Transport symplastem Transport floémem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Advertisements

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Tutorial: Physics Topic: Spring-mounting Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Makrofág a apoptotická buňka
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Engineering technology Topic: Volume forming Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measurement of current and voltage Prepared by: Ing. Jiří Smílek.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
BRYOPHYTES (Mosses) Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
2014 PROKARYOTIC CELL Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
2014 ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
CHORDATES Výukový materiál OR Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
Praktická doporučení pro PR a marketing – co v této oblasti může HR dělat lépe Dita Stejskalová.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ: SŠ-COPt Uherský Brod Autor: Ing. Hana Kubišová, Ph.D. Název prezentace (DUMu): Metallic Materials Název sady: Technical English for students.
VY_32_INOVACE_Spo_III_07 Christmas in Britain Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
TĚLNÍ TEKUTINY 6. února 2013 VY_32_INOVACE_120111
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
CHROMOSOMAL MUTATIONS
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Ecosystems Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
7. cvičení Pojiva I řídká pojiva.
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Czech Christmas.
Živá fáze.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Miloš Barták OFAR ÚEB PřF MU Brno Laboratoř fotosyntetických procesů
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Produkční biologie rostlin 2014 podzim Tvorba a transport asimilátů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VODNÍ REŽIM 27. července 2013 VY_52_INOVACE_210113
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Petr Michálek Datum konání:
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Transport symplastem Transport floémem Biologická fakulta Jihočeské Univerzity Katedra fyziologie a anatomie rostlin Kurz fyziologie rostlin Transport v rostlinách 2 Ivan Šetlík Transport symplastem Transport floémem

cytosol plasmodesmata vakuola buněčná stěna mezibuněčný prostor (3) BMBP Fig. 15. 2. Diagram of the apoplast/symplasm concept. Soluted may move through the tissue via an apoplastic pathway (cell walls, in red) or symplasmic pathway (connected cytoplasmic contentrs of the cells (blue). Most solutes cannot readily cross the tonoplast vacuoles are usually not regarded as part of the symplasm.

desmotubul s centrální tyčinkou sleeve (4) BMBP Fig. 15. 20 (A) Electron micrographs of plasmodesmata in longitudinal and cross-sections, accompanied by the terminology applied to frequently observed structural features. (B) A model of plasmodesmal substructure based on observations of freeze-substituted tobacco leaves. The plasma membrane and endoplasmic reticulum are continuous cell to cell, with the latter tightly furled (svinout) to form the desmotubule. A sleeve of cytoplasm (the Cytoplasmic annulus, in cross-section) occupies the gap between the plasma membrane and desmotubule; in the right plasmodesma, the sleeve has enlarged to form a central cavity. Much of the Cytoplasmic annulus is occluded by proteinaceous particles partially embedded in the plasma membrane and the desmotubule. Gaps between these particles evidently represent the physical basis for the molecular sieving properties of symplasmic transport. Within the central cavity, spoke-like structures extend across the Cytoplasmic sleeve; their presence in the neck region is unclear. plasmová membrána prsténec cytoplasmy desmotubul s centrální tyčinkou Centrální tyčinka Cytoplasmový rukávec centrální dutina

(5) BMBP Fig. 15. 23 "Squeezing" of the ER lumen by the cell plate during formation of primary plasmodesmata. The densely stained ER lumen disappears where ER traverses the cell plate (*).

podnož roub (7) BMBP Fig. 15. 26. Formation of secondary plasmodesmata during a graft union. [A] first evidence of coming fusion ER becomes adnated to the plasma membrane. [D - F] after ER and plasma membrane have fused the cell wall redeposits much as it does during thickening of the cell plate after cell division.

(6) BMBP 15. 24 Plasmodesmal morphology takes on several forms, but the functional significance of this variation is unknown.The hatched regions indicate ER in its appreseed, or desmotubule, form.

(8) BMBP Fig. 15. 27 Rates of cell-to-cell solute movement much higher than expected for transmembrane transport implicate plas-modesmata as the pathway for movement. In these three examples, the transport interface for the measured fluxes is indicated in red.

