Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitalizace výuky Příjemce
Advertisements

Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
Obecná charakteristika Stavba těla
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Obojživelníci.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování obojživelníci
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.5
Třída: Obojživelníci znaky:
OBOJŽIVELNÍCI
Digitalizace výuky Příjemce
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
charakteristika obojživelníků
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Plazi-želvy a krokodýli
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
SAVCI.
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
OBRATLOVCI RYBY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Plazi.
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Obratlovci obojživelníci.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Stavba těla savců.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
Třída: RYBY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
RYBY A OBOJŽIVELNÍCI (opakování)
Podtřída: Ocasatí Mají dva páry stejně vyvinutých končetin
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Zpracoval: Marcela Kováříková
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_801 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) 4.11.2011 Třída: 7.C Počet žáků celkem: 20 Z toho dívek: 11

Obojživelníci – stavba těla Předmět: Přírodopis Ročník: sedmý Klíčová slova: Anotace: Seznámení s vývojem, stavbou těla a zvláštnostmi u obojživelníků. Jméno autora (vč. titulu): Obojživelníci, krytolebci, žáby, červoři, kloaka, proudový orgán, kožní dýchání, žábra, koprolit. Dr. Jiří Klein

Obojživelníci – stavba těla jsou přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci mají některé znaky společné se svými předky, lalokoploutvými rybami a zároveň se podobají vývojově pokročilejším plazům kostra obojživelníků je tvořená kostmi, které převládají nad chrupavkami. prvohorní obojživelníci měli lebku krytou dermálními kostmi (17 párových lebečních kostí), proto se také nazývají krytolebci

Obojživelníci – stavba těla Obr. 1 Mastodonsaurus největší krytolebec žil ve Střední Evropě dosahoval délky až 4 m jeho lebka měřila až 1,5m žil většinou v bažinatých tůních živil se rybami ( jejich nálezy ve zkamenělých výkalech – koprolitech) žil před 200 miliony let na konci triasu vymřel.

Obojživelníci – stavba těla Dnes je jich na světě asi 6 000 druhů. Rozdělení ocasatí - asi 350 druhů mloci, čolci, axolotl, macarát, velemlok bezocasí - žáby skokani, ropuchy, kuňky, rosničky, blatnice, pralesničky, hrabatka, pipa, drápatka, létavka.... beznozí – červoři – něco přes 150 druhů

Obojživelníci – stavba těla Studenokrevní živočichové. Závislý na vodním prostředí – rozmnožováním. Nepříznivé podmínky – zimu, sucho – přečkají spánkem. Potrava – hmyz, žížaly, pavouci, korýši, hlodavci. Výskyt – kromě polárních oblastí prakticky všude – od nížin do hor, od suchých oblastí po vlhké, lesy, pole...

Obojživelníci – stavba těla Kostra: mají kloubní spojení mezi jednotlivými obratli proto je páteř velmi pohyblivá počet obratlů kolísá od 9 do 63 mají kráčivé končetiny přední končetiny mají 4 prsty zadní končetiny 5 prstů a jsou opatřeny plovací blanou. nemají krk mají krátká žebra nemají hrudní koš

Obojživelníci – stavba těla Obr. 2

Obojživelníci – stavba těla Kůže pokrývá tělo obojživelníků kůže je lysá a bez kožních útvarů (šupin, chlupů ...) pokožka obojživelníků obsahuje velké množství slizových žláz sliz udržuje pokožku stále vlhkou a zabraňuje tak vyschnutí živočicha. některé druhy obojživelníků mají v kůži navíc i jedové žlázy z našich např. ropucha obecná vylučovaný jed slouží k obraně živočicha ve spodní části pokožky mají obojživelníci pigmentové buňky ty obsahují pigmenty (= barviva), které udílejí tělu zbarvení charakteristické pro daný druh přes kůží přijímají i vodu – nepijí!

Obojživelníci – stavba těla Dýchání: kůže - tzv. kožní dýchání v kůži je hustá síť vlásečnic je neustále vlhká žábra larvy - až 3 páry keříčkovitých žaber plíce dospělí jedinci vakovité rozšíření trávicí trubice nejsou moc účinné, podílí se jen 1/3 na dýchání vzduch polykají

Obojživelníci – stavba těla Larva čolka velkého s vnějšími žábrami Obr. 3

Obojživelníci – stavba těla Trávicí soustava dutina ústní - s vychlípitelným jazykem a zuby jícen žaludek střevo – zde ústí vývody jater a slinivky břišní konečník - ústí do kloaky. kloaka je vakovitý orgán, do kterého ústí konečníkem trávicí trubice močová trubice párový vývod pohlavních orgánů

Obojživelníci – stavba těla Vylučovací soustava párové prvoledviny močovody močový měchýře močová trubice přes kloaku ven z těla Oběhová soustava srdce - má dvě síně ale jen jednu komoru u larev i dospělých obojživelníků

Obojživelníci – stavba těla Rozmnožovací soustava: jsou odděleného pohlaví oplození vnitřní – u většiny ocasatých obojživelníků vnější – u většiny žab k oplození vajíček spermiemi dochází při páření ve vodě vajíčka jsou v rosolovitém obalu některé druhy ocasatých obojživelníků jsou vejcoživorodí nebo živorodí. vývojový cyklus žab: vajíčko – larva - dospělec

Obojživelníci – stavba těla Smysly: Zrak – dokonalý, vidí i barevně, mají i třetí oko, které vnímá světlo a tmu. Oko je chráněno 3 víčky. Čich – velmi dobrý, Jacobsonův orgán. Sluch – v uchu jsou jen 2 kůstky a nemají vnější ucho. Proudový orgán – u larev a u ocasatých obojživelníků, žijících trvale ve vodě. Netvoří postranní čáru.

Obojživelníci – stavba těla Kontrolní otázky – 20b Pomocí čeho mohou dýchat obojživelníci? 3b Z čeho je složeno srdce obojživelníků? 2b Nejdůležitější smysly u obojživelníků. 4b Rozdělení obojživelníků + příklad. 6b Vývojový cyklus u žab – stadia. 3b Předchůdci obojživelníků. 1b Jak se nazývá obdoba postranní čáry u ryb?

Obojživelníci Odpovědi na kontrolní otázky. Kůží, žábrami, plícemi. Ze dvou síní a jedné komory. Zrak, čich sluch, proudový orgán. Ocasatí – mlok ( čolek,macarát, velemlok..), bezocasí – skokan ( ropucha, rosnička, kuňka, pralesnička, létavka...), beznozí – červor Vajíčko – larva – dospělec. Krytolebci. Proudový orgán.

Obojživelníci Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s vývojem, stavbou těla a zvláštnostmi u obojživelníků. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://leccos.com/index.php/clanky/mastodonsaurus Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Anatomie_obojživelníků Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://giobio.ic.cz/dok/ram_nemoc/obojzivelnici.pdf Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Červoři Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://www.biomach.cz/biologie- zivocichua/obojzivelnici-amphibia Obr.1: Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://nd01.jxs.cz/610/931/a5ce8561d9_17431341_o2.jpg Obr.2: Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://biomach.wz.cz/img_zoo_kostrazaby.jpg Obr.3: Dostupný z WWW: [ 2011-10-29]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Larv eKamsalamander.JPG/250px-LarveKamsalamander.JPG