Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Underground Mgr. Ludmila Růžičková
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Název školyStřední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název školy: Základní škola Netvořice
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Marie Havránková PROLETÁŘSKÁ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol.
A. Sova – Květy intimních nálad
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Karel Hlaváček.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
3. Fáze Národního obrození
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Česká moderna.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Česká meziválečná poezie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_ČESKÁ DEKADENCE K. HLAVÁČEK Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

Moderní revue, K. Hlaváček, manifest České moderny Anotace Materiál je první částí tématu česká literatura v 90. letech 19. st a počátku 20. st., kombinuje prezentaci s pracovním listem (DUM 4) – seznamuje žáky s tvorbou K. Hlaváčka a s manifestem České moderny. Uvedená řešení jsou jen návrhem. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Moderní revue, K. Hlaváček, manifest České moderny Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

ČESKÁ LITERATURA V 90. LETECH 19. ST. A POČÁTKU 20. ST. I. ČÁST ČESKÁ DEKADENCE, KAREL HLAVÁČEK MANIFEST ČESKÉ MODERNY

MODERNÍ REVUE A ČESKÁ DEKADENCE Moderní revue – jeden z nejvýznamnějších literárních časopisů (1894-1925) vydávali: Arnošt Procházka (kritik), Jiří Karásek ze Lvovic (básník, prozaik) kolem něj vyznavači dekadence a symbolismu překlady uměleckých a filozofických děl

KAREL HLAVÁČEK

KAREL HLAVÁČEK (1894 – 1925) básník - představitel dekadence a symbolismu, výtvarník, výtvarný kritik spolupráce s časopisem Moderní revue aktivní v tělovýchovné jednotě Sokol během života se příliš neprosadil, finanční problémy předčasná smrt - tuberkulóza jeho dílo i dnes moderní, mistrem hudebnosti a obraznosti POZDĚ K RÁNU – dekadentně laděná sbírka, básně + básně v próze – převážně reflexivní a intimní lyrika, pocity smutku, melancholie, hudebnost verše MSTIVÁ KANTILÉNA 12 básní – inspirací potlačené povstání holandských gézů proti Španělsku, konkrétní dění jen naznačeno, marný vzdor

KAREL HLAVÁČEK - POZDĚ K RÁNU ukázky SVOU VIOLU JSEM NALADIL CO MOŽNO NEJHLOUBĚJI Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji a tichý doprovod k ní pozdě za večera pěji. (…) Mé melodie chtějí míti smutek všeho toho, co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho. HRÁL KDOSI NA HOBOJ "Hrál kdosi na hoboj, a hrál již kolik dní, hrál vždycky na večer touž píseň mollovou a ani nerozžal si oheň pobřežní, neb všecky ohně, prý, tu zhasnou, uplovou.  (…) ZA NOCI BŘEZNOVÉ Když k ránu měsíc padal karmínově zarudlý za řeku, jeho zlat kde rozpuštěný tak se chvěl, a polibek Tvůj byl ač delikátní, přece jen mdlý… v té noci březnové Tvou zahradou jsem pozdě k ránu šel. A středem záhonů, jež přes noc rudě vzkvetly mi, já ved' Tě znavenou; jen jednoho mi bylo žel: proč já tu neměl štěstí býti mezi prvními, proč někdo přede mnou již tady vedle Tebe šel? (…)   DVA HLASY Dnes dvorce ani po klekání nezavřeli – dva smutné dvorce na samotách propadlých – dva hlasy se tam o cos hádaly a přely při rudých stínech pochodní, ta vodou vzdálených. Byl prvý hluboký a stále chtěl své: ano, a druhý bázlivý a stále chtěl své: ne, až zmlkly najednou, když blízko bylo ráno a měsíc vyšel na chvilku nad vody vzdálené. Dnes dvorce ani po klekání nezavřeli – dva smutné dvorce na samotách propadlých… Dva hlasy se v nich dlouho mezi sebou přely, až hlas, jenž prosil, zaúpěl a náhle ztich', a hlas, jenž chtěl své: ano, z hluboka si vzdych'.

Pracovní list – úkol č. 1 Jaké pocity básně sugerují? Čím autor ještě podtrhuje náladovost svých veršů? (viz název) Jakými prostředky dosahuje hudebnosti veršů? Které motivy ještě evokují hudbu? Kromě hudebnosti působí Hlaváčkovy verše svou barevností. Doložte ukázkami. Určete druh rýmu.

