Genetická struktura populací lipana podhorního (Thymallus thymallus) v rybářsky obhospodařovaných řekách České republiky Dagmar Hucková Školitel: Ing.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

LOSOSOVITÉ RYBY Lososovité druhy ryb jsou významnými druhy pro sportovní rybolov. Lipan společně s pstruhem obecným patří mezi původní druhy. Koncem 19.století.
Vliv příčných překážek a průplavních spojení na ichtyofaunu
Povrch České republiky
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Vodstvo ČR pro 4. ročník ZŠ
projekt VaV RP MŽP SPII2D1/36/07
Naše vlast – Česká republika
POVODŇOVÉ PLÁNY Ing. Jiří Baloun
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Přirozené nádrže Umělé nádrže Podzemní vody Minerální vody Řeky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DÚ I.1 Analýza podílu plošných a difúzních zdrojů na celkovém znečištění vod VÚV T.G.M, v.v.i, pobočka Ostrava, Ing. Martin Durčák.
SLADKOVODNÍ RYBY
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU – 6 – reky_CR
HYDROLOGIE ČESKÁ REPUBLIKA.
Vodstvo Česka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČESKÁ REPUBLIKA Vodstvo.
Vodní toky Jan Dušek.
Řeky, jezera, rybníky a přehradní nádrže
Řeky, jezera, rybníky a přehradní nádrže
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
Fotovoltaická elektrárna 650 kWp, Business Park Benátky
Politika územního rozvoje ČR 2008 Hodnocení vlivů na evropsky významné lokality a ptačí oblasti Ondřej Volf, 2008.
Autor: Mgr. Alois Javůrek Doctrina ZŠ Liberec
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Řeka protékající Prahou
Klikni na správnou řeku nebo vodní nádrž
VODSTVO ČESKÉ REPUBLIKY
PRACOVNÍ LISTY KRAJE ČR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vodstvo ČR pro 4. ročník ZŠ
Základní škola Kladruby
ČR – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY K/41, M/01
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Klikni na správnou řeku nebo vodní nádrž
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie České republiky Datum.
Vodstvo České republiky
Národní plány povodí Aktuální stav přípravy a souhrn programu opatření.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_11_A_03_Vodstvo České republiky Téma: Vlastivěda - Česká.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_01 TÉMA:
Poznejte regiony České republiky Středočeský kraj.. přirozené centrum České republiky Střední Čechy jsou místem, kam se dá přijet na návštěvu,
Analýza hypotéčních úvěrů poskytovaných fyzickým osobám v České republice Autor bakalářské práce:Martina Šimková Vedoucí bakalářské práce:Ing. Robert Zeman.
VY_32_INOVACE_Vac_III_03 Vodstvo ČR 1 Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Najdi na slepé mapě České republiky řeky podle zadání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Vodstvo ČR -Prezentace s výkladem
VODSTVO ČR Řeky na území Česka
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vodstvo České republiky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název: VY_52_INOVACE_14 Středočeský kraj
Zhodnocení finanční situace konkrétního podniku
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Labe - Elbe česká řeka.
Opakování - přehrady
Použití molekulárních markerů k analýze liniové migrace podél řek
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola, Hradec Králové
JAK DOBŘE NAPLÁNOVAT ZMÍRŇUJÍCÍ OPATŘENÍ NA VODNÍCH NÁDRŽÍCH
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Genetická variabilita populací lipana podhorního a možné příčiny zkrácení skřelového víčka Ing. Vojtěch Kašpar, Ph.D
Česká republika vodstvo.
Shredlage v krmných dávkách vysokoprodukčních dojnic – postřehy z praxe Ing. Roman Poštulka, Ph.D. tel
Transkript prezentace:

Genetická struktura populací lipana podhorního (Thymallus thymallus) v rybářsky obhospodařovaných řekách České republiky Dagmar Hucková Školitel: Ing. Miloš Havelka, Ph.D. Školitel specialista: PaedDr. Martina Žurovcová, Ph.D.

Malše – lipanové pásmo, stanoviště lipana podhorního Lipan podhorní Problém: rapidní úbytek lipana podhorního v řekách České republiky v minulém století Možné důvody: devastace přirozeného prostředí predace odlov sportovními rybáři Řešení: umělé vysazování plůdku lipana ALE! Malše – lipanové pásmo, stanoviště lipana podhorního

Problém 2: K vysazování je potřeba generačních ryb, plůdek je však vysazován bez ohledu na původní hydrologickou příslušnost potírání vnitrodruhové diverzity Důsledky: snížení fitness

Cíle práce: analyzovat genetickou strukturu populací lipana podhorního v tocích ČR pomocí genetických markerů jaderné DNA (7 mikrosatelitních lokusů) a mtDNA (kontrolní oblast) určit míru narušení přirozené genetické variability hydrologicky oddělených populací posoudit vliv rybářského obhospodařování volných vod na genetickou strukturu populací tohoto druhu

Odlov ryb pomocí elektrického agregátu a sběr vzorků tkáně z ploutví odchycených ryb

Mapa znázorňující vzorkované lokality. Číslo Tok Povodí 1 Mže Labe 2 Horní Kamenice 3 Vltava 4 Metuje 5 Svitávka 6 Malše 7 Úpa 8 Blanice 9 Jizera 10 Teplá 11 12 13 14 Odra 15 Lučina 16 Bělá 17 Smědá 18 Vsetínská Bečva Dunaj 19 Revúca 20 Svratka 21 Jasenina Mapa znázorňující vzorkované lokality.

Graf znázorňující podíl genetické variability (AMOVA).

Grafické znázornění vzdálenosti jednotlivých populací mezi sebou (červená – oderské, žlutá – dunajské, modrá– labské povodí).

Haplotypová síť (červená – oderské, žlutá – dunajské, modrá– labské povodí).

Závěr: Populace lipana podhorního jsou výrazně homogenizovány. Genetická diverzita mezi povodími není patrná. Intenzivní rybářské obhospodařování má výrazný vliv na přirozenou variabilitu studovaných populací. Její znovuobnovení bude velmi obtížné.

Děkuji za pozornost!