VIKBA32 Informační vzdělávání Organizace předmětu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Grantový projekt OP VK oblast podpory 1.3 DVPP škol a školských zařízení Mozaika nových inspirací pro pedagogy mateřské školy CZ.1.07/1.3.02/
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Modernizace OV Vzdělávání 4.0
Věcné autority v roce 2016
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Školy jako centra celoživotního učení KAP MSK
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Diplomový seminář 1. setkání.
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Podpora krajského akčního plánování
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POTŘEBY DUM _13.
Pracovní porada Pracovní list.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Přístupový systém aneb kontrola vstupů
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Didaktické zásady Literatura:
Název projektu: Moderní škola
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Informační vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Elektronické informační zdroje pro obor pedagogika
Pedagogika školního sportu
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Zlata Houšková, Vít Richter
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Informační a komunikační technologie
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
WORD Tabulky - ohraničení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
„IS není složitý, IS je pouze obsáhlý.“
VIKBA32 Informační vzdělávání
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VIKBA32 Informační vzdělávání Organizace předmětu Mgr. Jan Zikuška 22.2.2013

A co teď? Tužka + papír (volné psaní) Individuální 3 minuty Očekávání --- Co je informační vzdělávání, vzdělávání v knihovnách

Témata Co je informační vzdělávání / informační gramotnost Harmonogram výuky Témata Co je informační vzdělávání / informační gramotnost Nové druhy gramotností - vymezení Klíčové kompetence, Funkční kompetence Kritika konceptu IG Standardy a modely informační gramotnosti. Výzkumy v oblasti IG Pracovní skupiny, významné instituce Strategické dokumenty Didaktika informačního vzdělávání Minimum lektorských dovedností Technologie ve službách informačního vzdělávání IV ve školních, veřejných a akademických knihovnách. Příklady dobré praxe. Zahraniční trendy Plánování, tvorba vzdělávacího programu

(1 strana A4, do konce března) Zakončení Práce s literaturou - sepsání abstraktu a v bodech “co mě nejvíc zaujalo” k 1 zahraničnímu článku (1 strana A4, do konce března) Praktický úkol ve dvou – zpracování vybraného pojmu z tématu předmětu (bude sloužit jako podklad pro ústní zkoušku) (5 stran A4, do konce dubna) Praktický úkol individuální - vypracování karty semináře (dle metodické šablony, do konce zkouškového) Ústní zkouška

Praktický úkol ve dvou wiki.knihovna.cz – tvorba společných „wikiskrip“ z materiálů bude ústní zkouška Témata Klíčové kompetence, Historie informační gramotnosti, Mediální gramotnost, Funkční gramotnost, IVIG AKVŠ, IVU SDRUK, SCONUL, BIG6, The Seven Pillars of Information Literacy, Bloomova taxonomie, LMS, Didaktika, Pedagogika, Metody kritického myšlení, Pedagogická komunikace, E-learning,

Praktický úkol individuální CEINVE karta semináře Anotace semináře (informace o lekci) Cíle semináře Konkretizace oblasti modelu IG, kterou seminář obsahově pokrývá Cílová skupina semináře Získané výstupy neboli způsobilosti (kompetence) cílové skupiny Postoje, znalosti a dovednosti lektora potřebné pro vedení semináře Časová dostace určená pro konkrétní seminář Materiální zabezpečení náležitého průběhu semináře Studijní materiály PRŮBĚH semináře

Informační vzdělávání Cesta k informační gramotnosti. Není jednorázová akce, ale spektrum aktivit. Význam pojmu Vzdělávání Výchova Příprava Změna ve společnosti → Změna také ve vzdělávacím systému = Implementace do všech stupňů vzdělávání Informační přetížení

Gramotnost (literacy) Schopnost čtení a psaní (resp.použití jazyka pro komunikaci, poslech, čtení, psaní). IG vychází z obecného principu gramotnosti negramotný je člověk, jehož úroveň ve čtení a psaní je nižší než u devítiletého dítěte (Velká Británie), negramotný je každý člověk, který není schopen přečíst, napsat a pochopit krátký a jednoduchý text týkající se jeho každodenního života negramotný je každý, kdo dosáhl čtrnácti let a nedokončil 5. třídu základní školy (američtí statistikové) negramotný je každý, kdo nesplnil požadavek osmi let formální školní docházky (USA, Severní Karolína)

Informační gramotnost První použití termínu - Paul Zurkowski (1974) Spousta možností jak definovat „je přesahem tradičního pojetí gramotnosti a je odezvou na revoluční dobu, ve které žijeme“(Behrens, 1994) „Informační gramotnost je schopnost efektivně vyhledávat a hodnotit informace vztahující se k určité potřebě“(Behrens, 1994) Gramotnost pro 21. století Vývoj pojmu není ustálený Často zaměňováno s počítačovou gramotností Příbuzné termíny (user education, information skills, library orientation, user training)

Definice informační gramotnosti „Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit. Vědí, jak se učit, protože vědí, jak jsou znalosti pořádány, jak je možné informace vyhledat a využít je tak, aby se z nich mohli učit i ostatní. Jsou to lidé připravení pro celoživotní vzdělávání, protože mohou vždy najít informace potřebné k určitému rozhodnutí či k vyřešení daného úkolu.“  (ALA, 1989)

Definice informační gramotnosti the ability to solve information problems (ALA, 2000) is knowing when and why one needs information, where to find it, and how to evaluate, use and communicate it in an ethical manner (CLIP) a mean to “empower people in all walks of life to seek, evaluate, use and create information effectively to achieve their personal, social, occupational and educational goals” (Alexandria Proclamation, 2005)

Kritika konceptu I úplné odmítnutí celé koncepce a pojmu jako takového. Termín nebyl nikdy přesně definován => neexistuje. Existenci řady standardů IG Neměřitelnost IG

Role knihoven Školní, vysokoškolské, veřejné, městské Pozice v rámci školy + podíl na chodu školy Změny v souvislosti s IV Dlouhá tradice – je na čem stavět (bibliographic instruction, library instruction, informatická příprava) Nelze jen změnit obsah kurzů Odpoutat se od původního pojetí Prvky IV napříč osnovami a studijními Samostatné programy

Změna v postavení knihovny Víc než jen dostupný fond, mění se celková role knihovny Výchozí bod k informacím Jiný vztah k uživatelům – od pasivního nabízení informací k aktivnímu předávání Referenční a rešeršní služby – rozšiřuje se pole působnosti, nové služby I profesní růst knihovníků – třeba nových kompetencí (lektorské, pedagogické, didiaktické, sofskills atd) Je toto místo pro konkurenci Google ?

Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.