Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje 10.11.11, Liberec
Všechny děti obou pohlaví ve věku Marie Terezie Všechny děti obou pohlaví ve věku od šesti do dvanácti let musí navštěvovat školu. Kompetence v oblastech: Čtení Psaní Počítání
Situace v ČR Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech na úrovni vyučení Malé zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky ani informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání
Alarmující výsledky v gramotnostech PISA PIAAC = zrcadlo vzdělávacího systému IT gramotnost Čtenářská gramotnost Numerická gramotnost
Procento osob starších 60 let (+ výhled) Zdroj: United nations, 2009
Česká republika v číslech DV Účast v celoživotním učení (formální a neformální, 25-64) Účast na DV - 6,8 % (2009) Účast na DV - 7,5 % (2010) Hlavní překážky pro účast Překryv s pracovním časem Překryv s rodinnými povinnostmi Poskytovatelé DV v ČR Zaměstnavatelé 43 % Soukromí poskytovatelé 28 % Školy 10 % Jiné instituce 19 %
Přehled systémových projektů DV Mil. Kč 300 UNIV – Centra CŽU (UNIV 2 KRAJE) Národní soustava kvalifikací (NSK 2) Koncepce DV (KONCEPT) Předvídání kvalifikačních potřeb (PŘEKVAP) Systém kariérového poradenství DV (KP=DV) UNIV – podpora procesů uznávání (UNIV 3) Cesta ke konkurenceschopnosti (IDV - CEKOS) 651 70 100 180 Zde dáme rozdělení kompetencí MPSV x MŠMT (o to se postarám já) 500 900 7
Výzvy pro grantové projekty pro VI Mil. Kč Podpora kvality DV – OP VK 3.2 Výzva pro občanské vzdělávání (2011) 2 835 100 Zde dáme rozdělení kompetencí MPSV x MŠMT (o to se postarám já) 8
Ověřování a uznávání Národní soustava povolání Národní soustava kvalifikací Propojení s počátečním vzděláváním (mj. UNIV)
Počet zkoušek v režimu uznávání výsledků DV 1/2009 - 10/2011 (odhad) Odhad – říjen 2011 # standardů 295 (aktuální) # zkoušejících 420 # zkoušek přes 18-19 tis. (0,32 %)
Úkoly pro ČR z domácích i zahraničních strategií Zákon o vzdělávání (od 3 do 115 let) Podpořit roli škol v DV ve školském zákoně V příštích 2 letech využít prostředky z OPVK pro DV Postupovat v implementaci zákona č. 179/2006 Sb. a NSK Inovovat strategii v oblasti APZ – rekvalifikací (kvalita) Podpora DV v budoucích operačních programech 2014+
Děkuji Vám za pozornost. jakub.starek@msmt.cz