Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 24. 1. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strunatci Chordata.
Advertisements

PLOŠTĚNCI – ŽIVOČICHOVÉ S PLOCHÝM TĚLEM
KMEN: STRUNATCI Chordata
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Žížala obecná Kroužkovec Máloštětinatec Opaskovec.
TRIBLASTICA.
KROUŽKOVCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KROUŽKOVCI Válcovité článkovité na koncích zašpičatělé tělo Pokožka
Bezobratlí živočichové
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_05 Tematická.
Triblastica:1) Ploštěnci- Plathelminthes
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_9B11 KROUŽKOVCI morfologie a anatomie
ZOOLOGIE KMEN: KROUŽKOVCI
Kmen: KROUŽKOVCI (Annelida)
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ploštěnka mléčná Mgr. Helena Roubalová
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_9B7 PLOŠTĚNCI, HLÍSTI morfologie a anatomie
KROUŽKOVCI.
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_259.
KMEN: PLOŠTĚNCI.
kmen: HLÍSTI (Nematoda)
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
CZ.1.07/1.1.26/ Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově Výukové materiály z biologie pro vyšší gymnázia Autoři projektu Přírodní vědy hrou - výuka.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_7A_16_TEMA Hlístice TÉMA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Hlístice - nematoda Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Ploštěnci, hlístice, vířníci
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_03_Žahavci.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._28.KORÝŠI TÉMA: KORÝŠI ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: Hlísti. Dvouvrstevní živočichové, protáhlé, nečlánkované, k oběma koncům se zužující tělo Na povrchu těla je silná kutikula Mají nepravou tělní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_12_Charakteristika.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Nervová soustava členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření20.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Ontogeneze živočichů II
Typy dýchacích soustav
Rozmnožování klepítkatců a korýšů
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
kroužkovci, Annelida, opaskovci, máloštětinatci, mnohoštětinatci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_16_Štíři,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Základní škola, Hradec Králové
Plži Gastropoda – předožábří, chroustnatky Očekávané výstupy
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
Kmen Ploštěnci.
zpracovaný v rámci projektu
PLOŠTĚNCI Ploštěnka mléčná VY_32_INOVACE_09_23.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 24. 1. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_09_Hlísti I. Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Hlísti I. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Hlísti (obecná charakteristika kmene, + kmeny břichobrvek a rypeček). Výklad je doplněn odkazy na názorné obrázky. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí materiálu je pracovní list / test sloužící jako podklad pro samostatnou práci nebo domácí přípravu, lze jej také využít jako test ke zkoušení. Pracovní list lze vytisknout a používat jeho listinnou formu. Je přiloženo autorské řešení. Materiál je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a pro odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Navazující materiál je VY_32_INOVACE_01A_10_Hlísti II Materiál je určen k interaktivní výuce.

Kmen: HLÍSTI (Nemathelminthes) OBSAH: charakteristika hlístů systém hlístů – základní přehled kmen: břichobrvky kmen: rypečky

volně - voda, půda x parazité rostlin i živočichů přes 20 tisíc druhů volně - voda, půda x parazité rostlin i živočichů tělo nečlánkované, válcovité (červovité), s kruhovým průřezem nepravá tělní dutina – pseudocoel – vyplněný tekutinou v ní volně uloženy orgány Obr. 1 tělo na konci zašpičatělé

pouze podélná svalovina → mrskavý pohyb POVRCH TĚLA: kožně svalový vak: jednovrstevná pokožka krytá silnou kutikulou (u některých tvoří „pancířky“) pouze podélná svalovina → mrskavý pohyb http://www.youtube.com/watch?v=i6_ycPRtmhQ&feature=endscreen

TS NS DS CS VS rozmn. t. trubice přímá (ne slepá; ústní + řitní otv.) provazcovitá párové ganglium vpředu + n. pruhy + prstenec kolem t. trubice DS celým povrchem těla; parazité anaerobní CS VS protonefridie tvar 2 kanálků s vývodem rozmn. gonochoristé často dimorfismus (♀ větší) většinou nepřímý (larva) nemají nepohlavní rozmn.

