Olympijské hry.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OLYMPIJSKÉ HRY.
Advertisements

Olympijské hry / The Olympic Games
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Olympijské hry Autor: Vojtěch Myška.
Linking Words and phrases
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Olympijské hry.
Olympijské hry.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
OLYMPIJSKÉ HRY.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Že jsem se na to krasobruslení vůbec dívala. I wish I hadn't watched the figure skating.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ449 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník1. ročník.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Archaické období olympijské hry
Olympijské hry.
VY_32_INOVACE_3D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Transport (8. ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Summer Olympic Disciplines Gymnázium a SOŠ, Lužická 423, Jaroměř Ing. Daniela Řípová VY_32_INOVACE_3B4.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Summer Vacation
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ460 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník2. ročník.
Gender Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Starověké olympijské hry
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Sport Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Olympic games 2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Native Americans in North America I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-1 Šablona: II/2 Inovace a.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_5_London (5) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_3_London (3) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_8_London (8) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední odborná škola Břeclav, s.r.o.,
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Sports and Games VY_22_INOVACE_01_12
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
A healthy life with wine
ANJ - komunikační situace Ročník, obor: 4. ročník, ekonomické lyceum
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
BRITISH HOLIDAYS AND TRADITIONS
LONDON´S BURNING - práce s textem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Starověké olympijské hry Novodobé olympijské hry Mgr. I. Roubalíková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Olympijské hry

oslava boha Dia Olympia- asi 260 km na jih od Athén kultovní místo, nejposvátnější kousek půdy Počátky her spojovány s bájným hrdinou Héraklem Účast- každý svobodný Řek Nejstarší seznam olympijských vítězů z r. 776 př.n.l. (hry existovaly však již dříve) Hry zrušeny císařem Theodosiem jako „barbarská“ zábava r. 393 n.l.

rokem 776 př.n.l. začíná řecký kalendář V době olympijských her panoval všeobecný řecký mír „ekecheiria“ – Řekové odkládali nebo přerušili válčení po určitou dobu kvůli hrám V Olympii se nesměl vytasit meč a nikdy netekla krev- porušení zákazu se trestalo vysokou pokutou

kalokagathia – rozvoj duševních schopností má být harmonicky spojen s všestranným rozvojem tělesným a naopak. Olympijské hry - snaha uplatnit tento ideál v celo řeckém měřítku.

Scházeli se nejen sportovci, ale také státníci, filosofové, malíři, sochaři, vědci... Všichni, aby se na hry dívali, někteří dokonce účastnili nebo hájili své názory či o nich přesvědčovali jiné. Hry byly největší kulturní a společenskou akcí Řecka.

vzhled Olympie Obdélníkový stadion Hippodrom (dostihy) Palaistra (budova pro zápas) Budova rady, kde účastníci skládali přísahu, že se 10 měsíců poctivě připravovali, že budou bojovat čestně a že vedli bezúhonný život Po celém prostranství- kamenné a bronzové sochy vítězů a mužů, kteří se zasloužili o Řecko

Hry se konaly v červenci či srpnu Zpočátku 3, později 5 dní Jednou za 4 roky Neúčast žen (výjimka - Demeteřina kněžka) Účastníci závodili nazí

Odměna: -věnec olivových listů -právo dát si postavit v Olympii sochu -úcta spoluobčanů Nejstarší disciplina – běh na 1 stadion (192,27 m) Postupně se přidávaly běhy na delší vzdálenosti- až do 4,6 km Závodníci běhali nazí, bosí, v písku Jedna disciplina i v plné zbroji

Od 18. olympiády- zaveden pětiboj (běh, skok do dálky, hod diskem, oštěpem a zápas) Skok do dálky s činkami V oštěpu se nehodnotila vzdálenost, ale hod na cíl Oštěp se též házel na cíl z běžícího koně Disk 4 – 6 kg Zápas v písku

Později zaveden box- zápas ukončil až K.O. Pancration- „všeboj“- velmi volný styl (vše povoleno kromě kousání a vrážení palce do oka)- ve Spartě kousání povoleno Jezdecké závody: jízda na koni a závody dvou až čtyřspřeží

Neměřil se čas- zvítězil první- nemůžeme porovnat s dnešními výkony Jeden z divů starověkého světa- socha boha Dia – sochař Feidiás nezachovala se, známa jen z popisů a kopií, sedící, 12,5 m vysoká

The Olympic Games began over 2,700 years ago in Olympia, in south west Greece. Every four years, around 50,000 people came from all over the Greek world to watch and take part. The ancient games were also a religious festival, held in honour of Zeus, the king of the gods. There were no gold, silver and bronze medals. Winners were given a wreath of leaves and a hero's welcome back home. Athletes competed for the glory of their city and winners were seen as being touched by the gods. Before the games began, messengers were sent out to announce a 'sacred truce' or a peace. This meant that any wars should be called off so that people could travel safely to Olympia. The entire games were dedicated to Zeus. Visitors flocked to see the Temple of Zeus. Inside stood a huge gold and ivory statue of the king of the gods himself. The main event at the Olympics was not a sporting event, but a sacrifice. On the third day of the games, 100 oxen were sacrificed and burnt on the Altar of Zeus. This altar was not made from stone. Instead it was made from the leftover ash of all the sacrificed oxen. By around 200AD, the mound of ash stood six meters high!

Only men, boys and unmarried girls were allowed to attend the Olympic Games. Married women were barred. If they were caught sneaking in, they could be thrown off the side of a mountain as punishment! However, women could still own horses in the chariot races at the Olympics and unmarried women had their own festival at Olympia every four years. This was called the Heraia and was held in honour of Hera, Zeus's wife. Winners were awarded crowns of sacred olive branches, the same as men. But in ancient Greece, only Spartan women were really interested in sport.

Running was the first event to be included in the Olympic Games Running was the first event to be included in the Olympic Games. Athletes ran up and down a 192 metre track in the stadium. Before the race, the competitors lined up along a stone starting block. If anyone tried to get a head start, they were disqualified and beaten for cheating. The toughest running race was called the Hoplitodromos. In this event, runners competed wearing armour and carrying a shield. These could weigh up to 25kg! Discus In this event, athletes would compete to throw a stone or metal discus as far as they could. The discus was much larger and flatter than the ones we use today and probably weighed almost twice as much.

Ancient javelins were sharpened wooden sticks, sometimes with a metal point on the end. Athletes could make them fly further by winding a leather band around the javelin. This would unravel as the javelin was thrown, making it spin in the air. The ancient long jump was very different from the one we have today. There was no runup and jumpers propelled themselves by swinging weights called halteres in their arms. The athletes would be accompanied by a man playing the flute. They would use the rhythm of the music to time their jump and the swinging of the weights.

Wrestling and boxing Like today's games, the ancient Olympics included boxing and wrestling. However, they were a lot more violent! The toughest event was the pankration. This was a wrestling match with hardly any rules. The only things competitors couldn’t do were bite or poke people in the eye. Some wrestlers were even killed! Boxing was tough too. The fighters wore leather gloves and a boxer was allowed to keep hitting his opponent even after he'd knocked him to the ground! Horse racing There were horse races and chariot races in the ancient Olympic Games. These events took place on a race track called a hippodrome. There were no seats, so spectators watched from the sides of the surrounding hills. Competitors raced around 12 laps of the track. The most dangerous places were the turning posts at either end, because riders wanted to get the best line for the corner. However, it was the owners of the horses that were considered the winners, not the jockeys.