Rovnost versus rovnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Lineární rovnice 8.-9.ročník
Rovnice s jednou neznámou 8. ročník
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Lineární rovnice s jednou neznámou Autor: Vladislava Hurajová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Lineární rovnice – 1. část
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika Lineární rovnice
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
UŽITÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární rovnice – 2. část
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
5,2 Milan Hanuš X Poznámky TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
Řešení rovnic Lineární rovnice
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ROVNICE KOŘENY ROVNICE EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY
Komplexní čísla - 1 VY_32_INOVACE_ Motivační úvod.
Ekvivalentní úpravy rovnic
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Lineární rovnice s parametrem Autor: Jiří Ondra. Rovnici s parametrem považujeme za zápis množiny všech rovnic, které získáme dosazením konstant za parametr.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Ryze kvadratická rovnice
Matematika 8.ročník Jak vyřeším jednoduchou lineární rovnici.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Jednoduché rovnice, užití druhé ekvivalentní úpravy
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC 2. METODA SČÍTACÍ Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli 3. Počet řešení rovnice s neznámou ve jmenovateli Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lineární rovnice Druhy řešení.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Řešení lineárních rovnic
Ekvivalentní úpravy rovnic
Řešení rovnic Lineární rovnice 1
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Lineární rovnice Druhy řešení.
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Lineární rovnice Druhy řešení.
Matematika 8.ročník ZŠ L i n e á r n í r o v n i c e I. Creation IP&RK.
Ekvivalentní úpravy rovnic
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Rovnice - úvod ÚHLŮ.
Ryze kvadratická rovnice
VY_32_INOVACE_09 09 rovnost, rovnice autor: Mgr. Tomáš Polák
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Matematika Lineární rovnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
27 ROVNICE – POČET ŘEŠENÍ.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Pár užitečných rad, jak postupovat při řešení složitějších rovnic
Transkript prezentace:

Rovnost versus rovnice Úvod do lineárních rovnic

znaménko = je znaménko rovnosti čili rovnítko 3 auta = 3 auta Stejné množství aut v modré i zelené kružnici vyjádříme matematicky zápisem: 3 = 3 (3 se rovná 3) znaménko = je znaménko rovnosti čili rovnítko

Matematicky vyjádříme zápisem: Obdobně: a = 3 a 2 auta = 5 aut dohromady 5 aut Matematicky vyjádříme zápisem: 3 + 2 = 5 5 = 5

Matematicky vyjádříme zápisem: A stejně tak: X X X X a a = 3x a 4x = 2x a 5x dohromady 7x dohromady 7x Matematicky vyjádříme zápisem: 3x + 4x = 2x + 5x 7x = 7x

L = P Všechny uvedené příklady nazýváme ROVNOST. Rovnost je zápis toho, že se dvě čísla (číselné výrazy) nebo dva výrazy sobě rovnají. 8 - 5 = 37 - 34 24 = 24 2 . (4x – 1) = 8x - 2 5 . 6 = 15 . 2 8 . 3 = 24 4x = 4x 2 . 16 = (5 + 3) . 4 4 . 6 - 4 = 20 7 = 63 : 9 7x = 9x – 2x 3a + 4 . 5a = 26a – 3a 6 + 9 = 15 5y + 6y = 11y 8 - 5 = 37 - 34 3 + 7 = 5 + 5 L = P Levá strana rovnosti = Pravá strana rovnosti

Jak dokážeme, že se jedná o rovnost? Př: 3 . (4 + 2x) – (4x – 6) = 2 . (9 + x) 1. Úpravou obou stran rovnosti: L = 3 . (4 + 2x) – (4x – 6) = 12 + 6x – 4x + 6 = 18 + 2x P = 2 . (9 + x) = 18 + 2x L = P … jedná se o rovnost 2. Dosazením libovolného přirozeného čísla za neznámou: např.: x = 2 L = 3 . (4 + 2x) – (4x – 6) = 3 . (4 + 2 . 2) – (4 . 2 – 6) = = 3 . (4 + 4) – (8 – 6) = 3 . 8 – 2 = 24 – 2 = 22 P = 2 . (9 + x) = 2 . (9 + 2) = 2 . 11 = 22 L = P … jedná se o rovnost

A co když se stane, že se levá strana pravé nerovná? Př: 6x – (2x – 5) . 3 = 5x + 4 . (3 – x) – 12 Zjednodušíme obě strany: L = 6x – (2x – 5) . 3 = 6x – (6x – 15) = 6x – 6x + 15 = 15 P = 5x + 4 . (3 – x) – 12 = 5x +12 – 4x – 12 = x L ≠ P Nejedná se o rovnost, nýbrž o ROVNICI

Řešení, kořen rovnice: x = 4 Rovnice je zápis rovnosti dvou výrazů, ve kterém máme najít neznámé číslo tak, aby po jeho dosazení za proměnnou do levé a do pravé strany zápisu nastala rovnost. Př: x + 6 = 10 Hledanému číslu říkáme neznámá a označujeme ji libovolným písmenem. Najdeme-li takové číslo, hovoříme o řešení nebo kořenu rovnice. Řešení, kořen rovnice: x = 4 Zkouška dosazením: 4 + 6 = 10 10 = 10 L = P

Zjisti, zda se jedná o rovnost. Př. 1: 3 . (2x + 1) = 6 – 3x – 3 + 9x L = 3 . (2x + 1) = 6x + 3 P = 6 – 3x – 3 + 9x = 3 + 6x = 6x + 3 L = P … jedná se o rovnost Př. 2: 7y + 10 + 3y = (2y + 3) . 5 L = 7y + 10 + 3y = 10 y + 10 P = (2y + 3) . 5 = 10y + 15 L ≠ P … nejedná se o rovnost

Zjisti, zda se jedná o rovnost. Př. 3: 3 . (2x + 2) = 2 . (3x – 3) L = 3 . (2x + 2) = 6x + 6 P = 2 . (3x – 3) = 6x – 6 L ≠ P … nejedná se o rovnost Př. 4: 12z – 2 . (2 + 3 . 2z) = 8 + (2z – 3) . 4 – 8z L = 12 . (2 + 3 . 2z) = 12z – 2 . (2 + 6z) = = 12z – 4 – 12z = – 4 P = 8 + (2z – 3) . 4 – 8z = 8 + 8z – 12 – 8z = – 4 L = P … jedná se o rovnost