Souhrnné otázky, Světelné jevy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Zrcadla kulová Druhy: 1. dutá 2. vypuklá o o.
Geometrická optika Mgr. Alena Tichá.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Optické vlastnosti oka
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Světelné jevy a jejich využití
Optické vlastnosti oka
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Optické zobrazování Základní pojmy
Světlo se po dopadu na jiné optické prostředí
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
19. Zobrazování optickými soustavami
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
zpracovaný v rámci projektu
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
OPTIKA ZRCADLA A ČOČKY VY_32_INOVACE_17 - ZRCADLA A ČOČKY.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Odraz světla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Optické vlastnosti oka
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_20_ Test – odraz světla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
Kulová zrcadla. vyleštěná kovová plocha zrcadla má tvar části kulové plochy 1.duté zrcadlo: - světlo se odráží od části vnitřního povrchu kulové plochy.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_15 Odraz.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Čočky a zrcadla Mirek Kubera.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
O spojkách a rozptylkách
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Spracoval : Milan Gajdošík ZŠ LOZORNO
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
F-Pn-P054-Vypukle_zrcadlo
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
F-Pn-P053-Dute_zrcadlo PAPRSKOVÁ OPTIKA 3. DUTÉ ZRCADLO.
Transkript prezentace:

Souhrnné otázky, Světelné jevy Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 02/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.9.A.01_Fyzika pro 9. ročník Název: Souhrnné otázky, Světelné jevy Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Souhrnné otázky, Světelné jevy Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá s daných možností tu správnou (výběr by měl odůvodnit). Materiál slouží ke zkoušení, k zopakování celku. Otázky mohou být součástí testu.

Odpověz na otázky: 1. Uveď několik příkladů zdrojů světla včetně zdrojů „studeného světla“.

2. Jak zní zákon odrazu?

Odpověď na otázku č. 2: Při dopadu světelných paprsků na rozhraní dvou prostředí, se úhel odrazu rovná úhlu dopadu.

3. Jaké jsou odražené paprsky dopadající na nerovinnou plochu (viz obrázek)? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: ROVNOBĚŽNÉ KOLMÉ NA DOPADAJÍCÍ RŮZNOBĚŽNÉ

4. Jaký obraz vytváří rovinné zrcadlo? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: přímý, zvětšený, zdánlivý přímý, zdánlivý, stranově převrácený převrácený, skutečný

5. Popiš chody paprsků u dutého zrcadla a charakterizuj obraz: Červená přímka je paprsek jdoucí přes střed křivosti. Zelená přímka je parsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou. Modrá přímka je paprsek jdoucí přes ohnisko.

Odpověď na otázku č. 5: Paprsek jdoucí přes střed křivosti se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou, se odráží přes ohnisko. Paprsek jdoucí přes ohnisko, se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ.

6. Na čem závisejí vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém zrcadle 6. Na čem závisejí vlastnosti obrazu, který vzniká v dutém zrcadle? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: NA VZDÁLENOSTI PŘEDMĚTU OD ZRCADLA. NA VELIKOSTI SVĚTELNÉHO ZDROJE. NA VELIKOSTI DUTÉHO ZRCADLA.

7. Popiš chody paprsků u vypuklého zrcadla a charakterizuj obraz: Fialová přímka je paprsek směřující do středu křivosti. Červená přímka je paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou. Zelená přímka je paprsek směřující do ohniska.

Odpověď na otázku č.7: Paprsek směřující do středu křivosti, se odráží po stejné přímce zpět. Paprsek jdoucí rovnoběžně s optickou osou, se odráží jakoby vycházel z ohniska. Paprsek směřující do ohniska, se odráží rovnoběžně s optickou osou. OBRAZ JE ZDÁNLIVÝ, PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ.

8. Pojmenuj čočky: VYBER SPRÁVNOU VARIANTU: 1.dvojdutá, 2.ploskodutá, 3.vypuklodutá, 4.dvojvypuklá, 5.ploskovypuklá, 6.dutovypuklá. 1.dvojvypuklá, 2.ploskovypuklá, 3.dutovypuklá, 4.dvojdutá, 5.ploskodutá, 6.vypuklodutá.

