Hydroxidy a jejich názvosloví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Advertisements

Názvosloví Hydroxidů.
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Jak se tvoří názvy hydroxidů
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV:Hydrogensoli TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické sloučeniny.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3065 NázevHalogenidy Téma hodinyHalogenidy PředmětChemie Ročník(y)8.ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Výukový materiál pro 6.ročník
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Tvorba názvu hydroxidu ze vzorce Autor Melicharová.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu:
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Názvosloví binárních sloučenin
Atomy a molekuly (suplovaná hodina)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Chemie - 8. ročník, Sulfidy
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Gymnázium, Brno, Elgartova 3
Kyseliny a jejich názvosloví
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
VY_32_INOVACE_Slo_II_04 Oxidy 2 ppt.
VY_32_INOVACE_Slo_II_01 Anorganické názvosloví úvod ppt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Periodická soustava prvků
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Chemické názvosloví dvouprvkových sloučenin
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
Sulfidy a jejich názvosloví
Zlomky a desetinná čísla
u organických sloučenin
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
12 CELÁ ČÍSLA.
SOLI.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Anorganické názvosloví
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Početní výkony s celými čísly: násobení
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Dělení racionálních čísel
Zápisy atomů a molekul Zápisy atomů provádíme značkou
Transkript prezentace:

Hydroxidy a jejich názvosloví

Tvorba vzorců hydroxidů Vytvořte vzorec HYDROXIDU BERYLNATÉHO Nejprve vytvoříme kostru vzorce hydroxidu, a to tak, že do vzorce napíšeme na první místo značku prvku, podle kterého je hydroxid pojmenován. Za něj napíšeme hydroxidovou skupinu: Doplníme náboje nad atom berylia a nad hydroxidovou skupinu: Náboje „padají“ ve vzorci do kříže, tzn. náboj nad Beryliem padá za (OH) a náboj nad hydroxidovou skupinou padá za Be: Be OH Be+2 (OH)-1 Be(OH)2

Doplňte vzorce hydroxidů: hydroxid strontnatý hydroxid hlinitý hydroxid sodný hydroxid barnatý hydroxid bismutitý hydroxid cínatý hydroxid draselný hydroxid galitý  Sr(OH)2  Al(OH)3  NaOH  Ba(OH)2  Bi(OH)3  Sn(OH)2 KOH Ga(OH)3

Tvorba názvů hydroxidů ze vzorce Cr+3(OH)3-1  Hydroxid chromitý Vytvořte název následujícího hydroxidu: Cr(OH)3 Doplníme elektrický náboj tam, kde ho známe (nad OH): Spočítáme celkový záporný náboj na záporné části molekuly: Celkový kladný náboj na kladné části molekuly musí být stejný, ale opačného znaménka, takže: Tímto způsobem zjistíme hodnotu elektrického náboje nad chromem a můžeme hydroxid pojmenovat: Cr(OH)3-1 3 • (-1) = -3 +3 Cr+3(OH)3-1  Hydroxid chromitý

Mg(OH)2 Ir(OH)3 LiOH Cd(OH)2 La(OH)3 Au(OH)3 Vytvořte názvy k následujícím vzorcům hydroxidů: Mg(OH)2 Ir(OH)3 LiOH Cd(OH)2 La(OH)3 Au(OH)3  hydroxid hořečnatý  hydroxid iriditý  hydroxid lithný  hydroxid kademnatý  hydroxid lanthanitý  hydroxid zlatitý

Některá specifická názvoslovná pravidla v názvosloví hydroxidů ? Proč jsou ve vzorcích hydroxidů oxidační čísla nahrazena elektrickými náboji? Hydroxidová skupina (OH) nemůže (jakožto skupina atomů) mít oxidační číslo (značené římskou číslicí). Pro jakoukoliv skupinu atomů (např. OH) platí, že mohou nést pouze elektrický náboj, nikoliv oxidační číslo. V jednom vzorci není možné kombinovat oxidační čísla s elektrickými náboji, proto i nad značkou prvku, podle kterého je hydroxid pojmenován, je uveden elektrický náboj.

Možné formy zapisování vzorců hydroxidů Vzorec HYDROXIDU BERYLNATÉHO Vzorec hydroxidu je možno zapsat buď pomocí oxidačních čísel: Nebo je možno vzorec hydroxidu zapsat pomocí elektrických nábojů: Kombinace oxidačních čísel a nábojů v jednom vzorci je nepřípustná!!! Be+II (O-IIH+I)2 Be+2 (OH)2-1 Be+II (OH)2-1 ŠPATNĚ 