Konspirativismus Konspirační teorie na straně jedné žijí svým vlastním životem a jsou v současnosti posilovány a šířeny prostřednictvím populární kultury.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Nerostné suroviny vyčepání
Egyptské pyramidy.
ANARCHISMUS.
Sociální konstruktivismus
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
ANTISEMITISMUS A NACIONALISMUS
KOMUNISMUS Michal Hess.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM srpen 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Powerpoint prezentace,
TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Hannah Arendtová Politická teorie
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
Politický program Petr Machala.
Společenské a hospodářské prostředí
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Občanská společnost a občanský sektor PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Téma: Světová náboženství
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
 z řec. „polis“ – obec + „logos“ – věda  angl. „politic science“ – politická věda  společenská věda o politice  Vznik moderní politické vědy se datuje.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
náboženství staré Číny a Japonska
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Buhismus David Lučný :D (budha).
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Totalitní režimy.
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Předsudky a stereotypy
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Konspirativismus Konspirační teorie na straně jedné žijí svým vlastním životem a jsou v současnosti posilovány a šířeny prostřednictvím populární kultury a internetu, na straně druhé vzhledem k zjevné absurditě některých konspirací a interpretací reality jsou zcela odmítány a bagatelizovány bez ohledu na jejich možné reálné jádro. Seriózní studium konspiračních teorií a vytrvalé úsilí o odlišování reality od fikce jsou ovšem zastoupeny – vzhledem k jejich vlivu a dosahu – velice skromně. Sofistikovanější konspirační teorie jsou podle některých autorů dokonce pevně etablovány v oblasti akademických kruhů a humanitních věd. Renomovaní odborníci obvykle nepovažují za důstojné své pozice se konspiračními teoriemi hlouběji zabývat, příležitostně se jim věnují psychologové či sociologové a interpretují je jako novodobý fenomén mýtotvorby s religiózním pozadím, jako tzv. městské legendy (urban legends, contemporary legends), či jako moderní pokračování odvěké ezoterické tradice myšlení. Konspirační teorie tak bývají chápány jako fenomén, který plní v kontextu sekularizace některé tradičně náboženské funkce – díky nim lidé získávají jednoduché a srozumitelné odpovědi na otázky týkající se povahy reality a původu zla. Michael Barkun A Culture of Conspiracy: Apocalyptic Visions in Contemporary America (2003) Marek Fenster Conspiracy Theories: Secrecy and Power in American Culture (2008).

Konspirativismus Popper proti „konspirační teorii společnosti“, která je „typickým důsledkem sekularizace náboženských pověr“ („...názor, že výklad společenského fenoménu spočívá v odhalení lidí nebo skupin, které mají na existenci tohoto fenoménu zájem (někdy je to zájem skrytý a je třeba jej nejprve odhalit) a kteří plánovali a tajně připravovali uskutečnění tohoto fenoménu“) Arendtová pak ve své klíčové knize Původ totalitarsmu (1951) dokonce považuje konspirační mýty a jejich mobilizační povahu za klíčovou součást totalitního pojetí společnosti: „Formy totalitní organizace jsou, na rozdíl od ideologického obsahu a propagandistických hesel zcela nové. Jsou určeny k přenášení propagandistických lží hnutí, konstruovaných kolem určité centrální smyšlenky – spiknutí Židů, trockistů, nebo 300 rodin atd. –, do fungující reality, k vybudování, i v netotalitních podmínkách, společnosti, jejíž členové jednají a reagují v souladu s pravidly smyšleného světa“.

Konspirativismus Konspirativismus je podle Poppera „typickým důsledkem sekularizace náboženských pověr“, kde role bohů je nahrazena mocnými lidmi a skupinami „které jsou ve své špatnosti zodpovědné za všechna zla, kterými trpíme – jako třeba siónští mudrci, monopolisté, kapitalisté, imperialisté“. Popper považuje společnost a dění v ní za kombinaci záměrných a nezáměrných výsledků činnosti lidí, a proto je podle něj představa o všech důsledcích jakožto záměrech několika konkrétních jedinců mylná. ¨Největší sklon ke konspiraci mají podle něj lidé zastávající ideologie, které mají zcela jasnou a konkrétní představu o realizaci určitých záměrů ve společnosti. Neschopnost mít procesy ve společnosti v plné moci je pak vede k představě, že jsou někým jiným aktivně mařeny.

Konspirativismus Daniel Pipes Spiknutí. Názory a teorie (1997) „A tak seriózní lidé musejí brát seriózně i konspirační teorie. Ohrnovat nad konspirativismem nos jako nad nedůležitým fenoménem, případně něčím pro zasmání je velikou chybou. Takové jednání nejenom ignoruje významnou roli konspirativismu během dvou a půl předchozích století, ale také jeho roli v současnosti a jeho budoucí potenciál.“ Zásadní problém konspirativismu vidí Pipes v jeho potenciálu vyostřovat politické konflikty, extremismus, a generovat násilí. Historicky Pipes objevuje konspirativistickou mentalitu již v dualistických náboženstvích Íránu a tajemných kultovních obřadech v římské říši. Dalším impulsem bylo období křížových výprav, odkdy můžeme datovat vznik podvojné konspirativistické tradice připisující spiklenecké a světovládné úmysly na straně jedné tajným společnostem (templáři) a na straně druhé Židům. Dalším, pro současnost již zásadním impulsem v 18. století, bylo svobodné zednářství a zejména pak vznik řádu iluminátů – ilumináti se podle Pipese stali „bezděčným podnětem zrození moderní konspirativní teorie.“ Toto světovládné spiknutí mělo mít v úmyslu oslabení náboženství, politického řádu monarchie a instituce soukromého vlastnictví. Následně se tento typ konspiračního uvažování spojil s tradičním antisemitismem a dal tak základ modernímu antisemitismu devatenáctého a první poloviny dvacátého století. Ten měl částečně náboženské pozadí, ale postupně přebíral jiné aspekty – zejména ekonomické a rasové – a podle Pipese sehrál následně zásadní roli v uvažování a legitimizaci hrůzné praxe nacismu a komunismu.