Hudba a zvuk v kontextu multimédií I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka háčkovaného prádla pro rok 2012 – skladem k Lenka Doležalová
Advertisements

Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
MINISTRANTI NAPAJEDLA
6.5 Psychologie vnímání barev
Optické klamy a teorie barevného vidění
6.5 Psychologie vnímání barev
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6. – 9.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Velikonoční inspirace
Digitální učební materiál
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Digitální učební materiál
Barva Jak vybrat barvy.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Čití Fyziologický pochod, při kterém vznikají počitky, vyvolané působením podnětů na smyslové orgány, receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Míchání barev Máme pět základních barev: Bílou Červenou Modrou Žlutou
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tato prezentace byla vytvořena
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Colour a picture Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Oko.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Synestezie – k historii MM
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace Anotace Barvy a jejich míchání -
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_05_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Akord, terciová skladba akordu Základní škola.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Rozklad světla optickým hranolem
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Teplé a studené barvy Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
Základní systém a dělení barev
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
Tónování barev Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Prezentace – výklad učiva
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Psychické procesy - vnímání
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Transkript prezentace:

Hudba a zvuk v kontextu multimédií I. Mgr. Martin Flašar martin.flasar@gmail.com

Synaisthesis – spojené vnímání (termín z obl Synaisthesis – spojené vnímání (termín z obl. psychologie vnímání); průběh a výsledek splynutí počitků a vjemů, které běžně náležejí jednotlivým smyslům. Nejčastěji se projevuje jako podráždění jednoho smyslu, které vyvolává stimulaci jiného smyslu. Dnes je za synestezii označován jev, kdy slyšené nebo pouze představované tóny zprostředkovávají vjem barvy, nebo opačně, že s konkrétním odstínem barvy souvisí reálný akustický vjem tónu. Odhaduje se, že se tento fenomén dnes týká zhruba jednoho člověka ze 2000 osob. To, že si většina z nás asociuje jisté představy s vnímaným zvukem nelze nazvat synestezií.

Synesthesie – synonymní pojmy: Intermodální (intersenzorické) kategorie vnímání „jednota smyslů“ – Helmuth Plessner: Die Einheit der Sinne, Bonn 1923. Ursynästhesien (Prasynesthesie) – Albert Wellek: Einführung in die Entwicklungspsychologie, Leipzig 1926.

Aristotelés: Peri psýché (O duši): Kn. II, kap. 6, 418: Skupiny předmětů, které vnímáme se dělí na: a) předměty, které jsou každému smyslu vlastní - nelze je postřehnout jiným smyslem, než tím, kterému jsou vlastní: zrak – barva / sluch – zvuk / chuť – to, co chutná b) předměty, společné všem smyslům: pohyb – velikost – počet (pohyb/klid - podoba a velikost mající rozlohu - číslo)

Teorie konsonance a disonance - aplikovatelná na různé druhy umění Aristotelés: O vnímání a vnímatelném: 439b: „[…] barvy se pak mají k sobě stejným způsobem jako souzvuky tónů; ty barvy totiž, které spočívají ve správném číselném poměru, zdají se – právě tak jako souzvuky – ze všech nejpříjemnější: např. purpurová, žlutozelená a několik málo jiných takových barev; jejich počet však není velký, a to ze stejné příčiny jako u souzvuků.“

Athanasius Kircher (1601-1680) – komplexní systém analogií a asociací mezi hudbou, barvami, světelnými odstíny a stupni jasu (Ars magna lucis et umbrae, 1646, p. 67) Později vytvořil systém asociací barev a intervalů (Musurgia universalis, 1650, i, 568). – patřil k předchůdcům vlnové teorie světla; pokus podat výklad uceleného obrazu světa ve všech jeho apektech. Spojuje hudební intervaly s barvami: Celý tón = černá Malá tercie = žlutá Kvarta = růžová Tritonus = modrá Oktáva = bílá

A. Kircher – asociace barev a afektivních poloh lidského hlasu Nejnapjatější h. = šarlatově červená Poloha h. odspoda nahoru = vzestupné odstíny modré Hluboký a jasný h. = ohnivě červená Jemný a klidný h. = bledě žlutý Vysoký a jemně přerývaný h. = bílá Silný a hluboký h. = černá

Louis Bertrand Castel - systém vztahů intervalů a barev: přiřadil hlavní barvy modrou, žlutou a červenou, durovému kvintakordu; C = modrá D = zelená E = žlutá F = zlatožlutá (oranžová) G = červená A = purpurová H = fialová

Vztahy mezi hudbou a barvami v 19. a 20. století Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov Alexander Nikolajevič Skrjabin V. Kandinskij Ivan Vyšněgradskij Olivier Messiaen a další…

N. N. Rimskij-Korsakov: C-dur: bílá, G-dur: zlatá do hněda, D-dur=denní světlo, žlutavá, majestátní, A-dur: jasná, růžová; E-dur=safírově modrá, zářivá; H-dur=temná, tmavěmodrá s ocelovým leskem; Fis Dur = šedozelená; Dis-dur= teplá a tmavá; As-dur=šedofialová; Es-dur= tmavá, temná, modrošedá; F-dur=světle zelená (listová zeleň), B-dur=teplá Mollové tóniny odpovídají stejným barvám, ovšem tlumenějším odstínům.

Barevné varhany Alexandera Wallace Rimingtona

Vassilij Kandinskij, Primo acquerello astratto, 1910

Literatura: Helga de la Motte-Haber. Musik und Bildende Kunst: Von der Tonmalerei zur Klangskulptur. Laaber: Laaber-Verlag, 1990. Kol. autorů. Bildmusik: Gerhard Rühm und di Kunst der Gegenwart. Saarbrücken: PFAU Verlag, 2007. Doubravová, Jarmila. Hudba a výtvarné umění. Studie ČSAV, č. 3. Praha: Academia, 1982. Der blaue Reiter: Dokumente einer geistigen Bewegung. Leipzig: Verlag Philipp Reclam jun., 1986.