TEORIE A METODIKA VÝCHOVY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
2 Marketingové koncepce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pojem přeměna obchodní společnosti
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PROBLEMATIKA KÁZENĚ, UKÁZNĚNOSTI
Didaktické metody Androdidaktika.
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
AUTORITA KÁZEŇ A MOC VE ŠKOLNÍ TŘÍDĚ
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
RIZIKO.
Gymnasium Jižní Město Praha
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Diagnostika chování Vrstevnické sítě vztahy, interakce kontrolní list
seminář k Teorii a metodice výchovy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
RIZIKO.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
2. fáze výcviku řidičů.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

TEORIE A METODIKA VÝCHOVY SZ2BP Pd21

PROBLEMATIKA KÁZENĚ, UKÁZNĚNOSTI

KÁZEŇ Definice Pedagogický slovník : KÁZEŇ St. Bendl : Kázní rozumíme vědomé dodržování zadaných norem. St.Střelec : Kázeň je nejčastěji objasňována jako společenský jev spočívající v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem. Pedagogický slovník : KÁZEŇ Vědomé, přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností, spojené s respektováním autority Klíčové výrazy : kázeň, poslušnost, emoce, manipulace , normy,agrese,agresivita, ukázněnost, výchovné styly

Normy : Normy - mohou limitovat, svazovat, omezovat představují řády – zákony, nařízení, pokyny, pravidla apod. Normy - mohou limitovat, svazovat, omezovat -nebo také vycházet vstříc realizaci individuálních, skupinových i společenských záměrů

Zpracovaný úkol _: srovnání problémů začínajících učitelů, hledání odpovědi na otázky :

Které nové přibyly ? kázeň, zvládnutí třídy učitel a rodič poukazují na neustále stoupající brutalitu poukazují na obecný úpadek autority a kázně ve společnosti i ve škole  žáci (studenti) jsou hádaví netolerantní až agresivní s tendencemi zesměšňovat druhé bez pochopení a soucitu pro spolužáky  pasivní, úzkostné, nejistí v komunikaci ustrašení pro selhání v oblasti výkonové vytrácí se ochota respektovat pravidla sociálního souladu ve třídě a spolupracujícímu jednání bez soutěživosti 

viz. výzkum u studentů folie

Pravděpodobnost vidíme : Příčiny , odkud se berou projevy takového chování nelze jednoznačně určit. Pravděpodobnost vidíme : - žáci nejsou dostatečně emocionálně saturovaní v rodinách - nekompetentnost výchovného působení rodičů, která vede u žáků k absenci základních sociálních dovedností - zdá se, že také škola není místem, kde by byla věnována záměrná pozornost individuálnímu prožívání různých pozitivních emocí a s tím spojených způsobů chování

Rozdílné pohledy na kázeň . ukázněnost poslušnost obě formy se překrývají - mají společný průnik odlišnosti -může zahrnovat: - i prvky uvědomělosti je spíše pasivní -i prvky vlastní aktivity -i prvky vlastní odpovědnosti

Pedagogicko-psychologická bariéra druhů kázně v bipolární vazbě: Napiš vlastnosti a)    ukázněnosti b) poslušnosti

poslušnost ukázněnost Vyplývá poslušnost ukázněnost vynucená uvědomělá vnější vnitřní autoritativní demokratická formální neformální

Průběžný závěr : Kázeň je jedna ze základních podmínek vyučování

Které jsou základní podmínky vyučování : efektivní hodiny založené na dobře koncipovaném učebním programu dobré organizační schopnosti učitele dobré vztahy učitel – žák kázenˇ(které téměř nelze dosáhnout, pokud nebudou první tři podmínky splněny Petty 1996,s.81

Z celé řady empirických závěrů, ke kterým Petty dospěl , otevřít diskusi k některým námětům . (korespondují se základními podmínkami vyučování) Náměty k diskusi : většina kázeňských problémů, se kterými se učitelé ve třídě potýkají, vzniká ještě předtím, než vyučování začne – jsou přítomny již v plánu vyučovací hodiny zkušení učitelé problémy neřeší, ale předchází jim

dobré vztahy mezi učitelem a žákem jsou založeny na vzájemném respektování žák si váží učitele pro jeho učitelské schopnosti, osobní kvality, znalosti a profesionalitu, učitel ctí individualitu každého žáka a váží si jeho studijního úsilí učitel musí dát žákům na srozuměnou, že jeho autorita je legitimní a mají-li se opravdu něčemu naučit, také nezbytná

