Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_ČESKÁ DEKADENCE K. HLAVÁČEK Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová
Moderní revue, K. Hlaváček, manifest České moderny Anotace Materiál je první částí tématu česká literatura v 90. letech 19. st a počátku 20. st., kombinuje prezentaci s pracovním listem (DUM 4) – seznamuje žáky s tvorbou K. Hlaváčka a s manifestem České moderny. Uvedená řešení jsou jen návrhem. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Moderní revue, K. Hlaváček, manifest České moderny Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA V 90. LETECH 19. ST. A POČÁTKU 20. ST. I. ČÁST ČESKÁ DEKADENCE, KAREL HLAVÁČEK MANIFEST ČESKÉ MODERNY
MODERNÍ REVUE A ČESKÁ DEKADENCE Moderní revue – jeden z nejvýznamnějších literárních časopisů (1894-1925) vydávali: Arnošt Procházka (kritik), Jiří Karásek ze Lvovic (básník, prozaik) kolem něj vyznavači dekadence a symbolismu překlady uměleckých a filozofických děl
KAREL HLAVÁČEK
KAREL HLAVÁČEK (1894 – 1925) básník - představitel dekadence a symbolismu, výtvarník, výtvarný kritik spolupráce s časopisem Moderní revue aktivní v tělovýchovné jednotě Sokol během života se příliš neprosadil, finanční problémy předčasná smrt - tuberkulóza jeho dílo i dnes moderní, mistrem hudebnosti a obraznosti POZDĚ K RÁNU – dekadentně laděná sbírka, básně + básně v próze – převážně reflexivní a intimní lyrika, pocity smutku, melancholie, hudebnost verše MSTIVÁ KANTILÉNA 12 básní – inspirací potlačené povstání holandských gézů proti Španělsku, konkrétní dění jen naznačeno, marný vzdor
KAREL HLAVÁČEK - POZDĚ K RÁNU ukázky SVOU VIOLU JSEM NALADIL CO MOŽNO NEJHLOUBĚJI Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji a tichý doprovod k ní pozdě za večera pěji. (…) Mé melodie chtějí míti smutek všeho toho, co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho. HRÁL KDOSI NA HOBOJ "Hrál kdosi na hoboj, a hrál již kolik dní, hrál vždycky na večer touž píseň mollovou a ani nerozžal si oheň pobřežní, neb všecky ohně, prý, tu zhasnou, uplovou. (…) ZA NOCI BŘEZNOVÉ Když k ránu měsíc padal karmínově zarudlý za řeku, jeho zlat kde rozpuštěný tak se chvěl, a polibek Tvůj byl ač delikátní, přece jen mdlý… v té noci březnové Tvou zahradou jsem pozdě k ránu šel. A středem záhonů, jež přes noc rudě vzkvetly mi, já ved' Tě znavenou; jen jednoho mi bylo žel: proč já tu neměl štěstí býti mezi prvními, proč někdo přede mnou již tady vedle Tebe šel? (…) DVA HLASY Dnes dvorce ani po klekání nezavřeli – dva smutné dvorce na samotách propadlých – dva hlasy se tam o cos hádaly a přely při rudých stínech pochodní, ta vodou vzdálených. Byl prvý hluboký a stále chtěl své: ano, a druhý bázlivý a stále chtěl své: ne, až zmlkly najednou, když blízko bylo ráno a měsíc vyšel na chvilku nad vody vzdálené. Dnes dvorce ani po klekání nezavřeli – dva smutné dvorce na samotách propadlých… Dva hlasy se v nich dlouho mezi sebou přely, až hlas, jenž prosil, zaúpěl a náhle ztich', a hlas, jenž chtěl své: ano, z hluboka si vzdych'.
Pracovní list – úkol č. 1 Jaké pocity básně sugerují? Čím autor ještě podtrhuje náladovost svých veršů? (viz název) Jakými prostředky dosahuje hudebnosti veršů? Které motivy ještě evokují hudbu? Kromě hudebnosti působí Hlaváčkovy verše svou barevností. Doložte ukázkami. Určete druh rýmu.
Pracovní list – úkol č. 1 - řešení Jaké pocity básně sugerují? Smutku, marnosti, zbytečnosti, beznaděje. Mé melodie chtějí míti smutek všeho toho, co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho. a ani nerozžal si oheň pobřežní, neb všecky ohně, prý, tu zhasnou, uplovou. Čím ještě podtrhuje náladovost svých veršů? (viz název) Nejčastější dobou, k níž se vztahují – noc (častý motiv měsíce) a pozdní ráno. Jakými prostředky dosahuje hudebnosti veršů? Opakováním stejných hlásek, stejných slov. Které motivy ještě evokují hudbu? Motivy hudebních nástrojů. Kromě hudebnosti působí Hlaváčkovy verše svou barevností. Doložte ukázkami - karmínově zarudlý, jeho zlat, rudě vzkvetly, rudých stínech Rým sdružený a střídavý.