TRÁVICÍ SOUSTAVA: Obrázky 2, 3 svalnatý hltan průchodná trávicí trubice řitní otvor ústní otvor NERVOVÁ SOUSTAVA: nervové provazce (u někt. hlístic též obhltanový n. prstenec) párové mozkové ganglium na přídi

OTÁZKY Charakterizujte tělní dutinu hlístů. Čím dýchají hlísti? Srovnejte aerobní a anaerobní zástupce. Popište trávicí soustavu hlístů. Nervová soustava hlístů je: provazcovitá žebříčkovitá gangliová SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

Taxonomie V některých systémech do kmene hlístů zařazeni i vířníci, dle novějších poznatků tvoří samostatný kmen; pochybnosti o správnosti zařazení též u břichobrvek i rypeček kmen: břichobrvky (dříve řazeny k hlístům) kmen: rypečky (dříve řazeny k hlístům) kmen: hlísti třída: hlístice třída: strunovci

BŘICHOBRVKY (Gastrotricha) – sam.kmen max 3mm kosmopolitní (moře, slad.vodní, tlející listí) břišní strana - obrvené b. (2 pásy) konec těla – 2 lepivé přívěsky hermafroditi Vidlenka velká (Chaetonotus maximus) Obr. 4: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gastrotrich.jpg Video: vidlenka velká - pohyb http://www.microscopyu.com/moviegallery/pondscum/chaetonotus/

Břichobrvky, Thaumastoderma ramuliferum

Břichobrvky, Lepidodermella squamatum

dnes samostatný kmene (asi 450 druhů, v ČR 20) dorzoventrálně zploštělé; asi 3mm velké; obrvené b. na spodu těla -lepové žlázy na konci vidličky -hermafroditi, někteří partenogeneze -nejpříbuznější jsou s ploštěnci Ptychostomella Obr. 7: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ptychostomella_sp.jpg

2. RYPEČKY (Kinorhyncha) – sam. kmen max. 1 mm, dno moří – mezi zrnky písku kutikula - příčné pásy + kolem úst Rypečka obecná (Echinoderes dujardinii) Odkaz na obrázek 8: http://www.naturamediterraneo.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=156407

dnes samostatný kmen (asi 100 druhů) mikro povrch – kutikula tělo – 13 článků živí se org. částečkami a řasami gonochoristé, přímý vývin úst. otvor na konci vychlípitelného „cho- botu“ Obr. 9: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kinorhyncha.png Video – rypečka (4min) http://www.youtube.com/watch?v=c71retbkBvQ

rypečky trávicí soustava nervová soustava Obr. 10: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scalidophora.svg autor: Kuzia

OTÁZKY 5) Z jakého důvodu dnes řadíme břichobrvky do samostatného kmene? Které taxonomické skupině jsou nejpříbuznější? 6) Popište významné znaky na těle rypeček. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Nepravá tělní dutina pseudocoel vyplněný tekutinou, v něm volně uloženy orgány Aerobní dýchají celým povrchem těla, anaerobní (parazité) žijí v prostředí bez kyslíku. TS – trubicovitá: ústní otvor, hltan, nediferencovaná trávicí trubice, řitní otvor a – provazcovitá ZPĚT

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Na základě molekulárních dat, nejpříbuznější s ploštěnci. 6) Tvoří samostatný kmen; tělo tvořeno ze 13 článků, kryto kutikulou, ústní otvor na konci vychlípitelného chobotu. ZPĚT:

ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – HLÍSTI I. PRACOVNÍ LIST / TEST ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – HLÍSTI I. Tělní dutinou hlístů je: a. spongocoel b. schizocoel c. pseudocoel d. coelom Vysvětlete pojem kožně svalový vak. Jaký typ svaloviny je zde u hlístů zastoupen a co je důsledkem této skutečnosti? Vylučovací soustavu hlístů tvoří: a. protonefridie b. metanefridie c. nefron d. nemají vylučovací soustavu

