Evropské azylové acquis

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Revize Nového přístupu
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Historické milníky evropského práva
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Evropské správní právo
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Evropská unie a lidská práva
Struktura a principy Evropského práva
Novela zákona o elektronickém podpisu Předmět úpravy novely zákona Obsah prezentace  Dosažení kompatibility se Směrnicí 1999/93/ES:  uznávání.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Evropská Unie.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Policejní, justiční a schengenská spolupráce Tomáš Weiss. 6
Evropské azylové acquis
1 Dáky v nemoci, mateřství a rovnocenné otcovské dávky.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Sociální zabezpečení v EU Základní zásady, osobní a věcný rozsah.
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská občanská iniciativa
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Dítě z pohledu mezinárodního práva soukromého
EVROPSKÝ JUSTIČNÍ PROSTOR PŘEDNÁŠKA Č. 1 DOBRÝ DEN.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Azylová politika EU.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
JSEM OBČANEM EVROPSKÉ UNIE Učebnice od s. 14 n.. EUROOBČAN ČR je od roku 2004 členem EU Občané EU mají stejná práva a povinnosti (bez ohledu na to, ve.
Informační schůzka k 1.výzvě pro předkládání projektů pro roční program 2012 Evropského uprchlického fondu Praha 11. října 2012 Evropský uprchlický fond.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Prameny, mezinárodní organizace, vztah ČR a EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Obecná část rozpočtového práva II
Východiska evropské úpravy
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Sociální zabezpečení v EU
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, 7. února 2013 Úvodní slovo
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Evropský návratový fond (ENF)
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Sociální politika EU Dávky v nemoci.
Azylová politika EU Právní úprava.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Předávání údajů o cestujících leteckými dopravci Policii České republiky projekt spolufinancovaný z ročního programu 2010 Fond pro vnější hranice.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Zrealizované projekty z Fondu pro vnější hranice v rámci ročních programů FVH 2007, ročního programu FVH 2008 realizovaných v roce 2009.
Transkript prezentace:

Evropské azylové acquis JUDr. David Kosař, NSS & PrF MU 4775@mail.muni.cz david.kosar@nssoud.cz

Struktura přednášky Vývoj Společné azylové a migrační politiky Vývoj společného azylového systému Nejvýznamnější předpisy přijaté EU v oblasti azylu a migrace Kvalifikační směrnice (č. 2004/83/ES) Procedurální směrnice (č. 2005/85/ES) Transpozice kvalifikační směrnice - příklady Případové studie OAU The term "refugee" shall also apply to every person who, owing to external aggression, occupation, foreign domination or events seriously disturbing public order in either part or the whole of his country of origin or nationality, is compelled to leave his place of habitual residence in order to seek refuge in another place outside his country of origin or nationality. Cartagena Hence the definition or concept of a refugee to be recommended for use in the region is one which, in addition to containing the elements of the 1951 Convention and the 1967 Protocol, includes among refugees persons who have fled their country because their lives, safety or freedom have been threatened by generalized violence, foreign aggression, internal conflicts, massive violation of human rights or other circumstances which have seriously disturbed public order.

Vývoj Společné azylové a migrační politiky I. První fází je období před podepsáním Smlouvy o EU, tedy ještě před vytvořením modelu tří pilířů. Spolupráce mezi vládami jednotlivých členských států ES postrádala formální institucionální rámec a byla omezena na projednávání konkrétních případů. Druhá fáze pokrývá období mezi ratifikací Smlouvy o EU (1992) a Amsterodamské smlouvy (1997). Smlouva o EU (tzv. Maastrichtská smlouva) zakotvuje tři pilíře - formální právní základy EU. I. pilíř - komunitární (právo ES), II. pilíř - společná zahraniční a bezpečnostní politika a konečně III. pilíř - spolupráce v oblasti justice a vnitřních věcí („JVV“). Spolupráce v rámci II. a III. pilíře probíhá na mezivládní úrovni. Třetí fázi spolupráce v oblasti JVV odstartoval podpis Amsterodamské smlouvy (vstup v platnost 1.5. 1999). Reakcí na narůstající počet žadatelů o azyl, nelegální přistěhovalectví, rozrůstání mezinárodního zločinu i z důvodu těžkopádnosti rozhodovacího procesu v III. pilíři došlo k přesunu této oblasti do prvního pilíře (s výjimkou policejní a soudní spolupráce v trestních věcech), tedy do pravomoci orgánů ES („komunitarizace“). Součástí komunitárního práva se tak stala vízová, migrační a azylová politika, problematika občanství Unie zavedeného Maastrichtskou smlouvou, a do I. pilíře bylo začleněno i schengenské acquis.

