PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_539_Př8     Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu                      
Advertisements

Předmět a očekávaný výstup
Primáti = nehetnatci (Primates)
PRIMÁTI - OPICE Ploskochodci = těžiště těla je přesunuto na zadní končetiny. Lebka je oválnější než u jiných savců. Oči směřují dopředu = řídí se hlavně.
Primáti.
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Tropický deštný les SAVCI.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
ČLOVĚK odlišnosti od ostatních savců.
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Řád: PRIMÁTI.
CHOBOTNATCI - největší suchozemští savci
PRIMÁTI OPICE.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
SAVCI 4 PRIMÁTI.
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Irena Kotalíková Název:VY_32_INOVACE_239_Primáti Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Řád: Primáti. Dělíme je na: 1.) poloopice 2.) opice.
KŮŇ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_54
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
PTÁK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
PES Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ŽÁBA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
SLEPICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
zpracovaný v rámci projektu
LEV Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_PŘÍRODOPIS
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MEDVĚD Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
KRÁLÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
HAD Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Autor © Žaneta Prošková
ZELENÁ BARVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Ověř si své znalosti z živočišné říše!
Barvy a tvary logické řady
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Převody jednotek času – 2. část
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
Pracovní list 1) Do které kategorie jazyků se řadí španělština?
Transkript prezentace:

PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší skupinou živočichů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kasalová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

KTERÝ SMYSL JE U PRIMÁTŮ NEJDOKONALEJŠÍ? zrak – dokonalá prostorová orientace KTERÝ SMYSL JE U PRIMÁTŮ NAOPAK NEJSLABŠÍ? čich

JAK MAJÍ PRIMÁTI UMÍSTĚNÉ OČI? oči směřují dopředu primáti mají „obličej“

CO MAJÍ TEDY PRIMÁTI NA PRSTECH MÍSTO DRÁPŮ? PLOCHÉ NEHTY NA PRSTECH DÍKY TOMU, ŽE PRIMÁTI MAJÍ OHEBNÉ PRSTY A PROTISTOJNÉ PALCE, NEPOTŘEBUJÍ UŽ K ZACHYCENÍ NA STROMECH DRÁPY. CO MAJÍ TEDY PRIMÁTI NA PRSTECH MÍSTO DRÁPŮ? ploché nehty PLOCHÉ NEHTY NA PRSTECH

OPICE SE DĚLÍ PODLE TOHO, ZDA MAJÍ NOZDRY BLÍZKO, NEBO DALEKO OD SEBE, NA 2 SKUPINY. NA KTERÉ? úzkonosé a ploskonosé

MEZI KTEROU SKUPINU PRIMÁTŮ PATŘÍ PAVIÁNI? úzkonosé opice JAKOU MAJÍ PAVIÁNI NOSNÍ PŘEPÁŽKU A JAK MAJÍ UMÍSTĚNÉ NOZDRY? úzkou nosní přepážku nozdry blízko sebe

ÚZKÁ NOSNÍ PŘEPÁŽKA NOZDRY BLÍZKO SEBE

živí se tím, co najdou na zemi: VĚTŠINA PRIMÁTŮ ŽIJE NA STROMECH, KDE MÁ I POTRAVU. PLATÍ TO I PRO PAVIÁNY? ne, paviáni jsou pozemní opice ČÍM SE PAVIÁNI ŽIVÍ? živí se tím, co najdou na zemi: drobní živočichové kořínky, hlízy, plody sloní trus

JEDNÍM Z POKROČILEJŠÍCH ZNAKŮ U PRIMÁTŮ JSOU SEDACÍ MOZOLY. JAKÝ JE JEJICH VÝZNAM? signalizovat říji u samic – viditelně zduří

ÚZKONOSÉ OPICE JSOU VÝVOJOVĚ POKROČILEJŠÍ NEŽ PLOSKONOSÉ. HOLÝ OBLIČEJ KTERÝMI TĚLNÍMI ZNAKY NA PAVIÁNOVI TO MŮŽEME DOKÁZAT? ploché nehty na všech prstech protistojný palec holý obličej řidší srst ocas, který už není chápavý PLOCHÉ NEHTY

ŘIDŠÍ SRST

CO UMOŽŇUJE PROTISTOJNÝ PALEC? úchop předmětů PROTISTOJNÝ PALEC

OCAS – NENÍ CHÁPAVÝ

SEDACÍ MOZOLY

KTERÁ SKUPINA PRIMÁTŮ PATŘÍ MEZI VÝVOJOVĚ NEJPOKROČILEJŠÍ KTERÁ SKUPINA PRIMÁTŮ PATŘÍ MEZI VÝVOJOVĚ NEJPOKROČILEJŠÍ? JEJÍ ZÁSTUPCI MAJÍ ZÁROVEŇ NEJVĚTŠÍ VELIKOST TĚLA ZE VŠECH PRIMÁTŮ. lidoopi JAK SE JMENUJE LIDOOP, KTERÝ JE Z GENETICKÉHO HLEDISKA NEJBLIŽŠÍM PŘÍBUZNÝM ČLOVĚKA? šimpanz

ŠIMPANZI JSOU VŠEŽRAVCI. CO PŘEVAŽUJE V JEJICH POTRAVĚ? ŠIMPANZ POJÍDAJÍCÍ PLODY FÍKOVNÍKU rostlinná potrava – plody ČÍM DALŠÍM SE ŠIMPANZI ŽIVÍ? listy stromů výhonky bezobratlými živočichy ale i lovem menších savců, ptáků

KTERÉ TĚLNÍ ZNAKY JSOU TYPICKÉ PRO ŠIMPANZE JAKO ZÁSTUPCE LIDOOPŮ? KULATÁ HLAVA ŠIROKÁ DLAŇ RUKY ŠIROKÝ HRUDNÍK kulatá hlava široký hrudník široká dlaň ruky řídká srst nemají ocas ŘÍDKÁ SRST

LIDOOPI NEMAJÍ OCAS

KTERÁ PŘIZPŮSOBENÍ NA RUCE UMOŽNUJÍ ŠIMPANZŮM UCHOPOVAT PŘEDMĚTY A MANIPULOVAT S NIMI? ŠIROKÁ DLAŇ RUKY protistojné palce široká dlaň ruky

ŠIMPANZI MAJÍ MNOHEM SILNĚJŠÍ PROTISTOJNÉ PALCE NA NOHÁCH NEŽ NA RUKÁCH

schopnost vyrábět a používat jednoduché nástroje KTERÉ SCHOPNOSTI ŠIMPANZŮ JSOU DŮKAZEM POKROČILÉHO ROZVOJE MOZKU A U JINÝCH ŽIVOČICHŮ SE V TAKOVÉ MÍŘE NEVYSKYTUJÍ? manipulace s předměty schopnost vyrábět a používat jednoduché nástroje bohaté dorozumívací prostředky gesta a mimika

ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ PRIMÁTI 1) místo drápů mají na prstech ploché nehty 2) oči směřují dopředu, primáti mají „obličej“ 3) velký rozvoj mozku (vysoce inteligentní savci) 4) protistojný palec – uchopování předmětů 5) dokonalý zrak, slabý čich 6) drobné formy jsou hmyzožravé, větší všežravé s převahou rostlinné potravy