AUTOEVALUACE ŠKOLY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Systém kurikulárních dokumentů
Hodnocení škol a školských zařízení
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
vlastní hodnocení školy
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Petr Roupec – květen Petr Roupec – květen Několik úvodních otázek  Co může být považováno za produkt školy a co z toho vyplývá?
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komunikace učitele se žáky
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

AUTOEVALUACE ŠKOLY

Několik úvodních otázek Co může být považováno za produkt školy a co z toho vyplývá? Co může být považováno za výsledky vzdělávání a co z toho vyplývá? Kdo je formálně zadavatelem vzdělávací služby a kdo jsou její klienti? Jaká je role ředitele, učitelů, rodičů a zřizovatele?

Mýty o možnostech hodnocení ! Kvalita vzdělávání jako něco kvantitativně uchopitelného Měřitelnost výsledků vzdělávání Názor o obecně platných pedagogických pravdách Škola a práce učitelů jako něco zcela mimo ekonomiku

Východisko věcně logické Pro řízení školy (tak, aby její činnost byla uživateli vnímána jako vhodná a kvalitní) je nepochybně potřebné, přínosné a inspirativní znát pravý stav věcí, příležitosti rozvoje a rizika … To ale jen za předpokladu možností, schopností a ochoty být při hodnocení upřímný a kritický.

Dále pak zákon uvádí, že: Východisko formální Školský zákon podle §12 odst. 2 nařizuje provést vlastní hodnocení školy. Sebehodnocení tedy je POVINNOST Vlastní hodnocení školy je podle zákona: východiskem pro zpracování výroční zprávy podkladem pro hodnocení ČŠI. Dále pak zákon uvádí, že: ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem rámcovou strukturu, pravidla a termíny vlastního hodnocení školy… §174 odst. 6 určuje, že základním kritériem pro externí hodnocení inspekcí je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti žáka a dosahování cílů vzdělávání, přičemž kritéria hodnocení schvaluje ministerstvo na návrh inspekce… Lze předpokládat, že struktura bude analogická se strukturou inspekční zprávy. Pro hodnocení individuální účinnosti neexistují obecně platná, objektivně měřitelná kritéria. Hodnocení tedy bude vždy víceméně subjektivním názorem inspekce.

Co z východisek vyplývá? BUĎ Ředitel vyrobí „pro forma“ zákonem a inspekcí vyžadované tzv. vlastní hodnocení (to pochopitelně tak, aby neublížilo…) a na skutečné sebehodnocení rezignuje (s odkazem, že „takto to přece ti nahoře chtějí“) NEBO Ředitel „pro forma“ vyrobí zákonem a inspekcí vyžadované tzv. vlastní hodnocení (to pochopitelně tak, aby neublížilo…) a pro sebe a vlastní potřebu řízení se pokusí „nalít si „čistého vína“ Obojí je sice špatně, ale ono „BUĎ“ je horší…

Pokus o sebereflexi aneb "MYSLÍM TO UPŘÍMNĚ" Úkol 1 - hra na upřímnost Pokus o sebereflexi aneb "MYSLÍM TO UPŘÍMNĚ" Co určitě do zákonem předpokládaného vlastního hodnocení nenapíšu Co určitě v zákonem předpokládaném vlastním hodnocení zvýrazním

Co uvést a neuvést do povinného vlastního hodnocení Co určitě NENAPSAT! Vlastní negativní kvalitativní poznatky, které by mohly poškodit image školy Rizikové faktory v práci školy a organizace vzdělávání Příčiny „průšvihů“, které jsem vyřešil ve vlastní režii Co naopak ZVÝRAZNIT? Všechny klady Příležitosti rozvoje To, co si „ONI“ přejí slyšet…

Jak bude povinné sebehodnocení vypadat? formální slohové cvičení BUĎ reklamně marketingový dokument } NEBO parafráze na inspekční zprávu Pravděpodobně vyžadovaná struktura: Charakteristika školy Hodnocení personálních podmínek vzhledem ke schváleným učebním dokumentům Hodnocení materiálně-technických podmínek vzhledem ke schváleným učebním dokumentům Hodnocení výsledků výchovy a vzdělávání

Komu a čemu to bude k užitku? ŘEDITELI? Možná částečně (i přemýšlení o kamufláži a „malování narůžovo“ je jistě užitečným cvičením)… RODIČŮM? Asi tak, jako zákazníkovi slouží reklama k vytvoření si správného úsudku o kvalitě a užitečnosti výrobku… ZŘIZOVATELI? Asi tak, jako majiteli firmy spolehnutí se jen informace vedoucího zaměstnance o jeho vidění problémů a příležitostí… INSPEKCI? Jako impuls k tradičně hlubokomyslným inspekční úvahám o shodě a rozdílech textu s jejich názory, k následnému poučení ředitele o tom, jak to měl správně vidět a vyslovení inspekčního hodnocení, že „vlastní hodnocení“ je možná spíše nadprůměrné nebo spíše podprůměrné...