Vývoj Společné azylové a migrační politiky II. Čtvrtá fáze započala ratifikací Smlouvy z Nice (2003), vynucenou rozšiřováním EU zakotvuje mj. institucionální změny, posílení rozhodování kvalifikovanou většinou, novou úpravu úzké spolupráce a změny v soudnictví. Pátá fáze „padla“ s pádem Smlouvy o ústavě pro Evropu (součástí byla i Charta základních práv občanů EU). Podle článku III-167 si EU do budoucna vytyčuje vybudování společné politiky azylu, migrace a dočasné ochrany nad rámec minimálních standardů. Ve srovnání se současným stavem, kdy se hovoří pouze o sdílení uprchlického břemene, se tak očekává přijetí společného jednotného systému zahrnujícího jednotný azyl, jednotný status subsidiární ochrany, jednotný systém dočasné ochrany, jednotné procedury a jednotná kritéria a svobodu pohybu pro příslušníky třetích států s legálním statutem v EU. V roce 2008 se napjatě čeká na osud „Lisabonské smlouvy“

Situace po Amsterdamu I. Přesunutí problematiky azylu a migrace do 1. pilíře a založen „Společný prostor svobody, bezpečnosti a práva“ kam spadá i společná evropská azylová politika Právní základ v Hlavě IV. Smlouvy o založení Evropského společenství (dále jen „SES“) ve znění Amsterdamské smlouvy, a zejména v čl. 61 a 63 SES. Čl. 61 stanoví, že k postupnému vytváření prostoru svobody, bezpečnosti a práva přijme Rada do pěti let od vstupu smlouvy v platnost (tj. 1. května 2004) mimo jiné opatření k zajištění volného pohybu osob a s tím spjatá doprovodná opatření týkající se kontroly na vnějších hranicích, azylu a přistěhovalectví. Čl. 63 SES pak vyjmenovává konkrétní stavební kameny společné azylové politiky pro první fázi:

Situace po Amsterdamu II. A) ve věcech azylu a jiných forem mezinárodní ochrany: 1. kritéria a mechanismy určující, který členský stát nese odpovědnost za projednání žádosti o azyl podané příslušníkem třetího (tj. nečlenského) státu, 2. minimální standardy přijetí žadatelů o azyl v členských státech, 3. minimální standardy pro označení příslušníka třetí země jako uprchlíka nebo jako osoby, která potřebuje jinou formu mezinárodní ochrany, 4. minimální standardy řízení v členských státech o přiznání statutu uprchlíka nebo jeho odnětí, 5. minimální standardy poskytování dočasné ochrany osobám ze třetích zemí, které se nemohou vrátit do zem. původu, a osobám, které potřebují jinou formu mezinárodní ochrany, 6. vyrovnávání úsilí mezi členskými státy při přijímání uprchlíků a přemístěných osob a nesení následků plynoucích z přijímání těchto osob - založení Evropského uprchlického fondu (rozhodnutí Rady 2000/596/ES),

