Digitalizace modelování skutečnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Rozhodování 1.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Regulátory v automatizaci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Programování a simulace CNC strojů I.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Genové technologie v zemědělství
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Stavební fakulta ČVUT, B407
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Teorie Informace, signál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Pravděpodobnost a statistika
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Konstrukce trojúhelníku
Základní statistické pojmy
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Diagnostika dítěte předškolního věku
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Digitalizace modelování skutečnosti počítače umožňují nejen digitalizovat textové, obrazové a zvukové dokumenty, ale umožňují také digitalizování modelování skutečnosti významná úloha – pokusy modelovat lidské myšlení model – zjednodušené znázornění nějakého objektu, jevu či děje, a to jak skutečného, tak abstraktního (mentální model) znázornění se musí shodovat s příslušným objektem, jevem, dějem či představou v podstatných vlastnostech modelem napodobujeme strukturu a obsah určitého systému vztahů (organizace) daného objektu, jevu, děje či naší představy (fikce)

Metoda řešení problému vědecká metoda řešení problému (problem solving) – využívá stále častěji modelování pomocí informačních technologií při používání této metody se zpravidla postupuje takto: formuluje se problém myšlením se vytvoří představa (hypotéza) o daném problému problém se napodobí modelem z modelu se odvodí teoretické závěry, které je nutno empiricky (pomocí zpětné vazby) ověřit na základě této zpětné vazby se provedou potřebné úpravy a opravy původních představ o problému (hypotézy), určí se podmínky, za nichž bude modelované řešení platné a úkol se předá k realizaci

Digitalizace modelování skutečnosti modelování hraje klíčovou úlohu - např. při projektování jakékoli nemovitosti, chceme-li si vytvořit ucelenou představu o vědním či studijním oboru, při luštění neznámého písma atd. výčet objektů, jevů, dějů či myšlenkových konstrukcí, jež lze modelovat, se jeví jako nekončící: od vytváření modelů hmotných předmětů až např. po neobyčejně náročné modelování počasí vznik a vývoj počítačů znamenaly v modelování skutečnosti zcela novou etapu skutečnost, že téměř každý člověkem poznaný objekt, jev, děj lze vyjádřit digitální znakovou soustavou dala do rukou člověku nový nástroj poznání. Přesto zde však existují určitá omezení

Tradiční x počítačové modely k tomu, abychom mohli vytvořit jakýkoliv model, musíme splnit jisté podmínky: umět objekt, jev, děj popsat, vytvořit si o nich vlastní představu vystihnout a popsat podstatné vlastnosti objektu, jevu, děje či hypotézy a odhlédnout od jejich méně významných vlastností myšlenková činnost je primární. Např.neznáme-li do podrobností, jak pracuje lidský mozek, stěží můžeme vytvořit jeho funkční matematický model modelování tradičními metodami: příklad - vytvoření trojrozměrného hmotného modelu přehrady ve zmenšeném měřítku a ověřování vlastností takového modelu např. při různě silném průtoku vody v počítačových modelech jsou objekty, jevy, děje a hypotézy znázorněny čísly. Rovnice odrážejí vztahy mezi prvky těchto entit

Tradiční x počítačové modely výhoda výpočetní techniky při modelování spočívá: v obrovských a neustále rostoucích rychlostech operací, jimiž počítače zpracovávají i velmi složité vztahy a procesy v poměrně snadné manipulaci s takovými modely, aby se co nejvíce přiblížily podstatným vlastnostem poznávané skutečnosti jde často o pokusy, které by nebylo možno provádět v reálném světě, např. v astronomii modelování vzniku nových galaxií, v archeologii rekonstrukce zaniklého starověkého města může také jít o záležitosti, jejichž provádění pomocí tradičního modelování by bylo v rozporu se stávajícími právními a etickými normami. Např.v lékařství – znázornění procesů v tělech živých tvorů nebo člověka spojených s původci určitých onemocnění apod.

Kybernetika řec. kybernétés = kormidelník vznik 40tá léta 20. století v Bostnu MIT zakladatel kybernetiky Norbert Wiener ji definoval jako vědu o „řízení a komunikaci v živočichu a ve stroji“ od roku 1946 Macy konference v New Yorku – vznikl koncepční rámec kybernetiky práce prvních kybernetiků spjata s vojenským výzkumem – sledování a sestřelování letadel, později studium nervových mechanizmů kybernetika se zabývá: chováním složitých, dynamických, otevřených systémů, a to systémů biologických, technických, ale i sociálních další významná jména: John von Neumann (teorie her, vynález digitálního počítače), W.R.Ashby (formuloval jediný přírodní zákon postulovaný kybernetikou)

Kybernetika u nás: 1949 Josef Charvát v Biologických listech publikoval článek Cybernetismus, nauka o kontrole a spojeních v živé hmotě a ve strojích Antonín Svoboda – 1950 SAPO – SAmočinný Počítač odolný poruchám kybernetika u nás i v Sovětském svazu zakázaná jako buržoazní pavěda – chce dělníky připravit o práci kvůli protikomunistickým náladám v USA musí odejít Tsien Hsue Sen → Čína, v r. 1954 píše knihu Technická kybernetika → šiří se do východního bloku, lze citovat ve světě se konstituuje informatika (Computer Science): západ – zde samostatným oborem, u nás – součástí kybernetiky, stejně jako i programovací jazyky → zastřešující obor až do revoluce dnes kybernetika splynula s teorií systémů L. Bertalanffyho

