Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Základní škola Unhošť Projekt MŠMT ČR EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2905 Název projektu školy Cesta k úspěchu na Základní škole Unhošť Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Identifikátor VY_32_INOVACE_10A_Ho Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petra Holubová .
Tematická oblast, téma: Anorganické sloučeniny, vznik kyselých dešťů Klíčová slova:kyseliny, kyselinotvorné oxidy, zásadotvorné oxidy Jazyk: český Ročník: 8. Anotace: Výklad, procvičrní učiva, upevnění učiva
Kyselinotvorné a zásadotvorné oxidy Některé oxidy reagují s vodou za vzniku kyselin, jiné za vzniku hydroxidů. CaO + H2O → Ca(OH)2 (zásada) SO2 + H2O → H2SO3 (kyselina)
Spalování paliv SO2 NO2 NO Při spalování paliv se do vzduchu dostávají kyselinotvorné oxidy. SO2 NO2 NO
SO2 + H2O → H2SO3 2H2SO3 + O2 → 2H2SO4 3NO2 + H2O → 2HNO3 + H2O Tyto oxidy reagují se vzdušnou vlhkostí (H2O) a vznikají následující kyseliny. SO2 + H2O → H2SO3 2H2SO3 + O2 → 2H2SO4 3NO2 + H2O → 2HNO3 + H2O 2NO + O2 → 2NO2
Kyselé deště Vzniklé kyseliny dopadají na zemský povrch během srážek. V průmyslových oblastech jsou tyto kyselé deště kyselejší. PH kyselých dešťů je menší než 5,6. Kyselé deště negativně ovlivňují životní prostředí – úhyn ryb v rybnících, likvidace rostlin (poškození kořenového systému a listů).