ANTIREALISMUS I. – POČÁTKY FRANCOUZSKÉ DIVADELNÍ REFORMY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Rozbor uměleckého textu
VY_32_INOVACE_1C2 FUTURISMUS.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Symbolismus, dekadence
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Dadaismus též Dada, byl avantgardní umělecký směr.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
ANTIREALISMUS II. Pavel Trtílek ( ).
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Victor Hugo ( ).
DADAISMUS Pavel Trtílek,
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Umělecké směry 20. století
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Moderní umělecké směry v literatuře
FUTURISMUS Jiří Salajka.
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Christian Morgenstern
Poezie ve světové literatuře
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Umělecké směry 20. století
EXISTENCIALISMUS 20. března 2014, Pavel Trtílek.
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
PROKLETÍ BÁSNÍCI 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symbolismus.
Futurismus.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Dadaismus.
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DADAISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO
NATURALISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
ANTONIN ARTAUD (1896 – 1948) © Pavel Trtílek, 2010.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
EXISTENCIALISMUS 10. března 2016, Pavel Trtílek.
SURREALISMUS © Pavel Trtílek, 2009.
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
POČÁTKY FRANCOUZSKÉ DIVADELNÍ REFORMY
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Kultura meziválečného období
Česká meziválečná poezie
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
SVĚTOVÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

ANTIREALISMUS I. – POČÁTKY FRANCOUZSKÉ DIVADELNÍ REFORMY © Pavel Trtílek, 2009

ANTIREALISMUS Modernistické umělecké styly programově zacílené proti realismu: symbolismus impresionismus futurismus kubismus dadaismus surrealismus

Doba: 1870 –1871: Prusko-francouzská válka 1882: 1 Doba: 1870 –1871: Prusko-francouzská válka 1882: 1. elektrifikované divadlo v Evropě (Mahenovo divadlo v Brně) 1883: Tak pravil Zarathustra (Nietzsche) 1885: Freud v Paříži (nové vědy jako psychologie, sociologie) 1889: dostavěna Eiffelovka 1890: Paříž – 2.500.000 obyv.

Divadlo: tradice – klasicistní odkaz N. Boileaua Francie přestává být divadelním centrem (Ibsen, Hauptmann, Dostojevskij, Tolstoj…) proměna pařížského diváka (svoboda, tisk, politika, naturalismus, kavárny) bulvární divadla stále v oblibě 1870: zrušena cenzura (ve Francii) 1874: cenzura znovu zavedena… 1905: …a definitivně zrušena

SYMBOLISMUS vznik 1886 ve Francii návaznost na romantismus reakce na popisnost realismu a naturalismu snaha zobrazit nezobrazitelné – pomocí symbolu ústřední literární druh: poezie syntéza (já člověka, pravda duše, intuice, osud) duchovno (mystické tajemství) kosmické zákony a nevědomá vůle (Schopenhauer)

Giovanni Segantini: Smrt

Hugo Simberg: Zraněný anděl

1. fáze symbolistní obnovy divadla: manifesty, poezie, debaty duch dekadence po 1880 Latinská čtvrť uměleckým centrem vznik malých divadel a kabaretů zejména v Latinské čtvrti (např. Chat Noir, Le Mirliton atd.)

JEAN MORÉAS (1856 – 1910) Symbolistické hnutí (manifest symbolismu, Le Figaro, 1886): „Symbolismus je nepřítel pouček, deklamace, falešných citů, objektivní popisnosti.“ Kantilény (sbírka básní)

STÉPHANE MALLARMÉ (1842 – 1898) Nezávislá revue (recenzent, v divadle však trpěl) Faunovo pozdní odpoledne (balet: Claude Debussy) Úchylky (sbírka básní)

Eduard Manet: Mallarmé

ANATOLE BAJU (1861 – 1903) založil časopis Dekadentní literatura a umění (1886) Manifest dekadentů (1887)

