Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 15. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biologická prezentace – Ploštěnci Barbora Svobodová
Advertisements

PLOŠTĚNCI – ŽIVOČICHOVÉ S PLOCHÝM TĚLEM
Mnohobuněční živočichové Obr.1
Kmen: Ploštěnci mají zploštělé, oboustranně souměrné tělo
plži (Gastropoda) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.16/Li
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
TRIBLASTICA.
Bezobratlí živočichové
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
Triblastica:1) Ploštěnci- Plathelminthes
PLOŠTĚNCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_245.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_9B7 PLOŠTĚNCI, HLÍSTI morfologie a anatomie
Korýši Mgr. Helena Roubalová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_259.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KMEN: PLOŠTĚNCI.
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
TRIBLASTICA (TROJVRSTEVNÍ)
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
CZ.1.07/1.1.26/ Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově Výukové materiály z biologie pro vyšší gymnázia Autoři projektu Přírodní vědy hrou - výuka.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Ploštěnci, hlístice, vířníci
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela VY_52_INOVACE_20_Přírodopis 6. ročník_Kroužkovci zástupci Téma: Kroužkovci zástupci CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Obecná charakteristika, polypovci. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_11_TEMA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_10_TEMA Houbovci TÉMA.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Typy trávicích soustav
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.
Ploštěnci Mgr. Michal Střeštík 1.
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_20_Ostnokožci.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola, Hradec Králové
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Ploštěnci (riskuj) ploštěnci ploštěnky motolice tasemnice ploštěnci
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 15. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Ploštěnky Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Ploštěnky. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Navazuje na DUM VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci zaměřený na základní charakteristiku kmene ploštěnců. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít k samostatné práci nebo domácí přípravě, případně k ověření znalostí žáků při zkoušení. Materiál je určen k interaktivní výuce.

PLOŠTĚNKY (Turbellaria) ZAŘAZENÍ DO SYSTÉMU: Kmen: Ploštěnci (Plathelminthes) Třída: Ploštěnky (Turbellaria) Motolice (Trematoda) Jednorodí (Monogenea) Tasemnice (Cestoda)

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: volně žijící (sladká voda, moře, půda), někteří komenzálové, vzácně parazité STAVBA TĚLA: - nečlánkované, podlouhlé POVRCH TĚLA: pokožka obrvená (řasinky = rabdity) → pohyb při podráždění vylučuje sliz → usnadnění pohybu

TRÁVICÍ SOUSTAVA: slepá (gastrovaskulární systém), dravé – vychlípitelný hltan (úst. otvor v 1/3 těla) přisaje se k potravě → zčásti natráví (mimotělní) → vytrhává kousky potravy → posunuje do trávicí dutiny → nestrávené zbytky vylučuje ústním otvorem u některých trávicí dutina chybí (řád bezstřevní)

NERVOVÁ SOUSTAVA – provazcovitá + SMYSLY: jednoduché miskovité oči hmatová ouška (taxonomický znak) Obr. 1

Hmatová ouška ploštěnek - výrazný taxonomický znak Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5

DÝCHÁNÍ: celým povrchem těla CÉVNÍ SOUSTAVA: není, nahrazena gastrovaskulárním systémem ROZMNOŽOVÁNÍ: pohlavně – kokony s vajíčky přilepují na kameny ve vodě nepohlavně – příčným dělením VÝVOJ: mořské – nepřímý (larva) ostatní – přímý

Kokony ploštěnek Obr. 6

2 oči, 2 hmatová ouška na přídi Ploštěnka mléčná bělavé zbarvení 2 oči, 2 hmatová ouška na přídi proudící i stojaté vody, menší nároky na čistotu Obr. 7

zašpičatělý přední konec těla tekoucí vody, bioindikátor čistoty vody Ploštěnka potoční zašpičatělý přední konec těla tekoucí vody, bioindikátor čistoty vody Obr. 8

Ploštěnka horská - tmavá pigmentace Obr. 9

Zástupci mořských ploštěnek Obr. 11: Pseudoceros ferrugineus Obr. 10: Pseudoceros dimidiatus Obr. 12: Thysanozoon nigropapillosum Obr. 13: Prostheceraeus sp.

