Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba buňky - opakování
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
1.E Biologie.
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Buňka.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Základní struktura života
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s ději, k nimž dochází v buněčném.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
B U Ň K A.
Obr. 1 Pro 6. ročník Opakování buňky.
Jednobuněční živočichové
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Rozdělení buněk.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Mnohobuněčné organismy
BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
ROZLIŠENÍ BUNĚK PŘÍRODOPIS 6.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Botanika Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_41_Buňka
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy základní projevy života organismus - jednobuněčný, mnohobuněčný buňka – rostlinná, živočišná organely buněčná stěna plazmatická membrána cytoplazma jádro chloroplasty lysozomy ribozomy mitochondrie vakuola

Buňka je základní stavební a funkční jednotkou organismů je schopná samostatného života vykazuje všechny základní projevy života: výživa, vylučování, dýchání, rozmnožování, růst, pohyb, reakce na podněty rozmnožuje se dělením

Zápis do sešitu Buňka schopná samostatného života základní stavební a funkční jednotka organismů schopná samostatného života rozmnožuje se dělením

Buňka jednobuněčné organismy mnohobuněčné organismy jejich tělo je tvořeno pouze jednou buňkou mnohobuněčné organismy jejich tělo tvoří mnoho buněk, které jsou specializované buňky jsou stejného tvaru, funkce a původu buňka → tkáň (u živočichů) / pletivo (u rostlin) → orgán → orgánová soustava → organismus

Zápis do sešitu jednobuněčné organismy mnohobuněčné organismy tělo tvoří jedna buňka mnohobuněčné organismy tělo tvoří mnoho buněk, specializované buňka → tkáň (u živočichů) / pletivo (u rostlin) → orgán → orgánová soustava → organismus

Buňka buňka se skládá z: rozlišujeme buňky cytoplazmy organel (buněčných ústroječek) rozlišujeme buňky rostlinné živočišné bakteriální (nemají pravé jádro, jsou velmi malé)

Zápis do sešitu složení buňky: buňky cytoplazma organely (buněčné ústroječky) buňky rostlinné živočišné bakteriální

Zápis do sešitu Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů všechny základní projevy života: výživa, vylučování, dýchání, rozmnožování, růst, pohyb, reakce na podněty jednobuněčné organismy → tělo je tvoří pouze jedna buňka mnohobuněčné organismy → tělo tvoří mnoho buněk složení buňky: cytoplazma organely (buněčné ústroječky) buňky rostlinné živočišné bakteriální

Rostlinná buňka obrázek 1

Živočišná buňka obrázek 2

Buněčné organely buněčná stěna – určuje tvar buněk (rostliny, houby, bakterie), zpevňuje a chrání buňku plazmatická membrána – polopropustná, zajišťuje transport látek směrem do buňky nebo z buňky cytoplazma – tvoří vnitřní prostředí buněk, polotekutá hmota, jsou v ní organely: jádro – řídí děje v buňce, rozmnožování, obsahuje dědičné informace chloroplasty – probíhá v nich fotosyntéza, obsahují chlorofyl lysozomy – zajišťují trávení živin ribozomy – vyrábějí bílkoviny mitochondrie – probíhá v nich buněčné dýchání → uvolňování energie vakuoly – shromažďuje zásobní a odpadní látky

Zápis do sešitu Buněčné organely buněčná stěna – tvar buněk, zpevňuje a chrání buňku R plazmatická membrána – polopropustná, transport látek R, Ž cytoplazma – vnitřní prostředí buněk, obsahuje organely R, Ž jádro – řízení, rozmnožování, dědičné informace R, Ž chloroplasty – fotosyntéza, chlorofyl R lysozomy – trávení živin Ž ribozomy – výroba bílkovin R, Ž mitochondrie – buněčné dýchání → uvolňování energie R, Ž vakuoly – zásobní a odpadní látky R

Rozmanitost buněk řasa buňky z listu bakterie jednobuněčný živočich obrázek 3 obrázek 5 obrázek 6 obrázek 4

OPAKOVÁNÍ Buňka Buněčné organely základní stavební a funkční jednotka organismů schopná samostatného života rozmnožuje se dělením jednobuněčné organismy tělo tvoří jedna buňka mnohobuněčné organismy tělo tvoří mnoho buněk, specializované buňka → tkáň (u živočichů) / pletivo (u rostlin) → orgán → orgánová soustava → organismus složení buňky: cytoplazma organely (buněčné ústroječky) buňky rostlinné živočišné bakteriální Buněčné organely buněčná stěna – tvar buněk, zpevňuje a chrání buňku R plazmatická membrána – polopropustná, transport látek R, Ž cytoplazma – vnitřní prostředí buněk, obsahuje organely R, Ž jádro – řízení, rozmnožování, dědičné informace R, Ž chloroplasty – fotosyntéza, chlorofyl R lysozomy – trávení živin Ž ribozomy – výroba bílkovin R, Ž mitochondrie – buněčné dýchání → uvolňování energie R, Ž vakuoly – zásobní a odpadní látky R

Otázky a úkoly Buňka je základní ............................ a ............................... jednotkou organismů. Vysvětli rozdíl mezi jednobuněčným a mnohobuněčným organismem. Které organely najdeme pouze u rostlinných buněk? Vysvětli, jaké funkce má jádro.

Zdroje Autorem materiálu je Mgr. Hana Žídková, ZŠ a MŠ Horymírova 100, Ostrava Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2012-17-09] obr. 1 – rostlinná buňka autor Mgr. Hana Žídková [2012-17-09] obr. 2 – živočišná buňka autor Mgr. Hana Žídková [2012-17-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Animal_cell_structure_cs.svg/1000px-Animal_cell_structure_cs.svg.png obr. 3 – řasa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Pediastrum.jpg obr. 4 – buňky v listu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Cholera_bacteria_SEM.jpg obr. 5 – bakterie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Chaos_carolinense.jpg obr. 6 – jednobuněčný živočich http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Chloroplasten.jpg