Kybernetika obory vznikající z kybernetiky: neuronové sítě: 1943 – Pitts a Warren McCulloch – umělý neuron – vstup 1 a 0, 1957 – Frank Rozenblath – perceptron – používá váhy – příchozím podnětům je přidělena různá významnost umělá inteligence: 1956 – John McCarthy, konference Darthmouth Colledge teorie informace – odnož teorie pravděpodobnosti pojmy zavedené kybernetikou: zpětná vazba – obecný princip, jde o kruhovité uspořádání kauzálně spojených prvků. První článek (vstup) je ovlivněn prvkem posledním (výstup) → autoregulace (sebeřízení) systému. Tento proces základem udržování stabilního prostředí v organismu – homeostáze

Kybernetika zpětnovazebná smyčka představující řízení lodi: kormidelník řídí loď – když se loď odchyluje od kurzu → kormidelník určí odchylku a vrací směr otočením kormidla → odchylka lodi se zmenšuje, až se uchýlí od stanoveného kurzu na opačnou stranu → kormidelník určí novou odchylku CAPRA, Fritjof. Tkáň života. 1. vyd. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1169-2. str. 63

Kybernetika negativní zpětná vazba (samovyrovnávající) - homeostat pozitivní zpětná vazba (samozesilující) - lavina systém – soubor organizovaných a vzájemně působících prvků, tvořících celek. Studují tři disciplíny: teorie systémů – jednoduché systémy s jednoduchým chováním teorie chaosu – jednoduché systémy s komplexním (chaotickým) chováním teorie komplexnosti – složité systémy s celkově jednoduchým chováním model – reprezentuje originál, slouží jako kognitivní surogát (náhražka) zákon nutné variety (W. R. Ashby): chceme-li pomocí řízení odstranit neurčitost, pak množství neurčitosti odstraněné za jednotku času nemůže být větší, než je kapacita řídícího systému jako komunikačního kanálu

Umělá inteligence lidská inteligence - obtížně definovatelná schopnost samostatného myšlení a řešení situací, v nichž nelze použít navyklého chování lidská inteligence dlouho pojímána jen jako rozumové nadání x dnes tzv.emoční inteligence otázka, zda lze vytvořit počítačové programy napodobující lidskou inteligenci průkopník vývoje umělé inteligence (AI) A.M.Turing (1912-1954) - hlavním problémem AI je definovat přirozenou lidskou inteligenci Turingův test – tazatel komunikuje se svým vzdáleným protějškem, neví, zda jde o člověka či počítač. Pokud tazatel není schopen ani po delší době rozlišit, zda hovořil s člověkem nebo s počítačem, pak pokud šlo o počítač, lze tento stroj označit jako inteligentní takový rozhovor lze dnes uskutečnit pouze v určitém předem vymezeném diskurzním okruhu (frame)

Umělá inteligence pojem frame – rámec: Marvin Minsky – druh kostry či aplikační formy s mnoha volnými sloty, do kterých zapojena další informační struktura. Př. frame reprezentuje osobu → terminály pro hlavu, tělo, ruce, nohy. Frame – nástroj pro vztah mezi rámcem a terminály pojem umělé inteligence – označení počítačových programů, pomocí nichž lze řešit velmi složité problémy umělá inteligence – mnoho nadějných aplikací, ale i četné obavy. Nejčastější obava – neztratí lidé kontrolu nad automaty a roboty nadané umělou inteligencí? otázky nejsou nové – řeší autoři vědeckofantastické literatury – např. Karel Čapek, Isaak Asimov, Arthur C.Clarke aj. jádro problému – otázka, zda chování automatů vybavených AI může být nederministické, tj. předem neurčené vnitřními nebo vnějšími příčinami

Umělá inteligence dosud vytvořené programy úzce specializované pokud přirozená lidská inteligence komplexní schopností člověka reagovat na složité podněty, vidět a posuzovat skutečnost v co nejširších souvislostech, pak žádný automat takovou schopnost nemá otázka, zda by mohl být tento stav v budoucnu překonán, neexistují jednoznačné odpovědi: přání vědců z  humanitně a sociálně zaměřených oborů, aby automaty takovou schopnost nikdy nenabyly přírodovědci opírají obdobné přání o znalost jedinečnosti a nenapodobitelnosti živé hmoty - člověku se nepodařilo „vyrobit“ jedinou živou buňku

Umělá inteligence oproti tomu vědci z oboru kybernetiky – neexistuje žádný důkaz, že AI nemůže překonat lidskou inteligenci chování automatů vybavených AI může být podle nich nedeterministické – např. pokusy s robotem, který se umí přemístit z určitého místa na jiné určité místo - při opakovaném pokusu se zcela shodným záměrem se robot nepřemístí po shodné trase AI má také rozměr etický - jde o to, aby výzkum a využití umělé inteligence bylo orientováno tak, aby se zabránilo vytváření automatů, které by se vymkly kontrole člověka a získaly nad ním nadvládu

Umělá inteligence → respekt k nepřekonatelným rozdílům mezi člověkem a automaty s vestavěnou inteligencí automaty s AI nutné považovat za poradní a pomocné prostředky např. programy umělé inteligence, které schopny poměrně kvalitně diagnostikovat závažná onemocnění nebo navrhovat postupy při operaci. Přitom se však konečné rozhodování ponechává kvalifikovanému konciliu zkušených lékařů