OTÁZKY 1) Nervová soustava ploštěnek je: a) difúzní (rozptýlená) b) provazcovitá c) žebříčkovitá d) gangliová PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 2) Tmavou pigmentací se vyznačuje: a. ploštěnka potoční b. ploštěnka mléčná c. ploštěnka horská d. ploštěnka ušatá PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Jako bioindikátor čistoty vody lze považovat: a. ploštěnku potoční b. ploštěnku mléčnou c. ploštěnku horskou d. ploštěnku ušatou PŘEJÍ NA PRACOVNÍ LIST / TEST SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

1) Nervová soustava ploštěnek je: a) difúzní (rozptýlená) SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Nervová soustava ploštěnek je: a) difúzní (rozptýlená) b) provazcovitá c) žebříčkovitá d) gangliová ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY: PŘEJÍT NA ZADÁNÍ DALŠÍ OTÁZKY:

2) Tmavou pigmentací se vyznačuje: a. ploštěnka potoční SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Tmavou pigmentací se vyznačuje: a. ploštěnka potoční b. ploštěnka mléčná c. ploštěnka horská d. ploštěnka ušatá PŘEJÍT NA ZADÁNÍ DALŠÍ OTÁZKY: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

3) Jako bioindikátor čistoty vody lze považovat: a. ploštěnka potoční SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Jako bioindikátor čistoty vody lze považovat: a. ploštěnka potoční b. ploštěnka mléčná c. ploštěnka horská d. ploštěnka ušatá PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – PLOŠTĚNKY PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – PLOŠTĚNKY Rabdity jsou: a. vychlípeniny střeva zvětšující vstřebávací plochu b. řasinky usnadňující pohyb ploštěnek c. hmatová centra Ploštěnky se rozmnožují: a. výhradně pohlavně b. výhradně nepohlavně c. pohlavně i nepohlavně d. partenogeneticky Vyberte: a. trávicí dutina ploštěnek je slepá / trubicovitá b. ploštěnky jsou dravé / býložravé c. ústní otvor ploštěnek je na přídi těla / na spodní straně (asi v 1/3 těla) d. ploštěnky dýchají žábrami / plícemi / celým povrchem těla

4) Vysvětlete pojmy: - gastrovaskulární soustava - bioindikátor - parazit - komenzál 5) Cévní soustava ploštěnek je: a. otevřená b. uzavřená c. zčásti redukovaná d. zcela redukovaná 6) Popište způsob příjmu potravy ploštěnek.

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Rabdity jsou: a. vychlípeniny střeva zvětšující vstřebávací plochu b. řasinky usnadňující pohyb ploštěnek c. hmatová centra Ploštěnky se rozmnožují: a. výhradně pohlavně b. výhradně nepohlavně c. pohlavně i nepohlavně d. partenogeneticky Vyberte: a. trávicí dutina ploštěnek je slepá / trubicovitá b. ploštěnky jsou dravé / býložravé c. ústní otvor ploštěnek je na přídi těla / na spodní straně (asi v 1/3 těla) d. ploštěnky dýchají žábrami / plícemi / celým povrchem těla

4) Vysvětlete pojmy: - gastrovaskulární soustava – rozvětvená slepá trávicí dutina, fce: trávení, vstřebávání, rozvod živin (fčně nahrazuje cévní soust.) - bioindikátor – organismus extrémně citlivý na změnu podmínek (zde na složení vody, čistotu) - parazit – organismus žijící na úkor hostitele - komenzál – organismus soužívající s hostitelem, které nepoškozuje ani mu neprospívá 5) Cévní soustava ploštěnek je: a. otevřená b. uzavřená c. zčásti redukovaná d. zcela redukovaná 6) Popište způsob příjmu potravy ploštěnek. přisaje se k potravě - dravé (vychlípitelný hltan, úst. otvor v 1/3 těla, gastrovaskulární soustava) → zčásti natráví (mimotělní) → vytrhává kousky potravy → posunuje do trávicí dutiny → nestrávené zbytky vylučuje ústním otvorem

1 - LAUMER, Christopher. commons. wikimedia. org [online]. [cit. 15. 2 1 - LAUMER, Christopher. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sabussowia_ronaldi_2.jpg 2 - SOLÁ, Eduard. commons.wikimedia.org [online]. [cit.15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dugesia_sagitta.jpg - upraveno 3 - SOLÁ, Eduard. commons.wikimedia.org [online]. [cit.15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dendrocoelum_lacteum.jpg - upraveno 4 - ESV. commons.wikimedia.org [online]. [cit.15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crenobia_alpina.jpg – upraveno 5 - SOLÁ, Eduard. commons.wikimedia.org [online]. [cit.15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polycelis_felina.jpg – upraveno 6 - SOLÁ, Eduard. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dugesiidae_cocoons.JPG 7 - SOLÁ, Eduard. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dendrocoelum_lacteum.jpg 8 - SOLÁ, Eduard. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dugesia_sagitta.JPG 9 - ESV. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crenobia_alpina.jpg

10 - LING, Richard. commons. wikimedia. org [online]. [cit. 15. 2 10 - LING, Richard. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pseudoceros_dimidiatus.jpg 11 - McVEY, James P.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pseudoceros_ferrugineus.jpg 12 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thysanozoon_nigropapillosum.jpg 13 - GÉRY, Parent. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prostheceraeus_sp._.jpg

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9.