Má tedy smysl zabývat se tzv. autoevaluací? ANO - ALE… Jen pokud jsem sám přesvědčen o tom, že něco podobného potřebuji, bude mi to k užitku a vím k čemu a jak chci výsledky využít…

Možné oblasti zkoumání Jak naši práci vnímají rodiče a žáci (klienti) – co především považují za pozitivum a co nikoliv… Jak výsledky práce vnímá zřizovatel… Děláme věci tak, jak jsme si předsevzali? Jaké pedagogické aspekty převažují a s jakými účinky? Jaké jsou naše ekonomické perspektivy? Další a mnohé jiné…

Formy zjišťování informací Pozorování Dotazníková šetření Hospitace Časový snímek práce učitele Testy Řízený rozhovor Marketingová analýza Další a mnohé jiné…

Úkol 2 – napiš jednou větou Co především na práci školy oceňují rodiče Jaký hlavní strategický cíl sleduješ Jaký je tvůj hlavní problém

Úkol 3 – napiš jednou větou Odkud (z čeho) čerpáš znalost o názorech rodičů Jak (pomocí jakých nástrojů) sleduješ dosahování cíle Co víš o objektivních příčinách hlavního problému

Možné otázky pro rodiče typu „známkuj souhlas“ Tato škola zajišťuje pro naše dítě dobrou úroveň vzdělání Tato škola podporuje aktivitu a samostatnost našeho dítěte Tato škola vychází vstříc individuálním vzdělávacím potřebám našeho dítěte Tato škola vychází vstříc citovým potřebám našeho dítěte Tato škola vychází vstříc potřebám pohybu a odpočinku našeho dítěte Tato škola poskytuje pro naše dítě dostatek příležitostí v oblastech zájmů Tato škola u dětí podporuje spolupráci a vzájemný respekt Tato škola poskytuje pro naše dítě zdravé a bezpečné prostředí Školní režim (řád) je správný a vyhovuje potřebám našeho dítěte Ve škole se našemu dítěti dostává pomoci - pokud pomoc potřebuje Způsob školního hodnocení je dobrou informací o dosahovaném pokroku O úspěších, ale i problémech našeho dítěte ve škole máme dobré informace V této škole mají rodiče možnost ovlivňovat organizaci a charakter vzdělávání Ve škole se cítíme vítáni Lidé ve škole mám naslouchají a respektují naše názory Myslíme si, že učitelé v této škole spolu spolupracují Myslíme si, že učitelé této školy jsou na svoji práci dobře připraveni Myslíme si, že vzdělávání je v této škole dobře organizováno Myslíme si, že škola je dobře vybavena vším potřebným Myslíme si, že učebnice a pomůcky, které naše dítě užívá jsou vhodné Naše dítě se do školy těší – je rádo, že může chodit právě do této školy Naše dítě nám často vypráví, co nového nebo zajímavého ve škole dělalo Délka času, který děti ve škole stráví, je pro naše dítě vhodná Tuto školu jsme pro naše dítě záměrně vybrali (podporovali jsme jeho výběr) Do této školy posíláme naše dítě rádi

Některé oblasti pedagogického sebezpytování Učební styl a organizace Vyučování Vhodnost učebního stylu, organizace, forem a metod - vzhledem k cílům, úkolům a podmínkám Účinnost podpory aktivního učení – samostatnému (skupinovému) hledání řešení Účinnost podpory možností volby – činností, sdružování, tempa, zdrojů učební informace Motivace, pomoc a hodnocení Účinnost motivace a pomoci – zda učení je projevem zejména vlastního zájmu a volby Účinnost podpory sebehodnocení a sebevnímání – tj. zda jsou známa a aplikována pravidla pro samostatné hodnocení dosažení cílů žáky Vhodnost způsobu hodnocení – zda je informací o snaze, motivuje a podporuje sebedůvěru, zda je informací o tom, co je nutné udělat pro dosažení pokroku Atmosféra, interakce a komunikace Účinnost podpory pocitu jistoty, partnerství, bezpečí, nestresující atmosféry a převážně pozitivních impulsů Vhodnost a účinnost řádu a dohodnutých pravidel – podpora spoluprožívání, pravidla pro řešení konfliktů a kompetenčních krizí Podpora individuální a skupinové komunikace a aktivního naslouchání – formy, obsah, převládající tón řeči, gesta, mimika… Výchovně vzdělávací výsledky Úroveň znalostí vzhledem k plánu a podmínkám – soulad s normou, úroveň osvojení Úroveň schopnosti aplikovat vědomosti a využít dovedností při praktických činnostech Úroveň postojů a sociálních kompetencí – pozitivní vztahy, aktivita, rozhodování, podřízení se, sebevědomí, zodpovědnost, akceptace různosti

