Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
Advertisements

1.E Biologie.
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Základní části buňky a jejich hlavní význam
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Trepka velká Mgr. Helena Roubalová
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
B U Ň K A.
Obr. 1 Pro 6. ročník Opakování buňky.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Didaktika přírodopisu 2
LES ŘASY.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
BUŇKA.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Semiautonomní organely a cytoskelet
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
SINICE fotosyntetizující bakterie
BUŇKA.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozmanitost a stavba buněk Poznáte o jaké jde buňky na mikrofotografiích? Co mají společného a co odlišného?
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
ROZLIŠENÍ BUNĚK PŘÍRODOPIS 6.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Botanika Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_41_Buňka
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D. Katedra biologie PdF MU

….vlastními slovy vysvětlit co je to pojem Po absolvování semináře bude student schopen…. ….vlastními slovy vysvětlit co je to pojem ….uvést, do které složky učiva pojmy náleží …. rozlišit pojmy opěrné, nové a rozšiřující ….vlastními slovy vysvětlit co je to „pojmová mapa“ …odůvodnit význam pojmové mapy …popsat mechanismus tvorby pojmové mapy …sestavit pojmovou mapu pro konkrétní téma

POJMY základní stavební kameny kurikula „kategorie věcí či myšlenek, které mají společné nejdůležitější vlastnosti“ (Pasch, 1998) grafickým vyjádřením vlastností, hierarchie a vztahů mezi pojmy je pojmová mapa jejich vytváření patří ke kognitivním výukovým cílům z hlediska složek učiva jsou součástí vědomostí (spolu s fakty a generalizacemi) Příklady pojmů v přírodopise: buňka, pletivo, tkáň, epitel, orgán, Australopithecus afarensis, Homo habilis, Homo erectus, Homo sapiens atd.

Typy pojmů v didaktice: opěrné: žákovi známé z dřívějších hodin nebo předmětů jsou základem pro nové učivo nové (nově vytvářené): náplň probíraného tématu rozšiřující: pro zvídavé žáky, k rozšíření učiva Příklad: učivo o buňce v 6. ročníku Opěrné pojmy: buňka, rostlina, živočich, organismus, dýchání, fotosyntéza Nové pojmy: plazmatická membrána, cytoplazma, jádro, chloroplast, mitochondrie, bičík, slizové pouzdro, buněčná organela, polopropustnost, vakuola, prvok, bakterie Rozšiřující pojmy: prokaryotická buňka, ekaryotická buňka

Učební úloha: 1. Přečtěte si okopírovaný text z učebnice pro ZŠ. 2. Vypište z něj pojmy. 3. Rozhodněte, zda se jedná o pojmy opěrné, nové nebo rozšiřující.

Pojmová mapa: - „myšlenková mapa“ pouze stromová (strukturní) pojmová mapa = grafické vyjádření struktury učiva vytvoření myšlenkové mapy: myšlenkový proces: volba centrálního pojmu (sinice) rozbor vztahů mezi dílčími pojmy 2) grafické zpracování: - pojmy, jejich vlastnosti nebo příklady v buňkách (kruhy, čtverce, ovály atd.) - vztahy mezi nimi jsou znázorněny spojnicemi, šipkami a „spojovacími slovy“

Zdroj: http://www. ctenarska-gramotnost

- ujasnění vztahů mezi pojmy => zpřesnění, pochopení tématu Proč pojmovou mapu vytvářet? - ujasnění vztahů mezi pojmy => zpřesnění, pochopení tématu - grafické znázornění hierarchické struktury => lepší zapamatování Literatura: FISCHER, Robert: Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování.2. vyd., Praha: Portál, 2004, 176 s., ISBN: 80-7178-966-6 (brož.).

Pojmová mapa Zdroj: http://www.e-profess.cz/data/KONCEPTUALNI%20M.jpg

Zdroj: http://performancepyramid. muohio

Zdroj: http://blogs. ubc