Genetika Přírodopis 9. r..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Základy přírodních věd
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genetika.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetické poruchy - obecně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Úvod do obecné genetiky
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika Přírodopis 9. r.

GENETIKA   Je to věda o dědičnosti, zabývá se studiem podobnosti a rozmanitosti. Zakladatel je Johann Gregor Mendel (působil v Brně a zkoumal dědičnost u hrachu setého). Vyvodil základní zákonitosti o přenosu dědičných vlastností → tzv. Mendlovy zákony. Objevil, že potomci nedědí znaky, ale vlohy → geny.

Gen – obsahuje informaci pro tvorbu určitého znaku např Gen – obsahuje informaci pro tvorbu určitého znaku např. barva očí, každý gen se vyskytuje ve dvou konkrétních formách- alely → je to podoba genu (alela pro modrou nebo hnědou barvu očí), dvě jsou proto, že jedna je od matky a druhá od otce. Konkrétní projev genu je znak. (modrá barva očí).

Párové alely mohou být stejné → homozygoti, nebo rozdílné → heterozygoti. U rozdílných alel může jedna převažovat nad druhou, převládající je dominantní (velké písmeno) a méně projevující je recesivní (malé písmeno). Uspořádání alel v genu je genotyp a výsledný znak je fenotyp. Dominantnost některých alel nemusí být úplná a kříženci mohou mít smíšené vlastnosti.

1. Mendelův zákon – křížením jedince, v jehož pohlavních buňkách jsou pro určitou vlastnost pouze dominantní alely s jedincem, mající pouze recesivní alely → homozygoti, vzniká kříženec → heterozygot.   1. generace Rodiče AA x aa hnědá modrá Pohl. Buňky A A a a Kříženci první generace Aa Aa Aa Aa hnědá

2. Mendlův zákon – při rozmnožování kříženců dochází k přeskupování alel → vznikají různé kombinace dominantních a recesivních alel těchto kříženců   2. generace Rodiče Aa x Aa Hnědá hnědá Pohl. Buňky A a A a Kříženci druhé generace AA Aa Aa aa Hnědé modré

3. Mendlův zákon – existuje volná kombinovatelnost alel různých genů → to je základ proměnlivosti organizmu v rámci jednoho druhu.

Chromozomy   Genetická informace je uložena v jádře buňky v chromozomech. Ty jsou tvořeny bílkovinou a molekulou DNA. DNA – má tvar dvojité šroubovice a skládá se z nukleotidů (A,T,C,G)- jejich pořadí je dědičná informace-gen. Každý organizmus má v buněčném jádru určitý počet chromozomů- člověk má 23 párů, jen pohlavní má poloviční počet Žena má pohlavní chromozom X Muž má pohlavní chromozom Y

Praktické využití genetiky DNA identifikace-kriminalistika, určení otcovství, identifikace Šlechtění rostlin a živočichů Genové inženýrství- přenos genů mezi organizmy, organizmy se označují GMO klonování

Dědičné choroby V důsledku různých faktorů může během vývoje plodu dojít ke změnám ve struktuře DNA- mutace → dědičné onemocnění. Downův syndrom- přítomnost třetího chromozomu v páru č.21→ mentální postižení, mongoloidní vzhled Hemofilie- chorobná krvácivost. Fenylketonurie – neschopnost metabolizovat fenylalanin (v čokoládě, mase aj.)→ hromadí se v těle a poškozuje ho. Další jsou srpkovitá anémie, cystická fibróza aj.