(9) BMBP Fig. 15.64. Conceptual models for the cell-to-cell trafficking of viral RNA (vRNA). Presumably, a similar process applies to the trafficking of native RNA in uninfected plants. Both models involve unfolding of the RNA as an essential step in transport. Model I: Movement protein (MP) binds to vRNA, and the MP-vRNA complex moves through the plasmodesma. Model II: In addition to MP, this model postulates the involvement of endogenous plant cell proteins in vRNA trafficking. Both endogenous binding protein (BP) and MP are included in the ribonucleoprotein complex, which may also include a cytosolic receptor protein (Re). At the plasmodesmal orifice, a stationary docking protein (D), perhaps also involved in gating of the MEL or the unfolding of the RNA (or both), initiates the export process and the receptor is recycled. On the importing side, another cytosolic receptor (R;) recognizes and imports the complex. CW, cell wall.

(10) BMBP Fig. 15.65. A conceptual model for cell-to-cell trafficking of specific proteins of a size larger than the passive SEL (size exclusion limit). After binding to a chaperone, the protein-chaperone complex interacts with a plasmodesmal receptor site and moves to the plasmodesmal orifice. There, the complex binds to a site that up-regulates the plasmodesmal SEL. Before or upon reaching the SEL binding site, the protein unfolds to a more linear form for passage through the plasmodesmal microchannel. (Proteins smaller than the plasmodesmal SEL may move without unfolding or other specific interaction with the plasmodesma.) CW, cell wall.

The transmitted signal is gene specific and, from earlier work, is almost certainly some form of RNA. BMBP Fig. 15.62 Figure 15.62 In a phenomenon termed "systemic acquired silencing," cosuppression of the nitrate reductase gene in tobacco is transmitted from a suppressed stock to a nonsuppressed scion. In this experiment, the apex of a nonsuppressed plant is grafted onto a suppressed stock. Transmission of the gene silencing effect can be followed visually, because suppression of the nitrate reductase gene causes marked chlorosis of the affected leaves. The transmitted signal is gene specific and, from earlier work, is almost certainly some form of RNA.

Mohr-Schopfer Fig. 25.12. Top A cocklebur plant (Xanthium strumarium) with two shoots. The shaded area was subjected to short days and the rest of the plant to long days. Both shoots flower if the short-day shoot is not completely defoliated. An eighth of a leaf suffices for induction (centre). Below Two Xanthium plants were grafted together (for the technique of grafting, see Fig. 27.18). The shaded area received short-day treatment. It is obvious that florigen passed via the graft union (left). F Flowering; V vegetative shoot. (After Hamner 1942)

jímky jímky zdroje jímky zdroje xylém ------floém jímky jímka

jednoděložná rostlina rhizoermis kůra endodermis stélé jednoděložná rostlina dvouděložná rostlina endodermis pericykl floem xylem dřeň (15) PoHoVe_Bi_29-12 Text in the figure Casparyho proužek v o d a rozpuštěné látky Buňky endodermis

exodermis kůra endodermis pericykel periderm primární floém sekundární floém sekund. kambium sekundární xylém primární xylém primární floém sekundární kambium primární xylém paprsek primárního parenchymu exodermis kůra endodermis pericykel primární xylém primární floém sekundární xylém

centrální cylindr (stélé) epidermis kůra dřeň (duše) svazek cévní dvouděložná rostlina floém mezisvazkové kambium xylém

jednoděložná rostlina epidermis dřeň (duše) kůra svazek cévní jednoděložná rostlina floém xylém

soja (Glycine max) floémové sítkovice průvodní buňka sítkovice průřez osou floém xylémové cévy kambium xylém (18) Detail 17; BMBP Fig.15. 1. Text nevkládat sem, ale na zvláštní stránku. xylémový parenchym cévy

průřez koncovou žilkou v listu průřez listem svrchní epidermis palisádový parenchym houbový parenchym spodní epidermis endodermis kůra epidermis xylémové cévy (19) Detail 17. BMBP Fig.15. 1. Text nevkládat sem, ale na zvláštní stránku. floémovésítkovice a Průvodní buňky průřez kořenem průřez koncovou žilkou v listu průřez vodivým svazkem v kořenu

Sítkovicové články

sítkovice sítko průvodní buňky Figure 27-12 THE ORGANIZATION OF VASCULAR TISSUE: PHLOEM. Phloem is composed primarily of sieve tube elements, with their perforated end walls (sieve plates). The closely associated living companion cells are visible, with their cytoplasm and nuclei.

