Protikorupční linky: problémy a řešení
Východiska Protikorupční linky jako nástroj boje proti korupci sui generis: jeden z infokanálů pro podněty občanů; zdroj analytického materiálu z terénu. K tomu, aby fungovaly, třeba splnit některé předpoklady: důvěryhodný provozovatel; dostatečné analytické a metodologické zázemí; publicita.
Problém Stávající protikorupční linky provozovány: ústředními orgány státní správy (tedy subjekty, o které v zásadě jde); rezortně (kde jsou samosprávy?) a často neodborně (např. bez znalosti vnějších projevů korupce); bez zájmu veřejnosti; Výsledek: velmi omezený
Řešení Je třeba, aby protikorupční linka byla provozována: nestátním subjektem; centrálně (všechny oblasti) a odborně (s dostatečným analytickým zázemím); za zájmu veřejnosti.
Návrh opatření Centrální protikorupční linka TIC: NNO exkluzivně zaměřená na boj s korupcí; provozuje Právní protikorupční poradenské středisko (za rok více jak 150 případů; odborné zázemí); přístup do médií.
Výsledek Výsledek: více podchycených individuálních podnětů občanů (potenciál: až 1000 podání ročně); více ze strany státních orgánů uspokojivě vyřízených podnětů (odsouzení, náprava stavu); propracovanější protikorupční politika státu (lepší protikorupční program vlády); Snížení míry korupce v ČR (měřeno dle CPI).
Děkujeme za pozornost! Adriana Krnáčová, ředitelka TIC Michal Štička, vedoucí Právního protikorupčního poradenského střediska TIC