Příklady kritérií podpory sebehodnocení a sebevnímání všem je zřejmé, že dopouštět se neúmyslně chyb a omylů je průvodním znakem učení charakter činností a úkolů umožňuje volbu řešení - podporuje osobní odpovědnost za výsledky o výsledcích sebekontroly a sebehodnocení se běžně individuálně nebo společně diskutuje pro sebehodnocení a hodnocení učitelem jsou užívána stejná pravidla (zásady) - je možné předjímat „oficiální“ hodnocení pozitivní pocity, prožitky a postoje jsou hodnoceny stejně významně jako reálně dosažené výsledky činností

Příklady kritérií pro hodnocení úrovně znalostí za osvojené znalosti není považována pouhá mechanická reprodukce faktů klíčové znalosti, které jsou nezbytné v dalších etapách vzdělávání jsou kromě výjimek osvojeny osvojené znalosti odpovídají nejméně minimu požadavků stanovených učebními dokumenty ověřená úroveň znalostí odpovídá očekáváním úroveň znalostí odpovídá podmínkám a reálným dispozicím žáků

Příklady kritérií pro schopnost aplikovat naučené osvojené znalosti a dovednosti jsou samostatně, aktivně, správně a účinně využívány při řešení úkolů většina je schopna samostatně pracovat se zdroji informací většina je schopna obhajovat argumenty vlastní názor, zvolený postup nebo výsledek řešení úkolu většina je schopna poznat vlastní chyby a jejich příčiny většina je schopna vysvětlit praktický význam, principy a souvislosti jevů nebo činností jiným

Časový snímek vyučování – charakter činnosti učitelem neřízená činnost při které se děti bezděčně učí (např. spontánní hra, samostatné učení neiniciované učitelem) učitelem řízené relaxační nebo motivační aktivity bez přímého vztahu k učení (např. společný zpěv, cvičení, řízená hra) učitelem frontálně vydávané organizační pokyny frontální poskytování informací o předmětu učení, výklad nebo opakování samostatné nebo skupinové řešení učebního problému (nikoliv jen trening technologie řešení) individuální pomoc nebo podpora učitelem moderovaná diskuse o učebním problému (motivace, brainstorming, podpora sebehodnocení, hledání alternativ řešení…) prezentace (samostatně nebo skupinou) vyřešeného úkolu

Časový snímek – výchovné strategie (prosociálnost) Orientace na pochopení smyslu a podstaty sociálního chování (rozvíjení reflexe, autoreflexe, autonomie a zodpovědnosti) Orientace na bezprostřední zásahy do sociálního chování (upevňovat vhodné, potlačovat nevhodné) Činnosti, kde se záměrné výchovné působení učitele neprojevovalo nebo jen ojediněle (omezeně)

Časový snímek – složky (procesy) záměrného učení Poznávací (objevování problému – uvědomování si problému) Motivační Prováděcí (fixační) Zpětnovazební (diagnostické) Činnosti, kdy učení není řízeno učitelem

Časový snímek – druhy (způsoby) záměrného učení Senzomotorické (smyslové a pohybové) Pamětné (zaměřené na zapamatování si) Pojmové (vyvozováním pojmů) Porozuměním (analytické) Objevováním (řešením problémů) Činnosti, kdy učení není řízeno učitelem

Příklad rozdílů ve způsobu učení

Příklad rozdílů v charakteru činnosti učitele

Příklad rozdílů ve stylu činností učitele

Možné oblasti ekonomického sebezpytování Jaké, odkud a za jakých podmínek mohou čerpat zdroje Co ovlivňuje klíčové výdaje a co s tím mohu udělat – případně s kým a za jakých podmínek Jaké mám strategické perspektivy (jaká rizika hrozí) a jak je mohu ovlivnit Jaké mám spojence a co od nich mohu očekávat

Úkol 4 – oznámkuj pravdivost výroků Klíčové podmínky pro práci školy pravidelně objektivně vyhodnocuji (mám na to „mustr“) Pravidelně zjišťuji názory klientů a zřizovatele, včetně tendencí změn O charakteru pedagogické práce všech učitelů mám v klíčových oblastech víceméně objektivní informace, včetně tendencí změn Všechny hlavní výsledky zjištění a navrhovaných opatření ke změně diskutuji s učiteli, rodiči i zřizovatelem

KONEC