V této souvislosti G.Petty doporučuje a nabádá učitele k : projevujte opravdový zájem o práci každého žáka a oceňujte hlavně žákovy osobní příspěvky k vyučování, iniciativu a jeho pokusy něčemu se naučit stanovte (po dohodě s žáky) jasná pravidla pro jejich chování a jednání, která budou uplatňována spravedlivě a důsledně projevujte žákům běžnou zdvořilou úctu tím, že jim říkáte „prosím“ a „děkuji“, oslovujte je jménem, usmívejte se na ně, hleďte jim do očí a mluvte s nimi individuálně

projevujte zájem o názory, pocity a potřeby žáků, snažte se poznat jejich vlastnosti, povahu a zájmy mějte k učení a organizaci profesionální přístup, choďte dobře upraveni, pečlivě si plánujte vyučovací hodiny, osvojte si klidný a sebejistý styl práce Petty 1996 s.76-87

Proč mnohdy selhávají zmíněné podmínky a doporučení : disfunkční rodina výrazné rozdíly v náročnosti učitelů žák může být ovlivněn : úrovní obsahu vyučování vztahem k učiteli vztahem ke spolužákům svým psychickým a fyzickým stavem klimatem školy neformální skupinou

Náprava povzbuzení pochvala odměna Metodika mravní výchovy, které vedou k posilování pozitivních postojů a návyků k ukázněnosti : povzbuzení pochvala odměna

pochvaly a odměny musí být spravedlivé a zasloužené PRAVIDLA A DOPORUČENÍ PRO VÝCHVNÉ ŘEŠENÍ SITUACÍ VE ŠKOLE neodměňujte žáky za plnění samozřejmých povinností povzbuzovat je třeba i ty žáky, kteří v učení nedosahují nejlepších výsledků, ale posilují snahu, píli a houževnatost šetřte chválou u těch žáků, kteří jsou nadaní, ale pohodlní, líní nebo nadměrně sebevědomí uvědomte si, že na povzbuzení, pochvalu, odměnu citlivě zareagují nejen jednotliví žáci, ale často i celá třída pochvaly a odměny musí být spravedlivé a zasloužené

chcete-li potrestat celou třídu – společný trest sjednocuje viníky příliš časté odměny a pochvaly vedou k formálnosti, sobectví nebo nezdravé ctižádostivosti dávejte pozor na to, aby mezi žáky nevznikl dojem, že máte ve třídě oblíbence trestejte jen tehdy, když byl závažně porušen školní řád nebo nesplněny povinnosti pečlivě zvažujte, chcete-li potrestat celou třídu – společný trest sjednocuje viníky trestu mají předcházet mírnější opatření, která mohou být za určitých okolností dokonce účinnější trestejte jen v krajních případech, když byly vyčerpány ostatní výchovné možnosti v případě ojedinělých či malých provinění buďte velkorysí ve škole je nepřípustné trestat žáky tělesně žáka nelze trestat jen na základě podezření nebo dohadů přestupek nebo trest se nemá stále připomínat

trestejte jen v krajních případech, když byly vyčerpány ostatní výchovné možnosti nevhodně užívaná výchovná metoda ztrácí svoji účinnost a zevšední žáci a studenti zpravidla ocení netypické a velkorysé řešení výchovných konfliktů netrestejte v hněvu ani ve stavu rozčilení, ale neodkládejte dlouho případné potrestání nezaměřujte se jen na jeden způsob při odměňování nebo trestání I./73-74

POUŽÍVANÉ(použitelné) PROSTŘEDKY Standardní prostředky : INDIVIDUÁLNÍ ROZBOR INDIVIDUÁLNÍ POHOVOR TŘÍDNICKÁ HODINA VNITŘNÍ ŘÁD ŠKOLY VÝCHVNÁ KOMISE (výchovný poradce) ODBOR SOCIÁLNÍ PÉČE - ÚMČ PRAKTICKÉ ŘEŠENÍ KONKRETNÍ SITUACE

TÉMA : výchovné problémy žáků 9.třídy CÍL : - aplikace pedagogické analýzy - návrh výchovných opatření