Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceRámy.
Násobení a dělení lomených výrazů
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceZkrutné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceGeometrie.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceTlumiče,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotacePneumatické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceListová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada14 AnotaceŘízení.
Hydropneumatické pérování
Opravy obkladů a dlažeb
Účel a přehled přestaveb budov
Síťový transformátor VY_32_INOVACE_36_722
Kótování VY_32_INOVACE_26_511
Zařizovací předměty VY_32_INOVACE_26_525
Rámy automobilů VY_32_INOVACE_13_254
Stabilizátory a jejich funkce v systému
Kružnice, kruh VY_32_INOVACE_26_528
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Struktura povrchu VY_32_INOVACE_45_899
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Životní cyklus výrobku
Armatury plynovodů VY_32_INOVACE_17_327
Identifikace regulovaných soustav
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Hlavní části CNC strojů 2
Vnitřní struktura technických materiálů
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Složení betonu VY_32_INOVACE_02_029
Umělý kámen VY_32_INOVACE_25_504
Moderní typy tlumičů VY_32_INOVACE_14_266
Převislé konstrukce VY_32_INOVACE_02_022
Legendy VY_32_INOVACE_26_512
Strojní obrábění – základní způsoby frézování
Regulované soustavy statické
Zvedáky VY_32_INOVACE_21_412
Markýzy VY_32_INOVACE_02_024
DUM - Digitální Učební Materiál
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Kreslení základních strojních součástí
Neškodné trhliny VY_32_INOVACE_27_540
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Regulované soustavy statické s dopravním zpožděním
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hořáky VY_32_INOVACE_17_325 Projekt.
Regulované soustavy astatické
Pracovní a dilatační spára
Pravoúhlé a kosoúhlé promítání
Lineární nerovnice 2 VY_32_INOVACE_10_199
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Beton VY_32_INOVACE_25_499 Projekt.
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
Regulátory derivační VY_32_INOVACE_37_747
Výrazy-algebraické vzorce
Investiční majetek VY_32_INOVACE_41_828
Typy čar VY_32_INOVACE_26_522
Rozšiřování základů VY_32_INOVACE_27_542
TŘECÍ PŘEVODY VY_32_INOVACE_31_ 617
Sklady, skladování VY_32_INOVACE_41_829
Zvukové izolace VY_32_INOVACE_02_039
Transkript prezentace:

Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 13 Anotace Odpružení vozidel Klíčová slova Jízda, oblast, hmota, bezpečnost, pružiny Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Odpružení Účel: Pérování (odpružení): je soubor prvků vozidla, které tvoří pružné spojení náprav s rámem nebo samonosnou karoserií. Účel: zabezpečit jízdní pohodlí osob a chránit náklad před nežádoucími otřesy, toho se docílí snížením vibrace karoserie, které jsou zastoupené intenzitou a frekvencí svislého zrychlení. Odpružení snižuje intenzitu zrychlení v poměru hmotností: a₀ = mn mo . an = neodpružené hmoty odpružené hmoty . zrychlení neodpružené hmoty a = zrychlení

Odpružení Základní funkce: Oblast pohodlné jízdy: maximální zabezpečení pohodlné jízdy maximální zabezpečení bezpečné jízdy zabezpečit stálý styk kola s vozovkou Oblast pohodlné jízdy: je soubor podmínek, které vytvářejí v prostoru pro posádku automobilu prostředí, které vyvolává jen minimální fyzickou a psychickou únavu. Kromě mechanického kmitání - rozhodující pro pohodlí jízdy mají vliv také jiné faktory jako je hluk, různé pachy, výhled řidiče, jízdní vlastnosti, topení, větrání a jiné další okolnosti.

Odpružení Standardně je oblast pohodlné jízdy kolem 70ti kmitů/min. Lidské tělo je velmi složitý systém, na který působí nejen kmitání, je schopno vnímat nejen velikost zrychlení, ale také frekvenci a směr kmitání - důležitá je přitom také poloha těla. Proto pérování má mít přibližně stejný kmitočet jako při chůzi tj. 60 – 90 kmitů/min. f = (1 – 1,5) Hz = (1 – 1,5) kmitu/secˉ² = (60 – 90) kmitů/minˉ¹ Standardně je oblast pohodlné jízdy kolem 70ti kmitů/min. Základní požadavky z hlediska oblasti pohodlné jízdy: minimální svislé (kolmé) zrychlení kývavý pohyb ve svislé podélné rovině musí být minimální

Odpružení Základní kritéria pro bezpečnost jízdy: schopnost přenosu maximálních třecích sil v dotykových plochách pneumatik, velikost je mimo jiné dána velikostí zatížení kola kolísání zatíženého kola vlivem dynamických sil, které vznikají při jízdě po nerovné vozovce, zmenšují bezpečnost jízdy minimální kolísání svislého zatížení kola při přejezdu velkých nerovností nesmí kola vozidla ztrácet kontakt s vozovkou Po celou dobu, po kterou je styk mezi koly a vozovkou přerušen, nemohou kola přenášet žádné síly, tzn. tažné, brzdné ani suvné

Odpružení Prostorové pohyby: pohyby kola vzhledem ke karoserii pohyby karoserie z hlediska vlivu zavěšení kol a) zdvih kola (propérování) b) příčný posuv kola c) naklánění kola d) podélný posuv kola e) otáčení kola f) natočení kol (rejd kola) g) propérování karoserie - zdvih kola h) naklánění karoserie -předklánění a zaklánění karoserie při rozjezdu a brzdění

Odpružení Odpružené hmoty: jsou všechny hmoty umístěné nad pružícím a tlumícím prvkem Neodpružené hmoty pod pružícím a

Odpružení Základní pojmy: Umístění na vozidle : pérování je umístěno mezi nápravami a rámem nebo karoserií vozidla 2. Systém odpružení vozidla: - pneumatiky: absorbují kmity od drobných nerovností vozovky, a tím zmenšují výkmit náprav - pružná sedadla – doplňují celý systém a zachycují zejména kmity a chvění, které vznikají až za vozovými pružinami - vozové pružiny: jejich účel je již výše popsán

Odpružení Technické pojmy propérování – určuje o jakou hodnotu (v cm) se listové pero prohne případně pružina stlačí při zvýšeném zatížení tuhost pera – udává, při jakém zatížení se pero stlačí / prohne o 1 cm kmitočet – počet kmitů pružiny za 1 min¯¹, čím větší kmitočet, tím je pérování tvrdší a naopak lineární pérování - je u vinutých pružin a zkrutných tyčí. U těchto pružících prvků roste jejich stlačení, zkroucení případně jejich průhyb lineárně (přímkově) se zatížením pérování progresivní – vazba pérování na zatížení, je lineární jen v určité části zatížení. Při dalším průhybu pružícího prvku se zatížení na 1cm průhybu zvyšuje (pero je tvrdší).

Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s odpružením motorových vozidel a jejich současným použitím v konstrukci stavby motorových vozidel. Cvičení: Vysvětlete technický pojem „oblast pohodlné jízdy“ a proč je v konstrukcích stavby motorových vozidel důležitý? Co jsou neodpružené hmoty vozidla - vyjmenujte? Z jakých důvodů se používá progresivní pérování? Děkuji za pozornost

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1977L0649:19901206:CS:HTML http://www.mitsubishi-motors.cz/modely/lancer/lancer-evolution-technologie.xhtml http://www.tlumice-pema.cz/cs/co-je-tlumic-perovani.html http://www.krasne-vozy.cz/alu-kola-a-pneumatiky/ http://www.auto-car.sk/images/3128.gif