Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanika kapalin a plynů
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
Tekutiny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Látky a jejich přeměny VY_32_INOVACE_29_581
Základy organické chemie
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Lepidla VY_32_INOVACE_28_571 Projekt.
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kámen VY_32_INOVACE_25_500 Projekt.
Aldehydy, ketony VY_32_INOVACE_24_478
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Zakreslování oken VY_32_INOVACE_26_524
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Vnitřní struktura technických materiálů
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Svařování plamenem 4 VY_32_INOVACE_22_437
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Regulované soustavy statické
Převody mezi číselnými soustavami 3
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
Fyzikální konstanty – bod tání, bod varu
Radioaktivita VY_32_INOVACE_12_228
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Jednotky VY_32_INOVACE_11_203
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Logický výraz VY_32_INOVACE_08_153
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Vlastnosti elektrického náboje
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Živnostenské podnikání
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Rozdělení zvuků VY_32_INOVACE_12_225
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 11 Anotace Zopakování základních poznatků o kapalinách Klíčová slova Kapalina, tvar, objem, volná hladina, viskozita Předmět Fyzika Autor, spoluautor Ing. Ivana Gajdošová Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad pomocí prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Doplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vlastnosti kapalin

Kapaliny jsou složeny z molekul, mezi nimiž jsou malé mezery STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kapaliny jsou složeny z molekul, mezi nimiž jsou malé mezery Molekuly jsou v neustálém pohybu Pro zjednodušení užívá fyzika v některých případech model ideální kapaliny (dokonale tekutá a nestlačitelná)

kapalná tělesa nemají svůj tvar, ale jejich tvar odpovídá tvaru nádoby STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kapalná tělesa nemají svůj tvar, ale jejich tvar odpovídá tvaru nádoby

kapalná tělesa mají vlastní objem STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kapalná tělesa mají vlastní objem Objem kapalin měříme v m³ nebo litrech (1 l = 1 dm³)

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kapalná tělesa mají vodorovný povrch označovaný obvykle jako volná hladina v nádobách je volná hladina kapaliny vždy vodorovná, hladiny velkých vodních ploch (např. oceánů) jsou zakřiveny jako povrch Země spojené nádoby vodováha

kapaliny tvoří kapky (díky přitažlivým silám mezi částicemi) STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kapaliny tvoří kapky (díky přitažlivým silám mezi částicemi)

kapaliny jsou těžko stlačitelné STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kapaliny jsou těžko stlačitelné Ideální kapalina: dokonale tekutá, bez vnitřního tření a zcela nestlačitelná

vodičem elektrického proudu ve vodivých kapalinách jsou ionty STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje vodičem elektrického proudu ve vodivých kapalinách jsou ionty

teplo se v kapalinách může šířit prouděním STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje teplo se v kapalinách může šířit prouděním Samovolné proudění teplejších částí tekutého systému obvykle stoupá vzhůru, protože hustota kapalin a plynů s teplotou zpravidla klesá.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje změna polohy částice je u kapalin pomalejší než u plynu (pomalá difuze kapalin ve srovnání s plyny) Obarvení čaje Šťáva s vodou Inkoust ve vodě…

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Skutečná (reálná) kapalina má na rozdíl od ideální kapaliny vnitřní tření

Jaké vlastnosti má volný povrch kapaliny? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zopakujme si: Jaké vlastnosti má volný povrch kapaliny? Jaké jednotky užíváme pro měření objemu kapalin? Seřaďte kapaliny podle viskozity od nejnižší k nejvyšší: voda, med, asfalt, olej. Co je Brownův pohyb? Na jakém principu pracuje hadicová vodováha? Uveďte příklady z praxe pro užití spojených nádob.

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 1996, ISBN 80-7196-006-3. Galerie MS Office LEPIL, Oldřich a kol. Fyzika pro střední školy, I. díl. Praha: Prometheus, 1994, ISBN 80-85849-06-4. JOSÉ MANUEL SUÁREZ. wikipedia.cz [online]. [cit. 17.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Water_drop_001.jpg HANNES GROBE. wikipedia.cz [online]. [cit. 17.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Measuring_cylinder_hg.jpg Zdroj: http://www.helago-cz.cz/product/1062-spojene-nadoby-s-kapilarami/ TOMAS1889. wikipedia.cz [online]. [cit. 17.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Elektrolýza.jpeg Vlastní foto autora - difúze