2. fáze symbolistní obnovy divadla: 90.léta – k symbolistům se připojil André Gide, Paul Valéry či Paul Claudel dosud se symbolismus rozvíjel v poezii a malířství degradace zažitých prvků konvenčního dramatu nedůvěra v existenci jeviště a herce herec: vetřelec v imaginaci básníka snahy nahradit herce: recitátor, tanečník, mim, loutka (zrušit mimetické napodobení života)

snaha omezit dějovou linii dramatu poetizace dramatického textu volný verš (blízkost hudbě) symbolistní jeviště = prostor pro slovo, gesto, atmosféru, tajemství

RACHILDE (1860 – 1953) „Královna dekadentů“, „Mademoiselle Baudelaire“ 1890 založen časopis Francouzská rtuť Salon Mardis („Úterky“) Hlas krve (naturalisticky laděná jednoaktovka)

PAUL FORT (1872 – 1960) červen 1890: Théâtre Mixte (rozmanité zaměření) listopad 1890: Théâtre d‘Art (symbolistní zaměření) 10 inscenací a několik básnických pásem

AURÉLIEN LUGNÉ-POË (1869 – 1940) herec a režisér členové souboru Théâtre d‘Art přešli v jeho nový subjekt: říjen 1893 – Théâtre de l’Œuvre (do 1929) 1897 – symbolistní poetika opuštěna

MAURICE MAETERLINCK (1862 – 1949) „Vždy umírá něco z Hamleta, když začne jeho postavu předvádět živý herec.“ „Loutka – symbol člověka, jenž ztratil identitu.“ Slepci Sedm princezen Ariana a Modrovous Modrý pták

PAUL CLAUDEL (1868 – 1955) Diplomat a dramatik. Zvěstování Panně Marii Saténový střevíček

FUTURISMUS avantgardní estetika počátku 20. stol. pokusy o obrodu divadla básnictví přestalo být vnímáno jako nápodoba skutečnosti

manifest futurismu

1. futuristický manifest: Manifest futurismu (Le Figaro, 1909) odvržení minulosti, upnutí k budoucnosti estetika rychlosti (tempo moderní doby) válka („energetická exploze“) je očistou světa rozklad syntaktických struktur (slovní anarchie) slova zbavená významu

FILIPPO TOMMASO MARINETTI (1876 – 1944) Král Žrout (1905) Elektrické loutky (1908) Kniha syntetických futuristických divadel (1915)

Marinettiho básně

MARINETTIHO FUTURISTICKÉ MANIFESTY: Manifest futurismu (1909) Manifestu futuristických dramatiků (1911) Varieté (1913) Futuristické divadlo syntézy (1915) Syntetické divadlo futurismu (1919) Divadlo překvapení (1922) Totální divadlo pro davy (1933) Art et action (Paříž) Teatro del colore (Řím)

Giacomo Balla

Umberto Boccioni

KUBISMUS proměna scénografie Futuristická antitradice (1914) Pablo Picasso: výprava k baletu Merkur (1924) a Přehlídka (1917) depersonalizace tanečníků

Pablo Picasso: kostýmy k baletu Přehlídka (libreto Jean Cocteau)

Théâtre du Vieux-Colombier založení předcházel manifest: Pokus o renovaci (Nouvelle revue française, 1913) JACQUES COPEAU (1879 – 1949) ANDRÉ GIDE (1869 – 1951)

snaha o obrodu divadla oproštění od konvencí prázdné jeviště omezení hereckých hvězd ukončit samoúčelné experimenty herecká škola (1915) http://vieux.colombier.free.fr/

sál divadla před a po zvětšení

současnost

KARTEL ČTYŘ: Navázali na Copeaův odkaz (zaměřeni proti komercionalizaci divadla): CHARLES DULLIN (1885 – 1949) Théâtre l‘Atelier (1922 – 1939), pak Théâtre Sarah Bernhard GEORGES PITOËFF (1884 – 1939) LOUIS JOUVET (1887 – 1951) GASTON BATY (1885 – 1952) Studio des Champs-Elysées (1924 – 1928), pak Théâtre Montparnass

JEAN GIRAUDOUX (1882 – 1944) Siegfried Trójská válka nebude Elektra Ondina Sodoma Gomora

MICHEL DE GHELDERODE (1898 – 1962) Expresionistické drama: Smrt doktora Fausta Balada o velkém umrlci Escorial Škola šašků

Ghelderodova pracovna

SARAH BERNHARDT (1844 – 1923)