Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Advertisements

ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 9.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transformátory (Učebnice strana 42 – 44)
Nadpis do sešitu Transformátory V-2-95.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Stavba transformátoru Transformace proudu a napětí
Transformátor.
OPAKOVÁNÍ STŘÍDAVÝ PROUD.
Elektrické stroje a zařízení
Transformátory.
Co využíváme při nabíjení mobilu
TRANSFORMÁTOR.
TRANSFORMÁTORY Téma: Pár obrázků Studijní text
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Elektronická učebnice - II
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Transformátor a jeho užití
Transformátory Jsou nedílnou součástí rozvodu elektrické energie, domácích elektrických spotřebičů… ZŠChodov, Komenského 273.
Elektromagnetická indukce Transformátor
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:říjen 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis elektromagnetu, využití elektromagnetu v praxi. Elektromagnet a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Jak lze změnit odpor polovodičů
Vedení elektrického proudu v plynech
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M-2-009
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektromagnet a jeho využití
Elektromagnetická indukce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Magnetické pole cívky s proudem
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Transformátor TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Transformátor zařízení, které zvyšuje nebo snižuje střídavé
Výkon: výpočty příkladů z praxe
TRANSFORMÁTOR.
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transformátory NÁZEV ŠKOLY
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.9.A_06_transformatory Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Transformátory Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis transformátoru a jeho významu v praktickém životě. Využití jevu elektromagnetické indukce. Vypočítání podílu závitů sekundární cívky a primární cívky, což vysvětluje transformační poměr.

Transformátor: zařízení, umožňující měnit střídavé napětí U1 na střídavé napětí U2 se stejným kmitočtem, ale jinou hodnotou využívá se jevu elektromagnetické indukce základní části jsou dvě cívky se společným jádrem z magneticky měkké oceli

Popis transformátoru:

Schéma transformátoru:

Význam transformátoru v praxi: např. v televizním přijímači umožňuje transformátor získat ze síťového napětí velmi vysoké napětí okolo 20 000 V použití síťového střídavého napětí 230 V k pohonu elektrického vláčku na 16 V mimořádný význam mají pro přenos elektrické energie z elektrárny ke spotřebitelům

p=N2/N1 p=U2/U1 Transformační poměr: podíl počtu závitů sekundární cívky N2 a primární cívky N1 podíl efektivních hodnot výstupního a vstupního napětí je-li transformační poměr p>1, TRANSFORMACE NAHORU je-li transformační poměr p<1, TRANSFORMACE DOLŮ p=N2/N1 p=U2/U1

Příklad s řešením: Primární cívka transformátoru má 690 závitů. Kolik závitů by měla mít sekundární cívka, aby transformátor bylo možné použít pro el. zvonek určený pro 9 V, když máme k dispozici pouze síťové napětí 230 V? N1 = 690 U2 = 9V U1 = 230V N2 = ? N2 = 27 K použití transformátoru pro zvonek, by sekundární cívka měla mít 27 závitů.

Příklad: Jaké bychom naměřili sekundární napětí, kdybychom použili zdroj střídavého napětí 30 V, když primární cívka má 1 200 závitů a sekundární má 600 závitů? 30 V 60 V 15 V

Příklad: Jaké bychom naměřili sekundární napětí, kdybychom použili zdroj střídavého napětí 30 V, když primární cívka má 300 závitů a sekundární cívka má 1 200 závitů? 60 V 120 V 10 V

Odpovězte na otázky: 1) Jaké jsou základní části transformátoru? 2) Vysvětli činnost transformátoru. Na jakém jevu je založena? 3) Jak určíš transformační poměr? 4) Vysvětli, co znamená, když transformační poměr p je větší než 1, nebo menší než 1. 5) Uveď příklady zařízení, ve kterých jsi viděl(a) transformátor. Popiš, zda v nich jde o transformaci nahoru nebo dolů.

Použité zdroje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Transformer 3d_col3_cs.svg/400px-Transformer3d_col3_cs.svg.png [cit: 2011-10-18] http://hroch.spseol.cz/~elektrotechnika/schemata-foto/trafo- schem.znacka.png [cit: 2011-10-18] http://www.otc-servis.sk/index.php?www=sp_image&id_item=52 [cit: 2011- 10-18] http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/20056.jpg [cit: 2011-10-18] doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office

Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Popis transformátoru a jeho významu v praktickém životě. Využití jevu elektromagnetické indukce. Vypočítání podílu závitů sekundární cívky a primární cívky, což vysvětluje transformační poměr. Žák odpoví na otázky. Žák umí vypočítat transformační poměr a pozná, zda jde o transformaci dolů nebo nahoru. Žák dokáže z transformačního poměru vypočítat počet závitů na primární nebo sekundární cívce. Žák spočítá vstupní nebo výstupní napětí.