BMBP Fig. 15. 40 Figure 15.40 Companion cell (CC) and a sieve element (SE) are connected by a pore-plasmodesma complex consisting of a pore in the sieve element wall linked via a central cavity to multiple plasmodesmata in the companion cell wall (CW). ER, endoplasmic reticulum.

zprostředkující buňka Taiz & Zeiger, 2nd edition. Figure 10.9 Electron micrographs of companion cells in minor veins of mature leaves. (A) A minor vein from Mimulus cardinalis (6585x) Three sieve elements abut two intermediary cells and a more lightly stained ordinary companion cell. (B) A transfer cell and a sieve element from pea (Pisum sativum). (8020x) Note the numerous wall ingrowths on the walls of the transfer cell that are adjacent to the parenchyma cells but not on the wall opposite the sieve element. Such ingrowths greatly increase the surface area of the transfer cell's plasma membrane, thus increasing the potential for solute transport and ultimately facilitating the transfer of materials from the mesophyll to the sieve elements. Note the presence of plasmodesmata between the transfer cell and the sieve element. (C) Minor-vein phloem from heartleaf maskflower (Alonsoa warscewiczil). (4700x) Note the typical intermediary cell with numerous fields of plasmodesmata (arrows) connecting it to neighboring bundle sheath cells. These plasmodesmata are branched on both sides, but the branches are longer and more narrow on the intermediary cell. The intermediary cells also have numerous small vacuoles and chloroplasts that lack internal membranes. (A and C from Turgeon et al. 1993, courtesy of R. Turgeon; B from Brentwood and Cronshaw 1978.) běžné průvodní buňky zprostředkující buňka sítkovice

transferová průvodní buňka sítkovice vchlípeniny buněčné stěny transferová průvodní buňka plasmodesmata sítkovice Buňka parenchymu Taiz & Zeiger, 2nd edition. Figure 10.9 Electron micrographs of companion cells in minor veins of mature leaves. (A) A minor vein from Mimulus cardinalis (6585x) Three sieve elements abut two intermediary cells and a more lightly stained ordinary companion cell. (B) A transfer cell and a sieve element from pea (Pisum sativum). (8020x) Note the numerous wall ingrowths on the walls of the transfer cell that are adjacent to the parenchyma cells but not on the wall opposite the sieve element. Such ingrowths greatly increase the surface area of the transfer cell's plasma membrane, thus increasing the potential for solute transport and ultimately facilitating the transfer of materials from the mesophyll to the sieve elements. Note the presence of plasmodesmata between the transfer cell and the sieve element. (C) Minor-vein phloem from heartleaf maskflower (Alonsoa warscewiczil). (4700x) Note the typical intermediary cell with numerous fields of plasmodesmata (arrows) connecting it to neighboring bundle sheath cells. These plasmodesmata are branched on both sides, but the branches are longer and more narrow on the intermediary cell. The intermediary cells also have numerous small vacuoles and chloroplasts that lack internal membranes. (A and C from Turgeon et al. 1993, courtesy of R. Turgeon; B from Brentwood and Cronshaw 1978.)

buňka lýkového parenchymu buňky pochvy zprostředkující průvodní buňky sítkovice zprostředkující průvodní buňky buňky pochvy cévního svazku buňka lýkového parenchymu Taiz & Zeiger, 2nd edition. Figure 10.9 Electron micrographs of companion cells in minor veins of mature leaves. (A) A minor vein from Mimulus cardinalis (6585x) Three sieve elements abut two intermediary cells and a more lightly stained ordinary companion cell. (B) A transfer cell and a sieve element from pea (Pisum sativum). (8020x) Note the numerous wall ingrowths on the walls of the transfer cell that are adjacent to the parenchyma cells but not on the wall opposite the sieve element. Such ingrowths greatly increase the surface area of the transfer cell's plasma membrane, thus increasing the potential for solute transport and ultimately facilitating the transfer of materials from the mesophyll to the sieve elements. Note the presence of plasmodesmata between the transfer cell and the sieve element. (C) Minor-vein phloem from heartleaf maskflower (Alonsoa warscewiczil). (4700x) Note the typical intermediary cell with numerous fields of plasmodesmata (arrows) connecting it to neighboring bundle sheath cells. These plasmodesmata are branched on both sides, but the branches are longer and more narrow on the intermediary cell. The intermediary cells also have numerous small vacuoles and chloroplasts that lack internal membranes. (A and C from Turgeon et al. 1993, courtesy of R. Turgeon; B from Brentwood and Cronshaw 1978.)

