NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš Ryba NÁZEV: VY_52_Inovace_Chemie ČÍSLO DUM: 8 TÉMA: Vzduch ROČNÍK: 8. OBDOBÍ REALIZACE: 10/2012
Anotace žák vysvětlí pojem atmosféra žák bude znát složení atmosféry žák popíše rozdíl v hustotě teplého a studeného vzduchu žák pozná tlakové láhve kyslíku a dusíku podle jejich označení žák bude znát přesnou hodnotu atmosférického tlaku žák vysvětlí pojem izobara žák vysvětlí pojmy teplotní inverze a smog a příčiny jejich vzniku
VZDUCH
= směs látek, které tvoří atmosféru atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země složení - dusík (N2) 78% - kyslík (O2) 21% - oxid uhličitý (CO2) 0,03% - vzácné plyny (Ne, Ar), vodní pára, prach, nečistoty
Obloha: © Tom Ryba, 2010
- teplejší vzduch má menší hustotu než chladnější - vzduch lze zkapalnit - tlakové láhve: - kyslík – modrý pruh - dusík – zelený pruh
normální tlak: p = 101 325 Pa = 1013 hPa = = 101,3 kPa izobara = čára na mapě, která spojuje místa se stejným tlakem
Izobary 1013 1020 1004 1008 1026 L 1000 1012 1012
směrem nahoru klesá tlak i teplota vzduchu teplotní inverze – směrem nahoru stoupá teplota smog – směs mlhy, prachu a kouřových zplodin
Teplotní inverze Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 24.7.2010 [cit. 2012-10-19]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/PodzimniInverzeHrubyJesenik.jpg
Smog Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 19.11.2005 [cit. 2012-10-19]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/LondonSmog.jpg
Otázky a odpovědi 1. Jak se jmenuje vzdušný obal Země? atmosféra 2. Kolik % kyslíku se nachází v atmosféře? 21% 3. Který plyn má největší zastoupení v atmosféře? dusík
Otázky a odpovědi 4. Který vzduch má větší hustotu, teplý nebo studený? studený 5. Jak bývají označovány tlakové láhve s kyslíkem? modrým pruhem 6. Kolik činí normální atmosférický tlak? 101 325 Pa
Otázky a odpovědi 7. Co se děje s tlakem a teplotou se stoupající nadmořskou výškou? klesají 8. Co je to teplotní inverze? teplota stoupá s nadmořskou výškou 9. Co je to smog? směs mlhy, prachu a kouřových zplodin
Použité zdroje BENEŠ, Pavel, Václav PUMPR a Jiří BANÝR. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy: Základy chemie 1. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1993, 143 s. ISBN 80-716-8043-5. Obloha: © Tom Ryba, 2010 Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 24.7.2010 [cit. 2012-10-19]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/PodzimniInverzeHrubyJesenik.jpg obrázky: autor
Použité zdroje Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 19.11.2005 [cit. 2012-10-19]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/LondonSmog.jpg