Rozmnožování klepítkatců a korýšů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název:Chov a rozmnožování ryb.
Advertisements

Stavba a funkce orgánů u živočichů
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník: ročník
Členovci  Členovci představují největší kmen živočišné říše se značným hospodářským významem. Mimo hmyz k nim patří také například korýši, pavoukovci.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hmyz na jaře, v létě Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.33
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PAVOUKOVCI.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Členovci Vývojově nejvíce úspěšní bezobratlí na zemi
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.
Mlži.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_267.
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
KUDLANKY (Mantodea) Vojtěch Beneš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_273.
KORÝŠI.
podkmen: žabernatí třída: korýši
Rozmnožování hub a žahavců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Svalová soustava - protista až žahavci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Oběhová soustava pásnic a měkkýšů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Soustava trávicí – měkkýši a kroužkovci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů.
Stavba kostry hrudního koše strunatců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Nervová soustava členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření20.
Typy nervových soustav Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření19.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Funkce trávicí soustavy a typy trávení
Soustava krycí – od měkkýšů po členovce
Soustava kosterní prvoků až měkkýšů
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Typy trávicích soustav
Krycí soustava strunatců a škárové deriváty
Typy dýchacích soustav
Nervová soustava nižších obratlovců
Lebka a končetiny obratlovců
Dýchací soustava členovců
Členovci Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_25_dělení členovců
Pohlavní rozmnožování prvoků
Rozmnožování obojživelníků
Hormonální regulace bezobratlých
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
zpracovaný v rámci projektu
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Nepohlavní rozmnožování prvoků
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Kostra kroužkovců a členovců
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Kmen: Členovci.
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

Rozmnožování klepítkatců a korýšů Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření 29. 9. 2012 Ročník 3. ročník čtyřletého G a 7. ročník osmiletého G Stručný obsah Prezentace je určena k doplnění a procvičení rozmnožování dvou podkmenů členovců. Způsob využití Postupně procházíme listy prezentace . Úkoly pro samostatné procvičení jsou na stranách 10 až 12. Autor RNDr. Ilona Houšková Kód VY_32_INOVACE_33_BHOU013 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Klepítkatci Jsou odděleného pohlaví se zřetelným pohlavním dimorfismem (samečkové výrazně menší). Spermie ve spermatoforech přenáší samečci pedipalpami do semenného vaku samice. U pavouků je běžný manželský kanibalismus - u křižáka pruhovaného až z 50%. KRISTIAN PETERS. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Argiope_bruennichi.jpeg>. Obr. 1

Klepítkatci Častá je péče o potomstvo. Samičky štírů jsou vejcoživorodé, mláďata nosí na těle až do jejich 4 svlékání. Roztoči mají vývoj nepřímý (larva má 6 noh, nymfa 8 noh). Obr. 2 http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pandinus_imperator_iii.PNG?uselang=cs>. DDC. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Life_cycle_of_ticks_family_ixodidae.PNG?uselang=cs>. Obr. 3

Korýši Jsou většinou gonochoristé. Výjimku tvoří přisedlé druhy a někteří cizopasníci. Vývin je často nepřímý. U nižších korýšů je larva nauplius: má oválný tvar, 3 páry plovacích končetin (antenuly, antény, mandibuly), nepárové naupliové očko. Později se další články vytvářejí v zadní části těla, až vznikne dospělec.

Larva nauplius Larva nauplius žábronožky solné. Obr. 5 Obr. 4 NOAA. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shrimp_nauplius.jpg>. Sedlák Obr. 5 Obr. 4

Korýši U některých vyšších korýšů (krabi) je vývoj přes larvu zöeu. HAECKEL, Ernst. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carcinus_maenas,_zoea_larva.png>. Sedlák Obr. 7 Obr. 6

Korýši Raci a perloočky mají vývin přímý. Perloočka Perloočky se rozmnožují partenogenezí. Obr. 10 MIKE KRÜGER. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Daphnia_spec.jpg?uselang=cs>.

Partenogeneze perlooček V létě vznikají z diploidních samiček bez oplození zase samičky. Tyto samičky mívají různý tvar těla. Popis obrázku: jarní forma se zaoblenou hlavou přechodná forma letní forma s hrotitou hlavou Obr. 8

Partenogeneze perlooček Na podzim dochází k redukčnímu dělení a líhnou se samičky i samečkové, kteří brzy oplodní mladé samičky. Oplozená vajíčka mají obaly z chitinu, které je chrání před vyschnutím přes zimu. Na jaře se z nich líhnou opět partenogenetické samičky. PLOS. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Daphnia_magna.png>. Obr. 9

Řešte úkol Úkol: Uveďte základní charakteristiku rozmnožování klepítkatců. Řešení: Jsou odděleného pohlaví se zřetelným pohlavním dimorfismem (samečkové výrazně menší). Spermie ve spermatoforech přenáší samečci pedipalpami do semenného vaku samice. U pavouků je běžný manželský kanibalismus.

Řešte úkol Úkol: Jakým způsobem se rozmnožují roztoči? Řešení: Jsou to gonochoristé s vývojem nepřímým. Larva má 6 nohou a nymfa 8 nohou.

Řešte úkol Úkol: Popište partenogenezi perlooček. Řešení: V létě vznikají z diploidních samiček bez oplození zase samičky. Na podzim dochází k redukčnímu dělení a líhnou se samičky i samečkové, kteří brzy oplodní mladé samičky. Oplozená vajíčka přezimují. Na jaře se z nich líhnou opět partenogenetické samičky.

Informační zdroje JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN 978-80-7182-213-4. SEDLÁK, Edmund. Zoologie bezobratlých. Brno: Masarykova universita, 2003, ISBN 80-210-2892-0. Obr. 1: KRISTIAN PETERS. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Argiope_bruennichi.jpeg>. Obr. 2: http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pandinus_imperator_iii.PNG?uselang=cs>. Obr. 3: DDC. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný jako volné dílo na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Life_cycle_of_ticks_family_ixodidae.PNG?uselang=cs>. Obr. 4: NOAA. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný jako volné dílo na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Shrimp_nauplius.jpg>. Obr. 5, 7: převzato z SEDLÁK, Edmund. Zoologie bezobratlých. Brno: Masarykova universita, 2003, ISBN 80-210-2892-0. Obr. 6: HAECKEL, Ernst. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný jako volné dílo na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carcinus_maenas,_zoea_larva.png>.

Obr. 8: převzato z JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír Obr. 8: převzato z JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, ISBN 978-80-7182-213-4. Obr. 9: PLOS. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Daphnia_magna.png>. Obr. 10: MIKE KRÜGER. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.9.2012]. Dostupný podle licence Creative commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Daphnia_spec.jpg?uselang=cs>.