Gravitační model v geografii dopravy „Poradci letecké společnosti“ Cvičení 6
Poradci letecké společnosti?!?
Geografické modely 50/60 léta USA – kvantitativní revoluce Deskriptivní (popisné) Mapa, model složení zemské kůry, modely uspořádání města… Prediktivní: deterministické přesná predikce vztahů, výsledek působení „zákonů“ normativní stochastické (pravděpodobnostní) více možných výsledků modely prostorových interakcí FG, demografie, migrace, doprava
Newtonův gravitační zákon Kde m1 a m2 jsou hmotnosti objektů, r je vzdálenost mezi nimi a k je gravitační konstanta.
Gravitační modely v geografii Pokud hmotnost nahradíme jinou veličinou, v našem případě počty obyvatel sídel, můžeme tento zákon použít i v geografii. Pak převedené vyjádření gravitačního zákona je následující: Interakce mezi dvěma středisky se mění přímo úměrně s velikostí těchto středisek a nepřímo úměrně s kvadrátem vzdáleností mezi nimi. Gravitační modely se nejčastěji využívají v problematice migrace a dopravních spojení. Specifičtější Reillyho model u výběru středisek a regionalizace (spádovost) v geografickém prostoru. Tři základní verze Reillyho modelu: geometrická, topografická a oscilační
Ernst Georg Ravenstein
Základní podoba gravitačního modelu v geografii Kde Pij je síla vzájemného vztahu „hmot“ i a j, které označíme jako Mi a Mj a dij je vzdálenost těchto hmot.
Gravitační model v geografii dopravy Autor: Dr. Jean-Paul Rodrigue Metoda hodnocení prostorových interakcí – Intenzita vztahů mezi dvěma objekty Využití: dopravní společnosti – tvorba rozvrhů leteckých linek, vyšší efektivita
Gravitační model v geografii dopravy Tij – masa obyvatel, která se přepraví mezi dvěma místy za rok (počet pravděpodobných cestujících na trase za rok) k = 0,0001 Pi – počet obyvatel daného města kontinentu 1 Pj – počet obyvatel daného města kontinentu 2 dij – vzdálenost mezi jednotlivými městy Koeficient emitivity λ potenciál města generovat pohyb (např. vyšší příjmy) Koeficient atraktivity α potenciál města přitahovat pohyby (např. nabídka služeb) Koeficient efektivity β = 1,34 čím rychlejší nebo intenzivnější spojení, tím nižší index (např. dálnice vs. okresní silnice)
Koeficient λ a α Pouze mezikontinentální doprava.
Zadání cvičení č. 6 Zahrajete si ve dvojicích na poradce letecké společnosti. Každá dvojice – mezikontinentální vazba (např. Evropa – Asie) Na každém kontinentu 4 libovolná minimálně milionová města www.xist.org Změřit vzdálenost mezi městy http://cs.thetimenow.com/distance-calculator.php Výsledkem tabulky s počty obyvatel středisek a jejich vzdálenostmi
Výsledek
Zadání cvičení č. 6 Pro každou vazbu vypočítat Tij - vyjde počet pravděpodobných cestujících za rok Hodnota koeficientů λ („emitivita“), α („atraktivita“) Hodnotu Tij přepočíst na 1 týden Kolik je potřeba letů pro naplnění poptávky v jednom týdnu? Průměrná velikost letadla 280 osob Výsledky srovnat s reálnou situací www.flightstats.com (airports – departures and arrivals – by route - show codeshares NO) Závěr – interpretace zjištění, diskuse vhodnosti zvolených koeficientů…
Výsledek Ne pro den, ale týden!! /53
!!TERMÍN ODEVZDÁNÍ!! So 28.11. do 20:00