KRAJINA ve fotografii „S krajinami je to jako s lidmi, nikdy je úplně nepoznáme.” Christian Morgenstern.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Advertisements

Referát č. 19 Počítačová grafika Lucie Březíková 4.C.
VY_32_INOVACE_09_ICT_529_Jnc
Základy fotografování kompozice snímku
Základy počítačové grafiky III
Jiří Kvapil, CENIA Stahovací služby na národním geoportálu ČR Enviro-i-fórum 2013, 14. V. 2013, Zvolen.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Kompozice, zlatý obdélník a zlatý řez
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
počítačová grafika XI – jak fotografovat I
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.20/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
Základy fotografování (V. Část)
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Mediální kroužek – ÚHEL POHLEDU – REPORTÁŽ – FOTOTECHNIKA.
IDIF – Seminář portrétní fotografie Jana Pazderková.
Úprava digitálních fotografií Terezie Svobodová. => cesta mezi fotoaparátem a tiskem…
3D modelář – užitý design VY_32_INOVACE_Design1r0120Mgr. Jiří Mlnařík.
Základní pojmy, základy teorie a praxe
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.03/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Fotografie. O co se jedná? je proces získávání a uchování obrazu za pomocí specifických reakcí na světlo, a také výsledek tohoto procesu. Zahrnuje získání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy počítačové grafiky III
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Plakát – kreativa 2 - montáž VY_32_INOVACE_Mul4r0104Mgr. Jiří Mlnařík.
Zátiší odráží lidské bytí, vztah člověka k vnějšímu světu, zrcadlí se v něm výběrem věcí a způsobem jejich podání.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
2D grafika Jak pracuje grafik s 2D daty Fotografie Statické záběry
Kompozice krajiny Základy a ukázky.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Základy fotografování
Svatební tvoření… …inspirace. I romantické oznámení může být vkusné, jemné, a dokonce vtipné… Svatební oznámení.
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
V hledáčku k ompozice Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Obce v pohybu? Na webu! Vybrané poznámky k tvorbě videofilmů Seminář Parádní web 2013 úterý 21. ledna 2014.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
V hledáčku kompozice II.
Složitější postupy úpravy fotografií 2
Grafický editor GIMP (10)
Vzor individuální prezentace
Makrofotografie Pouhým okem neviditelné a přesto to tam je!
Makrofotografie Pouhým okem neviditelné a přesto to tam je!
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
FOTOGRAFUJEME PRO RADOST
V hledáčku kompozice II.
V hledáčku kompozice Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Transkript prezentace:

KRAJINA ve fotografii „S krajinami je to jako s lidmi, nikdy je úplně nepoznáme.” Christian Morgenstern

Edward Steichen, The Pond-Moonlight, 1904

Ansel Adams: Hadí řeka, 1942

Jan Pohribný

Jiří Všetečka

Jan Pohribný

Evžen Sobek

Eugen Wiškovský

Josef Sudek

„Dobrá fotografie znamená vědět, kam se postavit“ Ansel Adams KRAJINA ve fotografii Krajinu můžeme vnímat jako scenérii toulek při úniku z měst, jako prostor pro záznamy soudobých hledání vazby mezi novými civilizačními vrstvami a původními romantickými představami, jako přírodní divadlo pro naši sebeprojekci. Pavel Baňka, 2006 Fotografovat krajinu není jednoduché, nádherná a úchvatná krajina nezaručuje dobrou fotografii … Důležité je vystihnout podstatu, to, co je charakteristické … Pro výsledek je důležité světlo a kompozice (jako vždy ve fotografii, u krajiny obzvláště) Klíčová slova: detail, polodetail, popředí (častá chyba: „nuda v popředí“), pozadí, markantní prvek, barevnost, plasticita, struktura, rytmus … Na správné osvětlení („dobré světlo“) je potřeba si někdy počkat (nebo přivstat) … „specialitky“ – krajina pinholí, infračervená fotografie …

KRAJINA ve fotografii různé přístupy, různá pojetí Jedno z možných rozlišení typů fotografií krajin: krajina Klasická celá ostrá, měla by mít popředí i pozadí - plasticita, popředí může být např. strom, keř, ale může ho vytvářet i světlo, popř. stín, nebe s mraky (asi třetina fotky), měla by být i kresba ve stínech, tzn. ne protisvětlo, také ne polední světlo, čím víc prvků bude na výsledné fotografii, tím je kompozice složitější, každý prvek by měl být čitelný Subjektivní vychází z reálné krajiny, ale je v ní vidět autorský přínos fotografa, nemusejí platit pravidla z klasické krajiny, mohou se míchat styly (krajina – dokument - akt - portrét), krajina poznamenaná lidským zásahem, můžeme porušovat pravidla kompozice (klidně i středová kompozice), zásah fotografa do krajiny (J. Pohribný – Kreativní světlo ve fotografii) atd. Imaginární Konstruuje „novou realitu“ – imaginární prostor, krajinu, která může existovat jako obraz v mysli autory, diváka …

TECHNIKA, DOPORUČENÍ pro fotografování krajiny Doporučení k technice, specifika (některá jsou stejná jako u zátiší): NEJVHODNĚJŠÍ DOBA – „zlatá hodina“ (nebo též „magická hodina“)  Prvky, objekty v krajině – zejména u krajiny častokrát „méně je více“ Nejvhodnější režim: A (případně M), doladit kompenzací expozice (+ -) Vhodná clona: podle zamýšlené hloubky ostrosti, zpravidla 8 – 16, při vyšší cloně - difrakce světla (typicky od 16 - raději nepoužívejte) Ohnisko (vždy dle záměru, často se ovšem používají širší ohniska, např. 18-28 ekv., pro zdůraznění detailu delší, např. 50 ekv.) Nízké ISO Podle zvoleného času – event. STATIV! (… a nezapomeňte vypnout případný stabilizátor) „Odložená“ reakce závěrky (spoušť nemačkat přímo, např. použít samospoušť) Experimentujte ! Hrejte si … ani u KRAJINY se nebojte experimentovat (např. dlouhá expozice )

… a za domácí úkol máte Témata (náměty): „MOJE krajina“ „Cesta“ „Imaginární zahrada“ „Brno pozoruhodné“ nebo „ … pozoruhodné/ý/á“ (nemusí jít o Brno) „Kouzlo podzimu“ 4 fotografie krajiny jakéhokoli typu Náměty 1. – 5. nebo libovolná kombinace 1. – 5. nebo vlastní modifikace námětu Způsob pojetí např.: „Klasická“ krajina Minimalistická krajina Městská krajina Industriální krajina Večerní krajina Bizarní krajina Snová krajina Detail v krajině Imaginární krajina Subjektivní krajina … Návod: fotit fotit fotit fotit … občas promazat kartu a dál fotit fotit fotit 

ODKAZY http://www.fotoaparat.cz/article/2206/1 http://www.jaknafoceni.cz/09/jak-fotit-krajinu-zaklady/ http://www.megapixel.cz/krajina http://www.milujemefotografii.cz/fotografujeme-krajinu-ve-meste http://www.milujemefotografii.cz/co-je-mestska-krajina-a-co-jiz-ne

Děkuji vám za pozornost a těším se na příště Alice