediný projekt, pak jsem náchylný kritiku brát osobně. Paralelní prototypování umožňuje porovnávání a umožňuje přenos dobrých prvků designu na budoucí prototyp Tomáš Bouda HCI na KISK

Srovnávání podporuje vzdělávání Jedna část participantů (A) dostala za úkol přečíst nejdříve jednu studii, zapřemýšlet nad ní a pak druhou studii a zapřemýšlet nad ní. Druhá část participantů (B) dostala najednou obě studie a měla je porovnávat. Výsledek: participanti B byli schopni lépe popsat studie, jejich podobnost a bylo u nich naměřeno 3x vyšší porozumění textu. (LOEWENSTEIN a col., 2003) Studie 1 Studie 2 Porozumění 1 Porozumění 2 Studie 1 Studie 2 Porozumění 3 Tomáš Bouda HCI na KISK

Jaký má vliv paralelní prototypování na designérský tým? Chceme znovu zjistit na jaký banner uživatelé na internetu klikají nejčastěji. Banery tvoří dvojce participantů v rámci procesu: Individuálně vytváří své nápady. Sdílí své nápady. Individuálně pracují na finálním nápadu. Tři typy skupin: Vytváří, sdílí a předkládají dva nápady. Vytváří a sdílí dva nápady, předkládají jeden nápad Vytváří, sdílí a předkládají jeden nápad. Tomáš Bouda HCI na KISK

(Dow a col., 2011) Tomáš Bouda HCI na KISK

Výhody sdílení více prototypů Individuální práce člena týmu je bohatší. Členové týmu mezi sebou sdílí více vlastností rozhraní. Dochází k intenzivnější konverzaci. Vznikne lepší konsenzus. V rámci týmu vznikají bohatší vztahy. Když sdílíme jenom jeden nápad, tak po kritice lidé k druhému cítí nepřátelství a nedůvěru. Proč právě kritizoval tento nápad. Lidé si berou kritiku více osobně. Když však sdílíme několik prototypů, pak o sobě lidé smýšlí lépe. Tomáš Bouda HCI na KISK

Alternativní prototypy ujasňují terminologi Napříč designérským a programátorským týmem. Co je důležité tak také mezi ´řešitelským týmem a uživatelem. Tomáš Bouda HCI na KISK

Úkol http://www.slideshare.net/ZdenekHouba/kol2-tm Tomáš Bouda HCI na KISK

Soutěž http://www.prokopsw.cz/cs/stipendium-skoleni-ux-rijen-2012 Tomáš Bouda HCI na KISK

Literatura DOW, Steven P., Alana GLASSCO, Jonathan KASS, Melissa SCHWARZ, Daniel L. SCHWARTZ a Scott R. KLEMMER. Parallel prototyping leads to better design results, more divergence, and increased self-efficacy. ACM Transactions on Computer-Human Interaction. 2010-12-01, roč. 17, č. 4, s. 1- 24. ISSN 10730516. Dostupné z: http://portal.acm.org/citation.cfm?doid=1879831.1879836 LOEWENSTEIN, J., L. THOMPSON a D. GENTNER. Analogical Learning in Negotiation Teams: Comparing Cases Promotes Learning and Transfer. Academy of Management Learning. 2003-06-01, roč. 2, č. 2, s. 119- 127. ISSN 1537-260x. Dostupné z: http://amle.aom.org/cgi/doi/10.5465/AMLE.2003.9901663 DAVID BAYLES, Ted Orland. Art: observations on the perils (and rewards) of artmaking. 1st Image Continuum Press ed. Santa Cruz, CA: Image Continuum Press, 1993. ISBN 09-614-5473-3. Tomáš Bouda HCI na KISK

Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač Děkuji za pozornost Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač