NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org. AUTOR: Mgr. Ivana Klaudová VYTVOŘENO: 20.10.2011 NÁZEV: VY_12_Český jazyk_06, Párové souhlásky, ZŠ praktická, 5.r. -TEMA: Výslovnost a psaní d-t, ď-ť ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07 /1.4.00/21.1737
Anotace Procvičování psaní párových souhlásek na konci a uvnitř slov. Procvičení pravopisu d x t a ď x ť. Čtení textu a vyhledávání slov, která obsahují d, t nebo ď, ť. Zdůvodňování pravopisu pomocí „hodně hradů“. Při pilotáži byl procvičen pravopis párových souhlásek a na závěr byl využit poslední slide jako pracovní list, kde žáci samostatně doplňovali d, t nebo ď, ť do slov.
Co je to? Slovo napiš a zkus správně napsat d nebo t. Okolo zahrad stavíme _____________________ Padací most chrání vchod do _______________ Jako přílohu si dám hlávkový________________ Chutná sladce a je od včel__________________ Vede elektřinu do bytů ____________________ Vlaky jezdí podle jízdního___________________ Zmije je náš jedovatý______________________
Napiš slovo, kterým si zdůvodníš pravopis, podle vzoru: velká trubka je trouba a doplň d - t Vzor: budka bouda zahrá _ ka__________ bo _ ka __________ jahů _ ka __________ Li _ ka __________ cha _ ka __________ vrá _ ka __________ Ka _ ka __________ pa _ ka __________
Napiš slovo, kterým si zdůvodníš pravopis, podle vzoru: hodně budek a doplň d - t Vzor: budka budek ma _ ka __________ lou _ ka __________ hromá _ ka __________ besí_ ka __________ kamará _ ka__________ cha _ ka ________ zahrá _ ka __________ hru _ ka _________
Napiš slovo, kterým si zdůvodníš pravopis, podle vzoru: hodně hradů a doplň d - t Vzor: hrad hradů prou _ __________ ha _ __________ soused _ __________ me _ __________ kvě _ __________ dor _ __________ listopa _ __________ hla _ __________
Napiš názvy tak, aby vyjadřovaly, že je něco maličké a doplň d - t Vzor: řád řádek salát _ __________ su _ __________ plo _ __________ drá _ __________ pru _ __________ scho _ __________ bro _ __________ hro _ __________
Napiš slovo, kterým si zdůvodníš pravopis, podle vzoru a doplň ď - ť Vzor: ňať natě sí _ __________ su _ __________ lo _ __________ hru _ __________ pláš _ __________ déš _ __________ ká _ __________ la _ __________
Utvoř z příkazu infinitiv a doplň ď - ť Vzor: seď sedět necho _ __________ pora _ ___________ hle_ __________ vra_ ___________ rozsvi_ __________ ho _ ___________ ukli_ __________ přij_ ___________
POZOR! ZAPAMATUJ SI! před – přede (mnou) pod – pode (mnou) nad – nade (mnou) od – ode ( mne) snad – snadno hned - hnedle
Na závěr si ověř, zda ses naučil správně psát d, ď nebo t, ť Na závěr si ověř, zda ses naučil správně psát d, ď nebo t, ť. Zdůvodňuj a doplňuj. bo _ ka, hra _ , lou _ ka, besí _ ka, řá _ , me _ , jahů _ ka, lo _ , na _ , pohá _ ka, sí _ ka, hla _ - přij _ , prou _ , dor _ , kvě _ , na _ , pře _ , souse _ ,necho _ , listopad _ , sna _ , cha _ ka, ma _ ka, zahrá _ ka, ze _ , rozsvi _ , déš _ . Český jazyk pro 5. ročník zvláštní školy, Septima Praha 1995,Stanislava Borejová, str.18,20,23
Citace a zdroje: BOREJOVÁ, Stanislava. Český jazyk pro 5. ročník zvláštní školy. 1. Praha : SEPTIMA, 1995. Jak vyslovujeme a píšeme souhlásky uvnitř a na konci slova?, s. 18-23.