9. Který z paprsků 1, 2, 3, 4 je správně podle zákona lomu? Paprsek č.1 Paprsek č.3 Paprsek č.2 Paprsek č.4

10. Popiš lomy světelných paprsků u spojky a rozptylky: b) ROZPTYLKA a) SPOJKA

11.Podle obrázku vysvětli pojmy „mezní úhel“ a „úplný odraz“:

Odpověď na otázku č.11: Mezní úhel: úhel, při kterém nastane lom do rozhraní. Úhel  je přibližně 42 ° (pro variantu sklo-vzduch). Úplný odraz nastane, zvětšuje-li se nadále úhel dopadu (>42°).

12. Podle obrázku charakterizuj oční vadu KRÁTKOZRAKOST:

Odpověď na úkol č. 12: Krátkozraké oko vidí dobře blízké předměty. Nedokáže zaostřit při pohledu na vzdálené předměty. Obraz vzdáleného předmětu vznikne před sítnicí. Upravuje se brýlemi s rozptylkami.

13. Podle obrázku charakterizuj oční vadu DALEKOZRAKOST:

Odpověď na úkol č. 13: Dalekozraké oko vidí dobře vzdálené předměty. Není schopno zaostřit při pohledu na blízké předměty. Obraz blízkých předmětů vznikne až za sítnicí. Tuto vadu oka upravují brýle se spojkami.

14. Který optický přístroj se používá v biologii, lékařství a mineralogii? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: LUPA DALEKOHLED MIKROSKOP FOTOAPARÁT

15. Který optický přístroj má jednu spojnou čočku 15. Který optický přístroj má jednu spojnou čočku? VYBER SPRÁVNOU ODPOVĚĎ: MIKROSKOP DALEKOHLED LUPA

16. Vyřeš tajenku: 1. 2. 3. 4. 5. 6. s k l o d a l e k o h l e d   2. 3. 4. 5. 6. s k l o d a l e k o h l e d t u b u s z á k o n s í t n i c e o b j e k t i v optické prostředí optický přístroj část mikroskopu 4. dané pravidlo, výrok 5. část oka 6. spojná soustava u mikroskopu, dalekohledu..

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://www.twinsdici.estranky.cz/img/mid/101/zdroje-svetla.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://3zscheb.unas.cz/e-learning/fyzika%20web/odraz%20svetla/zakon%20odrazu1.jpg [cit.: 2012- 02-08 ] http://fyzika.jreichl.com/data/optika/1_zaklad_soubory/image020.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Mirror.jpg/220px-Mirror.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://fyzika.jreichl.com/data/optika/31_zrcadla_cocky_soubory/image021.png [cit.: 2012-02-08 ] http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/04_zrcadla/04_zrcadla_soubory/image047.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Lens_types.png [cit.: 2012-02-08 ] http://www.gymhol.cz/projekt/fyzika/02_odraz_a_lom/02_odraz_soubory/image058.jpg [cit.: 2012- 02-08 ] http://rejoicegirl.ic.cz/zobraz7.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.szssumperk.cz/SOC/images/odraz.png [cit.: 2012-02-08 ] http://www.cocky-online.cz/wp-content/uploads/2007/04/myoptia.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://www.cocky-online.cz/wp-content/uploads/2007/04/hypermetroia.jpg [cit.: 2012-02-08 ] http://i.idnes.cz/07/103/nesd/JLB1e9eaa_Obraz_a_predmet.jpg [cit.: 2012-02-08 ]

Metodika prezentace: Žák odpovídá na zadané otázky. Žák sám tvoří odpověď. Žák má na výběr, vybere správnou odpověď a výběr odůvodní. Otázky slouží ke zkoušení jednotlivce. K zopakování učiva ve třídě. Můžou být součástí testu.