Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Advertisements

Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Lineární funkce a lineární funkce s absolutní hodnotou.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Modulace a kódování digitálního vysílání
ANALYTICKÁ GEOMETRIE V ROVINĚ
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Trigonometrie (1) (19).
Lineární rovnice a nerovnice I.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
8.1 Aritmetické vektory.
ODCHYLKA DVOU PŘÍMEK V ROVINĚ
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Komplexní čísla.
Poměr v základním tvaru.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
2.2 Kvadratické rovnice.
LOGARITMICKÉ ROVNICE- procvičení
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?
MATEMATIKA – ARITMETIKA 8
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
1.1. Množinová symbolika, číselné množiny, komplexní čísla.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Funkce kotangens (11).
Rovnice základní pojmy.
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
ZOBRAZENÍ MNOŽINY R DO JEDNOTKOVÉ KRUŽNICE
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Matematika + opakování a upevňování učiva
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Lineární funkce a její vlastnosti
Početní výkony s celými čísly: dělení
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Grafy kvadratických funkcí
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY 1

Absolutní hodnota komplexního čísla Absolutní hodnota reálného čísla je jeho vzdálenost od počátku. Stejným způsobem je definována i v oboru komplexních čísel. Její výpočet vyplývá s Pythagorovy věty (viz obrázek). Je-li z = a + ib, pak 3i Im z 2i 2 + 2i –3 + i i –3 –2 –1 1 2 3 Re z –i –2i

Argument komplexního čísla Argument komplexního čísla je velikost orientovaného úhlu mezi kladnou reálnou osou a spojnicí čísla a počátku souřadnic. Značí se Arg z a vypočítá se pomocí goniometrických funkcí. Je vhodné si číslo zakreslit do roviny a posoudit správnost výsledku dle kvadrantu, ve kterém se číslo nachází. 3i Im z 2i 2 + 2i φ = Arg z –3 – i φ – 180° i –3 –2 φ = Arg z –1 1 2 3 Re z –i

Goniometrický tvar komplexního čísla V Gaussově rovině je komplexní číslo jednoznačně určeno jeho reálnou a imaginární částí. Jednoznačně určeno však může být i jinými údaji, např. jeho vzdáleností od počátku (absolutní hodnotou) a úhlem (argumentem). Reálnou a imaginární část pak můžeme vyjádřit takto: Komplexní číslo z = a + ib pak tedy můžeme zapsat následujícím způsobem: Tomuto způsobu zápisu se říká goniometrický tvar komplexního čísla. Tento tvar je výhodnější pro některé početní operace s komplexními čísly než tvar algebraický.

Umocňování komplexních čísel Umocňování komplexních čísel opakovaným násobením v algebraickém tvaru by bylo zdlouhavé a pracné. Proto je výhodnější převést číslo do goniometrického tvaru a použít následující vzorec: Příklad: Pokud je absolutní hodnota čísla rovna jedné (jde tedy o tzv. komplexní jednotku), lze uvedený vzorec zapsat ve tvaru Tomuto vztahu, který se dá použít pro odvození vzorců goniometrických funkcí násobků úhlů, se nazývá Moivreova [moávrova] věta dle francouzského matematika Abrahama de Moivrea (1667–1754).

Odmocňování komplexních čísel Odmocňování komplexních čísel je obdobné jako jejich umocňování: Za k se postupně dosazují čísla od 0 do n – 1, vznikne tedy celkem n odmocnin. Příklad: Zakreslením jednotlivých odmocnin do Gaussovy roviny vzniknou vrcholy pravidelného n-úhelníku se středem v počátku. Toho lze využít při dopočítání odmocnin pro sudé n (symetrie vzhledem k počátku).