4) Vyberte správné tvrzení: a. U hlístů se nevyskytuje nepohlavní rozmnožování b. U hlístů je častý sexuální dimorfismus, samci jsou větší než samice. c. Hlísti se rozmnožují partenogenezí. d. Hlísti jsou gonochoristé. 5) Doplňte (vyberte) text: Nervová soustava hlístů je žebříčková / provazcovitá. Dýchají …………………………………………….., parazitičtí hlísti jsou anaerobní. V jejich těle se nevyskytuje ………………………………….soustava. Vylučovací soustavu tvoří ………………………………… . Trávicí soustava je slepá / trubicovitá.

6) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné označte N (ne): Břichobrvky (Gastrotricha) jsou dnes řazeny do samostatného kmene. Břichobrvky jsou gonochoristé. Tělo hlístů je na průřezu ploché. Hlísti se rozmnožují výhradně nepohlavně. Rypečky jsou sladkovodní živočichové. Ústní otvor rypeček je umístěn na konci vychlípitelného útvaru („chobotu“) Tělo rypeček je dorzoventrálně zploštělé. Břichobrvkám nejpříbuznější je kmen ploštěnců.

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Tělní dutinou hlístů je: a. spongocoel b. schizocoel c. pseudocoel d. coelom Vysvětlete pojem kožně svalový vak. Jaký typ svaloviny je zde u hlístů zastoupen a co je důsledkem této skutečnosti? jednovrstevná svalovina srůstá se svalovinou – hladká, podélný průběh – důsledkem je mrskavý pohyb hlístů. Vylučovací soustavu hlístů tvoří: a. protonefridie b. metanefridie c. nefron d. nemají vylučovací soustavu

4) Vyberte správné tvrzení: a. U hlístů se nevyskytuje nepohlavní rozmnožování b. U hlístů je častý sexuální dimorfismus, samci jsou větší než samice. c. Hlísti se rozmnožují partenogenezí. d. Hlísti jsou gonochoristé. 5) Doplňte (vyberte) text: Nervová soustava hlístů je žebříčková / provazcovitá. Dýchají celým povrchem těla, parazitičtí hlísti jsou anaerobní. V jejich těle se nevyskytuje cévní soustava. Vylučovací soustavu tvoří protonefridie. Trávicí soustava je slepá / trubicovitá.

6) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné označte N (ne): Břichobrvky (Gastrotricha) jsou dnes řazeny do samostatného kmene. A Břichobrvky jsou gonochoristé. N Tělo hlístů je na průřezu ploché. N Hlísti se rozmnožují výhradně nepohlavně. N Rypečky jsou sladkovodní živočichové. N Ústní otvor rypeček je umístěn na konci vychlípitelného útvaru („chobotu“) A Tělo rypeček je dorzoventrálně zploštělé. A Břichobrvkám nejpříbuznější je kmen ploštěnců. A

POUŽITÉ OBRÁZKY: 1, 2, 3 – archiv autora 4 - NANCE, Jasper. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gastrotrich.jpg 5 - TODARO, Antonio M.; KANNEBY, Tobias; DEL ZOTTO, Matteo. commons.wikimedia.org[online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Thaumastoderma_ramuliferum.jpg 6 - VAGO, Giuseppe. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lepidodermella_squamatum.jpg 7 - TODARO, Antonio M.; KANNEBY, Tobias; DEL ZOTTO, Matteo. commons.wikimedia.org[online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ptychostomella_sp.jpg 8 – odkaz na obrázek: PAOLOFON. http://www.naturamediterraneo.com [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.naturamediterraneo.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=156407 9 - RASCHKA, Achim – autor úprav. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kinorhyncha.png 10 - KUZIA. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 24.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scalidophora.svg

POUŽITÉ LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9.