Posun směrem ke společnému azylovému systému (SAS) I. fáze: Evropská rada na svém jednání v Tampere (15.-16. října 1999) o vytvoření prostoru svobody, bezpečnosti a spravedlnosti stanovila hlavní oblasti a priority, v rámci kterých by měla být přijata nezbytná opatření, aby uvedený prostor byl skutečně vytvořen. Vyzvala rovněž k využití všech prostředků definovaných Amsterdamskou smlouvou a k dodržení zde stanovených termínů pro přijetí příslušných opatření. II. fáze: Dne 5.12. 2003 přijala Evropská rada Haagský program pro roky 2005-2010. Tento nový víceletý program (s podtitulem „posílení svobody, bezpečnosti a práva v EU“) by měl navázat na dosažené výsledky v oblasti JVV v uplynulých pěti letech (od 1.5. 1999 do 1.5. 2004) a vytýčit nové cíle, které zohlední přijetí Ústavy EU. III. fáze: V roce 2010 by měly existovat předpoklady pro vznik SAS, tj. včetně eventuálního vzniku Evropského azylového úřadu

Nejvýznamnější předpisy přijaté EU v oblasti azylu I. (před I Nejvýznamnější předpisy přijaté EU v oblasti azylu I. (před I. fází budování SAS) Předpisy v oblasti azylové politiky před vstupem Smlouvy o EU („Maastricht“) v platnost: Úmluva o určení státu odpovědného za posouzení žádosti o azyl podané v jednom z členských států ES (tzv. Dublinská úmluva nebo „Dublin I“ - 1990) Londýnské dokumenty: Rezoluce o zjevně neodůvodněných žádostech o azyl (Londýn, 1992); Rezoluce o společném přístupu k řešení otázek týkajících se hostitelských třetích zemí (Londýn, 1992); Závěry o zemích, ve kterých obecně neexistuje vážné nebezpečí pronásledování (Londýn, 1992) Rozhodnutí z 11. května 1992 o zřízení Střediska pro informace, diskusi a výměnu poznatků o azylu (CIREA)

Nejvýznamnější předpisy přijaté EU v oblasti azylu II. (před I Nejvýznamnější předpisy přijaté EU v oblasti azylu II. (před I. fází budování SAS) Předpisy v oblasti azylové politiky po vstupu Smlouvy o EU („Maastricht“) v platnost: Rezoluce Rady o minimálních zárukách pro azylové řízení (Brusel, 1995) Rezoluce Rady o sdílení břemene souvisejícího s dočasným přijetím a pobytem přesídlených osob na dočasném základě (Brusel, 1995) Rozhodnutí Rady č. 96/198/JHA z 4. března 1996 o pohotovostních a nouzových postupech pro rozdělení zatížení spojeného s dočasným přijímáním a pobytem vysídlených osob Společný postoj definovaný Radou na základě článku K.3 Smlouvy o EU o sladěném používání definice pojmu „uprchlík v článku 1 Ženevské úmluvy z 28. července 1951 týkající se statusu uprchlíka (1996) Rezoluce Rady o nezletilých osobách bez doprovodu, které jsou příslušníky třetích zemí (1997)

Nejvýznamnější předpisy přijaté EU v oblasti azylu III. (v rámci I Nejvýznamnější předpisy přijaté EU v oblasti azylu III. (v rámci I. fáze budování SAS) Předpisy v oblasti azylové politiky po vstupu Amsterdamské smlouvy v platnost: Nařízení EURODAC č. 2725/2000, kterým se zřizuje databáze otisků prstů žadatelů o azyl starších 14 let (nařízení EURODAC) SMĚRNICE RADY 2001/55/ES ze dne 20. července 2001 o minimálních standardech pro poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených osob a o opatření k podpoře vyváženého sdílení břemene jednotlivými členskými státy při přijetí těchto osob a důsledcích z něho vyplývajících (směrnice o dočasné ochraně) SMĚRNICE RADY 2003/9/ES ze dne 27. ledna 2003 stanovící minimální požadavky pro přijímání žadatelů o azyl (recepční směrnice) Nařízení Rady č. 343/2003, kterým se stanovují kritéria a mechanismy pro určení odpovědnosti členského státu za posouzení žádosti o poskytnutí azylu podané státním příslušníkem třetí země v jednom členském státě (nařízení Dublin II) Směrnice Rady 2003/86/ES o právu na sloučení rodiny SMĚRNICE RADY 2004/83/ES ze dne 29. dubna 2004 o minimálních normách, které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti, aby mohli žádat o postavení uprchlíka nebo osoby, která z jiných důvodů potřebuje mezinárodní ochranu, a o obsahu poskytované ochrany (kvalifikační směrnice) SMĚRNICE RADY 2005/85/ES ze dne 1. prosince 2005 o minimálních normách pro řízení v členských státech o přiznávání a odnímání postavení uprchlíka (procedurální směrnice)

