Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka
Advertisements

Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: PaedDr. Vaňková Marcela Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_3C_20_Pronouns.
VY_32_INOVACE_42. Long formsShort forms Já jsem Ty jsi On je Ona je Ono je My jsme Vy jste Oni jsou TO BE - affirmative I amI´m You areYou´re He isHe´s.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název vzdělávacího materiálu Vypracoval: Ing. Jméno Příjmení, měsíc 2013 Název školy Obchodní akademie a Střední odborné učiliště Veselí nad Moravou Název.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Energetická hodnota potravin (EH)
Způsoby připojení k internetu
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
VY_32_INOVACE_11_31_Oblečení
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Zlepšení metodologických kompetencí učitelů anglického jazyka
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
SOCIÁLNÍ SÍTĚ A ŠKOLA.
Bojíte se francouzštiny?
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační formy výuky
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Datum: Projekt: Kvalitní výuka
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Úvod do tvorby srozumitelného textu
WORD Číslování stránek
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Specifika výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_12_INOVACE_19_Mezilidské vztahy TÉMA: Všude.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
WORD Vkládání obrázků a klipartů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
WORD Tabulky - ohraničení
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Obědy ve Školní jídelně 5.A 2016/2017
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Věta se skládá ze slov Název školy
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
Úvod do korpusové lingvistiky 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Věcné učení První pomoc
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Využití korpusu pro výuku češtiny jako cizího jazyka Pavlína Vališová evalisova@gmail.com

Využívání autentických textů ve výuce gramaticko-překladová metoda znalost jazyka = znalost struktur komunikační kompetence (Hymes, 1972) znalost jazyka + kontext CLT – Comunicative Language Teaching od slova komunikace - autentické texty

Autentický vs. učebnicový jazyk komunikačně-pragmatický obrat cíl: jak úspěšně vést konverzaci v cílovém jazyce více dialogů, mluvený jazyk vymyšlené věty: nereálné, nepřirozený, vyumělkované nebo hravé, vtipné, jednoduché, snadno zapamatovatelné ?

„Typický domácí dialog“ Jana: Ahoj, Adame? Jak se máš? A co čteš? Adam: To je jedno, co čtu. Ale kde jsi byla ty?!? Už je Večer a já mám strašný hlad a žízeň. A doma není jídlo. Jana: Byla jsem v práci a pak jsem nakupovala v centru. Viděla jsem hezký kabát, krásný svetr a fantastickou, aIe opravdu fantastickou kabeIku. Byla červená, supermoderní a elegantní a nebyla moc drahá... Stála jenom 3 359 korun. Vidíš? Tady je. Ta je senzační, viď? Adam: Co? Ty jsi kupovala takovou drahou kabelku? No, není špatná... Ale levná nebyla. Jo, a kde máš to jídIo? Maso. Nebo salám... A pivo! Jana: Nóó.. Nemám to. Nevidíš, že jsem neměla čas? (Holá, L. New Czech Step by Step)

Genitiv plurálu Víme, že Kristýna žije v České Republice několik měsíců. Má tady hodně českých kamarádů a kamarádek. Včera u ní byli na návštěvě, protože měla narozeniny. Její přítel Petr si říkal, že nesmí přijít bez květin. Nejdříve chtěl koupit sedm bílých karafiátů, ale nakonec vzal pět červených růží. (Communicative Czech Elementary)

Definice autenticity jazyk produkovaný rodilými mluvčími pro rodilé mluvčí v konkrétní jazykové komunitě jazyk produkovaný konkrétním mluvčím/autorem pro konkrétní publikum kvality, které vkládá do textu čtenář sociální prostředí jazykové třídy konkrétní úkol/cvičení kultura a schopnost chovat se tak, jako cílová skupina jazyk konkrétního mluvčího pro konkrétní čtenáře, který něco konkrétního sděluje

Autenticita a motivace Autentické texty zajímavé – je tam sdělení X ne jen prezentace gramatického jevu motivace závisí na tématu, konkrétních studentech, cílech výuky a užití ve třídě texty vybírat podle potřeb studentů argument pro adaptaci

Obtížnost textu rizika: málo frekventovaná slovní zásoba, idiomy, kulturní a mimo jazykové reference X porozumění neznámé slovní zásoby podle kontextu = jedna z nejdůležitějších metod akvizice možnost zjednodušit texty podle úrovní orientace na částečné porozumění

Autentické texty v učebnicích čj Bischofová – Hrdlička. Čeština pro středně a více pokročilé. Holá, L. Česky krok za krokem 2. Mrověcová, L. Čeština pro Rusy 2. Holá, L. Neruda: Malostranské povídky. Kotková, R. Čapek: povídky z jedné a druhé kapsy. www.bloczech.cz internet? korpus?

