STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Vady způsobené poraněním kmene, nenormální zbarvení a vady při výrobě VY_32_INOVACE_28_569 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 28 Anotace Vyučovací hodina o poškození dřeva poraněním, nenormální zbarvení, vady při výrobě Klíčová slova Zásušek, zárost, úchylka kolmosti, deformace, oblina, vady řezu, třásně, spálené dřevo Předmět Materiály Autor, spoluautor Dipl. Ing. Miloš Václav NOVÁK Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 2. ročník oboru TRUHLÁŘ, TESAŘ a TRUHLÁŘSKÉ PRÁCE Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1
VADY ZPŮSOBENÉ ZRANĚNÍM KMENE STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VADY ZPŮSOBENÉ ZRANĚNÍM KMENE Tyto vady přímo nepoškozují dřevo, ale usnadňují napadení stromu houbami, vznik nepravého jádra, hnilobu. ZÁSUŠEK - Je odumřelá vrstva na povrchu kmene, která vzniká silným osvětlením a horkem po lesním požáru nebo po těžbě, případně po nějakém poranění ZÁROST - Je část odumřelého dřeva nebo kůry, která je úplně zarostlá živým dřevem. Vzniká obvykle při vnějším poranění, při kterém dochází k porušení KAMBIA MECHANICKÉ PORANĚNÍ – Je to poškození dřeva způsobené nešetrným zacházením, ulomením větve, zlomením vrcholu nebo celého stromu vlivem blesku, poškozením při těžbě (odření kůry, ulomení větví padajícím stromem), záseky, zářezy, smolařením, vysokou zvěří….. ZRANĚNÍ KMENE 2
NENORMÁLNÍ ZBARVENÍ vlivem nenormálních uloženin STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje NENORMÁLNÍ ZBARVENÍ vlivem nenormálních uloženin Je to zbarvení NEORGANICKÉHO PŮVODU - nenormální barva dřeva na povrchu i uvnitř, vznikají chemickými účinky i jinými vlivy. Podle druhu vlivu mohou vznikat různé barevné odstíny: ŠEDÁ až HNĚDÁ barva vzniká oxidací tříslovin vzduchem, ale zasahuje pouze povrch do hloubky 2 mm ŠEDOMODRÉ a REZAVĚ HNĚDÉ zbarvení vzniká vlivem železitých solí nebo kovových předmětů ŽLUTÉ zbarvení vzniká nedostatkem kyslíku v plaveném dřevě a dřevě dlouho uloženém ve vodě, je povrchové asi do hloubky 1 – 3 mm a po vyschnutí dřeva zmizí. 3
ÚCHYLKA KOLMOSTI c a b VADY VZNIKLÉ PŘI VÝROBĚ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VADY VZNIKLÉ PŘI VÝROBĚ ÚCHYLKA KOLMOSTI Je rozdíl mezi skutečným úhlem a úhlem 90°předepsaným pro dvě roviny. Příčinou je většinou nedokonalost strojního zařízení, nebo nedodržení technologické kázně. Vada se dělí na úchylku kolmosti: PLOCHY A BOKU ČELA A PLOCHY ČELA A BOKU c a b 4 4 4
ÚCHYLKA ROVNOBĚŽNOSTI STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ÚCHYLKA ROVNOBĚŽNOSTI Znamená nerovnoběžnost ploch nebo boků řeziva buď v celé délce řeziva, nebo jen na části délky. Příčiny jsou stejné jako při úchylce kolmosti. g Vlevo: úchylka rovnoběžnosti ploch a boků m h l l=m rovnoběžnost ploch h=g boků i čel 5 5 5 5 5
- rýhy po pilových listech vlnitost povrchu chlupatost povrchu třásně STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje C) DEFORMACE - chyby pořezu – zabíhání nástroje, vada ozubení, špatné seřízení stroje chyby při sušení – špatně proložené řezivo, špatné uložení hrání, špatný sušící režim D) POVRCHOVÉ VADY ŘEZU - rýhy po pilových listech vlnitost povrchu chlupatost povrchu třásně spálené dřevo 6 6 6 6 6 6 6
OSTRÉ A TUPÉ OBLINA DĚLÍ SE NA: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje OBLINA Oblinou rozumíme část oblé plochy kmene, která zůstala na omítnutém řezivu. DĚLÍ SE NA: OSTRÉ A TUPÉ tupá oblina ostrá oblina 7 7 7 7 7 7 7 7
Vyjmenuj vady způsobené poraněním kmene. 2) Jaké barevné odstíny mohou STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje OTÁZKY K OPAKOVÁNÍ: Vyjmenuj vady způsobené poraněním kmene. 2) Jaké barevné odstíny mohou vzniknout nenormálním zbarvením? 3) Vyjmenuj a popiš vady vzniklé při výrobě. 8 8 8 8 8 8 8 8 8
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Literatura: Ing. KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář. Praha 1, Mostecká 9: SOBOTÁLES, 1999, ISBN 80-85920-57-3. 9 9 9 9 9 9 9 9