Další související směrnice (přijaté v rámci I. fáze budování SAS) Směrnice č. 2003/86/ES o sloučení rodiny Směrnice č. 2004/114/ES (studenti) Směrnice č. 2003/109/ES (dlouhodobý pobyt)

tzv. Green Paper (6. 6. 2007) Haagský program (2005-2010) Co se vaří v Bruselu I. Haagský program (2005-2010) detailní screening všech směrnic z I. fáze do r. 2007 navržení novel a nových právních předpisů (II. fáze) do r. 2010 extrateritoriální (tj. mimo EU) azylová střediska? vytvoření struktur pro jednotné azylové řízení počítá se se vznikem „Evropského azylového úřadu“ (joint processing???) tzv. Green Paper (6. 6. 2007) cíl II. fáze = vyšší společné standardy, srovnatelnější podmínky a řízení, větší solidarita

Novela kvalifikační směrnice Novela recepční směrnice Co se vaří v Bruselu II. Novela směrnice č. 2003/109/ES o  dlouhodobém pobytu [COM(2007) 298 final, 6 June 2007] aplikovatelnost na „doplňkáře“ Novela kvalifikační směrnice jednotný status pro uprchlíky a „doplňkáře“ Novela recepční směrnice problematické oblasti: zaměstnávání, zdravotní péče, detence, nakládání se zranitelnými osobami Novela procedurální směrnice poslední přijatá směrnice, mnoho výjimek a nejasností (dokonce protimluvů); přístup k právní pomoci; nadužívání zrychlených řízení opravdu nejnižší „nejnižší společný jmenovatel“

Kdo má nárok na jakou ochranu? Definice jednotlivých druhů ochrany a s nimi spojená práva 3 klíčové směrnice Kvalifikační směrnice definice „uprchlíka“ definice „osoby, které mají nárok na doplňkovou ochranu“ Recepční směrnice nakládání se žadateli o azyl během řízení strava, ubytování, sociální pomoc, přístup do práce, detence apod. spor = osoby se zvláštními potřebami: nezletilí, oběti mučení apod. Směrnice o dočasné ochraně jen v případě hromadného přílivu vysídlených osob rozhoduje Rada EU na návrh Komise pouze na 1 rok (lze prodloužit na 3 roky); menší rozsah práv

Jak má vypadat řízení o přiznání určitého typu ochrany? 3 klíčové instrumenty Nařízení Dublin II Kdo je odpovědný za posouzení žádosti? Účel = rovnoměrné rozložení uprchlického břemene + zabránění asylum shopping Důraz na odpovědnost státu, který běženci umožnil vstup na území EU; výjimky = sloučení rodiny apod. Nařízení EURODAC Centrální databáze otisku prstů Procedurální směrnice Nejmenší shoda mezi členskými státy EU Přijata až 1.12.2005; ukončena první fáze budování SAS Rozsah (NE územní a diplomatický azyl); základní procesní záruky Zrychlené řízení; opravné prostředky Ms Baldaccini's

Transpozice kvalifikační směrnice „good job“ nebo „bad job“ Najděte § AZ odpovídající čl. KS Co v AZ chybí? Co v AZ je navíc? Co v AZ je jinak? A proč?

Případové studie posuďte případovou studii výhradně podle KS posuďte případovou studii jak s ohledem na azyl tak na doplňkovou ochranu které čl. KS jsou klíčové pro Vaši případovou studii? najdete nějaký rozpor s AZ či ŽÚ?

Děkuji za pozornost! JUDr. David Kosař, NSS & PrF MU 4775@mail.muni.cz david.kosar@nssoud.cz