Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Advertisements

VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Rozvoj slovní zásoby VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.12
Komunikace s dětským pacientem
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_02.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_05
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Synonyma antonyma homonyma
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_05_03 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_03 Zpracovala:Mgr.
Principy výživy kojenců a malých dětí podle doporučeních WHO (2002)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_38_ Slabiky di, dí, ti, tí, ni, ní AUTOR: Zdeňka Buchtelová.
NAUKA O SLOVĚ.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Název školy:Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny Autor:Mgr. Dagmar Sachsová Název:VY_32_INOVACE_125_PODSTATNÁ_JMÉNA Téma: Druhy podstatných.
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Synonyma, homonyma, antonyma
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořenílistopad 2011 Ročník3. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Nauka o tvoření slov Autor Fulínová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_06_VÝZNAM.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníříjen 2012 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_31_Protiklady,
Slova nadřazená a podřazená
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Bc. Naďa Salačová ZŠ a MŠ Kamenná 404/4 Jablonec nad Nisou
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Dagmar Nejedlá Slova souznačná
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Začínáme s podstatnými jmény I
Slova souznačná a protikladná
Slova nadřazená a podřazená
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 6_18
Vy_32_Inovace_43_Synonyma a slova protikladná
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Co jsou to podstatná jména?
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
VY_12_INOVACE_Rů_I_02 Synonyma a homonyma
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
ANTONYMA 7.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Český jazyk 2 Podstatná jména 2. část.
Český jazyk a literatura 3. ročník
Slova souznačná - synonyma
Přídavná jména přivlastňovací
Transkript prezentace:

Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny

Individuální slovní zásoba dítěte se rozšiřuje nerovnoměrně mezi jednotlivými dětmi mohou být rozdíly různá úroveň vyspělosti CNS kvalita a kvantita stimulace okolí

Jak probíhá osvojování pojmů?

1. fáze seznámení s novými pojmy za účasti přímého pozorování manipulace kontakt s okolím

2. fáze zpřesňování pojmů zapojování do širších souvislostí

3. fáze aktivizace uplatňování pojmů v aktivním řečovém projevu

U dětí předškolního věku systematické objasňování významu slov podporujeme potřebu dítěte aktivně pojmenovávat předměty a jevy v okolí

Dítě by mělo být schopno užívat: synonyma (slova stejného výrazu, nestejně znějící) homonyma (souzvučná slova stejné formy, různého výrazu) vztah nadřazenosti pojmů vztah podřízenosti pojmů

Nadřazené pojmy – významové kategorie: rodina – maminka, tatínek, bratr, sestra…. zvířata – pes, kočka, králík, slon, opice… mláďata potraviny ovoce zelenina sport….

Podřízené pojmy – významové kategorie: stůl, židle, pohovka, postel… - nábytek kladivo, vrtačka, šroubovák… - nářadí kytara, klavír, flétna, saxofon…- hudební nástroje

Synonyma – slova stejného výrazu, nestejně znějící: kluk – chlapec, hoch… moc – hodně, velmi, dosti… jídlo – pokrm, potrava, strava běžet – utíkat, chvátat, pádit… mluvit – povídat, vyprávět, hovořit, říkat…

Homonyma – souzvučná slova stejné formy, ale různého výrazu: ucho – sluchový orgán, ucho u hrníčku koruna – platidlo, na stromě, královská list – na stromě, v knize, papíru klíč – na zamykání, návod k něčemu, nářadí

Antonyma – významově protikladná slova nový – starý krátký – dlouhý čistý – špinavý velký – malý rovný – křivý prázdný – plný vysoký – nízký silný - slabý