Výhody korpusu autentické texty věty a slovní spojení neupravené pro didaktické účely rychlost vyhledávání, dostupnost velké množství dat

Využití korpusu pro výuku jazyka 1. Indukce: Data Driven Learning (DDL) studenti pracují přímo s korpusovým vyhledávačem překážky: technika, množství dat

Využití korpusu pro výuku jazyka 2. Dedukce: korpus jako zdroj dat tvorba učebních materiálů (autentické texty, modelové věty) zdroj kvantitativních dat (Kdy a jaký gramatický prvek předkládat studentům?)

1. Data Driven Learning (DDL) aneb Student jako výzkumník a objevitel „Research is too serious to be left to the researchers.“ Tim Johns, 1991 Discovery Learning

Nová role studenta i učitele Obrat k induktivní výuce: 1. Pozorování 2. Porozumění 3. Generalizace učitel není odborník, ale organizátor, poradce a ten, kdo motivuje student se učí, jak se učit

DDL: Úkoly aplikovatelné na češtinu Co mohou studenti vyhledávat: základní tvar rod, pád a číslo tvary psané vs. mluvené češtiny kolokace Bonito – zobrazení lemma a tagu (on-line slovník) Korpus SyD – psaná vs. mluvená čeština, kolokace

2. Klasická cvičení, ale z korpusových dat Upravovat věty z korpusu a jak? Lexikologická pravidla pro úpravu příkladů: 1. najdi v korpusu úsek o 4-6 slovech, které ukazují klíčové slovo v typickém kontextu 2. uprav zbytek věty podle potřeby 3. vymaž/zkrať vloženou větu, změň rušící vlastní jména na zájmena a zjednoduš málo známou/těžko pochopitelnou slovní zásobu (Atkins et al., 2008)

Modelové věty zjara 1906, než postoupila do poslední třídy gymnázia , Na hlavní třídě si všiml obchodu s pánskými oděvy. objednal si tedy sedadlo v první třídě a řekl, že si na děláme my, Angličané střední třídy, nějakou chybu? Postoupila do poslední třídy gymnázia. Na hlavní třídě je obchod s pánskými oděvy. Objednal si sedadlo v první třídě. My jsme Angličané střední třídy.

Použitá literatura Atkins, S. – Rundell, M. (2008) The Oxford Guide of Practical Lexicography. Oxford: Oxford University Press. Kapitola 10.8 Examples, s. 452–464. Bernardini, S. (2004) Corpora in the classroom. An overview and some reflections on future developments. In Sinclair, J. How to Use Corpora in Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 17–36. Cook, G. (2003): The functions of example sentences: a reply to Vivian Cook. Applied Linguistics 24:2, 249-255. Cook, V. (2001) The philosopher pulled the lower jaw of the hen. Ludicrous invented sentences in language teaching. Applied Linguistics 22:3, 366-387. Čemusová, Jana – Štindlová, Barbora (eds.). Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. Gabrielatos, C. (2005). Corpora and language teaching: Just a fling, or wedding bells? TESL-EJ, 8(4), A1, 1-37. Gilmore, A. Authentic materials and autenticity in foreign language teaching. Language Teaching 40, CUP, 2007, 97-118. Granath, S. (2009) Who benefits from learning how to use corpora? In Aijmer, K. (ed.) Corpora and Language Teaching. Amsterdam: John Benjamins, s. 47–65. Hrdlička, M. (2002) Cizí jazyk čeština. Praha: ISV.   Huston, S. - Francis, G. (2000) Pattern Grammar. A corpus-diven approach to the lexical grammar of English. Amsterdam: John Benjamins. Johns, T. (1991) Should you be persuaded. Two samples of data-driven learning materials. In Johns, T. – King, P. (eds.) Classroom Concordancing: ELR Journal. 4, s. 1–16. Thomas, J.: Using Corpora in Language Teaching and Learning. Teaching English with Technology, A Journal for Teachers of English. ISSN 1642 -1027, 2006, vol. 2005, no. 6, s. 1. K vyhledání on-line <http://www.iatefl.org.pl/call/j_soft23.htm>. Tribble, C. & Jones, G. (1990) Concordances in the classroom. London: Longman.