Pracovní list – úkol č. 1 - řešení Jaké pocity básně sugerují? Smutku, marnosti, zbytečnosti, beznaděje. Mé melodie chtějí míti smutek všeho toho, co rostlo, vykvetlo a zrálo marně, pro nikoho. a ani nerozžal si oheň pobřežní, neb všecky ohně, prý, tu zhasnou, uplovou. Čím ještě podtrhuje náladovost svých veršů? (viz název) Nejčastější dobou, k níž se vztahují – noc (častý motiv měsíce) a pozdní ráno. Jakými prostředky dosahuje hudebnosti veršů? Opakováním stejných hlásek, stejných slov. Které motivy ještě evokují hudbu? Motivy hudebních nástrojů. Kromě hudebnosti působí Hlaváčkovy verše svou barevností. Doložte ukázkami - karmínově zarudlý, jeho zlat, rudě vzkvetly, rudých stínech Rým sdružený a střídavý.

MANIFEST ČESKÉ MODERNY Zformulován J. S. Macharem a F. X. Šaldou Volné sdružení spisovatelů Nebyl podrobným uměleckým programem Formuloval umělecké principy tvorby mladé generace Vyjadřoval se k otázkám společenským a politickým

MANIFEST ČESKÉ MODERNY MANIFEST ČESKÉ MODERNY napsáno 1895, vyšlo v 1. čísle Rozhledů na rok 1896 Sražena typickými reprezentanty starých směrů v jeden šik (…) přijala část mladé generace literární jméno, které s despektem bylo hozeno na ni: Česká Moderna. Bylo jí vytknuto jako nedostatek běžného společenského dobrého tónu, že se nepřipojila tiše k předcházejícímu staršímu proudu, že neuznává za svaté jeho ikony, že povrhá skepticky jeho autoritami … Cítí, že mezi generací starší a jí je nepřeklenutelná propast. (…) Chceme v kritice to, zač jsme bojovali a co jsme si vybojovali: míti své přesvědčení, volnost slova, bezohlednost. Kritická činnost jest prací tvůrčí, uměleckou, vědeckou, samostatným literárním žánrem… Chceme individualitu, chceme ji v kritice, v umění. Umělce chceme, ne echa cizích tónů, ne eklektiky, ne diletanty. Nevážíme si pestrobarevného látání přejatých myšlenek a forem, zrýmovaných politických programů, imitací národních písní, veršovaných folkloristických tretek, šedivého fangličkářství, realistické ploché objektivnosti. Umělče, dej do svého díla svou krev, svůj mozek, sebe … Chceme pravdu v umění, ne tu, jež je fotografií věcí vnějších, ale tu poctivou pravdu vnitřní, jíž je normou jen její nositel - individuum. (…)

Pracovní list – úkol č. 2 Vysvětlete úvodní slova Sražena typickými reprezentanty starých směrů v jeden šik … Objasněte myšlenky druhého odstavce. Na základě úryvku z manifestu České moderny objasněte, co jeho signatáři odmítali, co požadovali.

MANIFEST ČESKÉ MODERNY – pracovní list – úkol č. 2 - řešení A. Sražena typickými reprezentanty starých směrů v jeden šik … Mladá generace se semkla, spojila proti staré generaci … které s despektem bylo hozeno na ni … s pohrdáním, opovržením byla pojmenována B. Mladým autorům bylo vytknuto, že nenavázali na to, co vytvořila starší generace, že nemá v úctě významné osobnosti minulých dob, neváží si jich. Mezi starší a mladou generací je nepřekonatelný rozpor.  

MANIFEST ČESKÉ MODERNY – pracovní list – úkol č. 2 - řešení C. Požadovali nové pojetí kritiky - „míti své přesvědčení, volnost slova, bezohlednost“, „kritická činnost jest … samostatným literárním žánrem“ Kladli důraz na individualitu, tvůrčí svobodu - “Umělče, dej do svého díla svou krev, svůj mozek, sebe“ dílo mělo vzniknout z vnitřní potřeby autora Požadovali silné umělecké osobnosti, ne jejich napodobitele (kritika lumírovců, epigonů Vrchlického) - „Umělce chceme, ne echa cizích tónů, ne eklektiky, ne diletanty“ Odmítali jak bezduché napodobování cizích vzorů (kritika Vrchlického) - „Nevážíme si pestrobarevného látání přejatých myšlenek“, tak lidové slovesnosti - „imitací národních písní, veršovaných folkloristických tretek“ (kritika Hálka) Odmítli i realismus – „Nevážíme si … realistické ploché objektivnosti.“

ZDROJE SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2001, ISBN 80-7235-162-1. SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, ISBN 80-7235-161-3. Literatura pro 3. ročník středních škol – Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, 1. vyd., ISBN 978-80-7358-136-7. MAŠKOVÁ, Drahuše. Čítanka 3 k LITERATUŘE - přehledu SŠ učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN 80-86873-00-5 (DOTISK 1. VYDÁNÍ, 2007). Sochrová, Marie. Literatura v kostce Přepracované vydání 2007. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978-80—253-0185-2 (1. vydání, 2007).

Dokumenty: Manifest České moderny: http://www.ceskaliteratura.cz/dok/mmoderny.htm

OBRÁZKY NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karel_Hlavacek_1895.jpg