MANIFEST ČESKÉ MODERNY Zformulován J. S. Macharem a F. X. Šaldou Volné sdružení spisovatelů Nebyl podrobným uměleckým programem Formuloval umělecké principy tvorby mladé generace Vyjadřoval se k otázkám společenským a politickým
MANIFEST ČESKÉ MODERNY MANIFEST ČESKÉ MODERNY napsáno 1895, vyšlo v 1. čísle Rozhledů na rok 1896 Sražena typickými reprezentanty starých směrů v jeden šik (…) přijala část mladé generace literární jméno, které s despektem bylo hozeno na ni: Česká Moderna. Bylo jí vytknuto jako nedostatek běžného společenského dobrého tónu, že se nepřipojila tiše k předcházejícímu staršímu proudu, že neuznává za svaté jeho ikony, že povrhá skepticky jeho autoritami … Cítí, že mezi generací starší a jí je nepřeklenutelná propast. (…) Chceme v kritice to, zač jsme bojovali a co jsme si vybojovali: míti své přesvědčení, volnost slova, bezohlednost. Kritická činnost jest prací tvůrčí, uměleckou, vědeckou, samostatným literárním žánrem… Chceme individualitu, chceme ji v kritice, v umění. Umělce chceme, ne echa cizích tónů, ne eklektiky, ne diletanty. Nevážíme si pestrobarevného látání přejatých myšlenek a forem, zrýmovaných politických programů, imitací národních písní, veršovaných folkloristických tretek, šedivého fangličkářství, realistické ploché objektivnosti. Umělče, dej do svého díla svou krev, svůj mozek, sebe … Chceme pravdu v umění, ne tu, jež je fotografií věcí vnějších, ale tu poctivou pravdu vnitřní, jíž je normou jen její nositel - individuum. (…)
Pracovní list – úkol č. 2 Vysvětlete úvodní slova Sražena typickými reprezentanty starých směrů v jeden šik … Objasněte myšlenky druhého odstavce. Na základě úryvku z manifestu České moderny objasněte, co jeho signatáři odmítali, co požadovali.
MANIFEST ČESKÉ MODERNY – pracovní list – úkol č. 2 - řešení A. Sražena typickými reprezentanty starých směrů v jeden šik … Mladá generace se semkla, spojila proti staré generaci … které s despektem bylo hozeno na ni … s pohrdáním, opovržením byla pojmenována B. Mladým autorům bylo vytknuto, že nenavázali na to, co vytvořila starší generace, že nemá v úctě významné osobnosti minulých dob, neváží si jich. Mezi starší a mladou generací je nepřekonatelný rozpor.
MANIFEST ČESKÉ MODERNY – pracovní list – úkol č. 2 - řešení C. Požadovali nové pojetí kritiky - „míti své přesvědčení, volnost slova, bezohlednost“, „kritická činnost jest … samostatným literárním žánrem“ Kladli důraz na individualitu, tvůrčí svobodu - “Umělče, dej do svého díla svou krev, svůj mozek, sebe“ dílo mělo vzniknout z vnitřní potřeby autora Požadovali silné umělecké osobnosti, ne jejich napodobitele (kritika lumírovců, epigonů Vrchlického) - „Umělce chceme, ne echa cizích tónů, ne eklektiky, ne diletanty“ Odmítali jak bezduché napodobování cizích vzorů (kritika Vrchlického) - „Nevážíme si pestrobarevného látání přejatých myšlenek“, tak lidové slovesnosti - „imitací národních písní, veršovaných folkloristických tretek“ (kritika Hálka) Odmítli i realismus – „Nevážíme si … realistické ploché objektivnosti.“
ZDROJE SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2001, ISBN 80-7235-162-1. SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, ISBN 80-7235-161-3. Literatura pro 3. ročník středních škol – Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, 1. vyd., ISBN 978-80-7358-136-7. MAŠKOVÁ, Drahuše. Čítanka 3 k LITERATUŘE - přehledu SŠ učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 80-86873-00-5 (DOTISK 1. VYDÁNÍ, 2007). Sochrová, Marie. Literatura v kostce Přepracované vydání 2007. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978-80—253-0185-2 (1. vydání, 2007).
Dokumenty: Manifest České moderny: http://www.ceskaliteratura.cz/dok/mmoderny.htm
OBRÁZKY NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel_Hlavacek_1895.jpg