P-protein kalosa C

BMBP Box 15. 2 Collecting exudate from severed aphid stylets comes closest to being an ideal method for sampling sieve tube contents. Aphids and other phloem-feeding insects feed by inserting their mouth parts (stylets) into a sieve tube (panel D). The stylet bundle may be cut by radiofrequency micro-cautery, as illustrated in panel E. Several seconds elapsed between each of the first four frames. In the first, the microcautery probe tip has not yet touched the insect's labium (a sheath around the stylet bundle). In the second, the stylet has just been cut. A drop of hemolymph appears in the third, and the stylet begins to exude after the aphid pulls away in the fourth. After a minute has elapsed (fifth frame), the drop is much larger, although most of the water evaporates rapidly.

medovice sítkovice sosák mšice Figure 10.11 Collection of phloem sap using aphids, which tap single sieve elements. (A) An aphid (Longistigma caryae) feeding on a branch of linden (Tilia americana). The insect is just releasing a droplet of honeydew, which it does about once every 30 minutes. The honeydew excreted by the aphid consists of sieve element sap from which selected solutes have been removed in the gut of the insect. The high turgor pressure in the sieve element forces the cell contents through the food canal of the aphid and into its gut. (B) Transverse section through the bark of linden, showing the tips of aphid stylets that had been exuding before they were sectioned. The tips of the stylets are inside a single sieve element; the sheath of saliva secreted by the aphid ends outside the cell. (From Zimmermann and Brown 1971.) medovice sosák mšice sítkovice

Složení floémové šťávy u skočce a tykve.

Obsah volných aminokyselin a amidů ve floémové šťávě yuky (Yucca flaccida). Hodnoty v molárních procentech

větvička uzavřena ve skleněné lahvi hlavní větev vrby opatřena chladící trubicí scintilační detektor měří aktivitu cirkulujícího vzduchu v lahvi se generuje 14CO2 který cirkuluje lahví s větvičkou chladící šroubovice teplota aktivita floémové šťávy v sítkovicích větve BMBP Fig. 15.38 aktivita [dpm x 10-6] vzdálenost [cm]

buňka floémového parenchymu sacharid apoplastová cesta sítkovice průvodní buňky sacharid aktivní plnění symplastová cesta sacharid buňka floémového parenchymu PP10142.jpg buňka pochvy svazku cévního mezofylová buňka plasmová membrána

komplex průvodní buňky a sítkovice buňka floémového parenchymu plazmová membrána Buněčná stěna Symport sacharózy s protony PP10160.jpg sacharóza sacharóza vysoká koncentrace protonů nízká koncentrace protonů

sacharóza rafinóza stachyóza verbaskóza galaktóza galaktóza galaktóza glukóza fruktóza

buňka pochvy svazku cévního zprostředkující průvodní buňka sítkovice glukóza galaktóza fruktóza sacharóza sacharóza rafinóza plasmodesmata PP10170.jpg

BMBP Fig. 15. 42 A (A) Experimental setup for monitoring sugars in the apoplast of a translocating sugar beet leaf. Half of the leaf is visible; the other half has been cut away to show the lower chamber (1) through which air containing 14 CO2 was circulated. After the upper epidermis was lightly abraded, the upper (u) and lower chambers were sealed and various solutions were circulated over the upper leaf surface by a pump (p). The translocation rate was monitored continually by the arrival rate of 14C-containing photosynthate in a sink leaf. A sampling rube (s) was used to remove aliquots of circulating solution for assay.

buňka mezofylu buňka mezofylu buňka mezofylu buňka mezofylu 14C sacharóza BMBP Fig. 15. 42 B

rychlost transportu [mg(C) dm2 min -1] rychlost fotosyntézy [mg(C) dm2 min -1] BMBP Fig. 15. 42 C

0 mM sacharóza 100 mM sacharóza Čas [min] BMBP Fig. 15.44 Figure 15.44 Supplying sucrose via the apoplast causes a sharp depolarization of the sieve tube membrane potential, suggesting a H+-sucrose cotransport mechanism. An exuding aphid stylet was used to monitor the sieve tube membrane potential in a strip of bark from a willow branch. Introduction of 100 mM sucrose into the solution bathing the cambial surface was followed several minutes later by sucrose-free solution. 100 mM sacharóza Čas [min]