MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
1 / 2X36DSA 2005The complexity of different algorithms varies: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log 2 (n)), … Různé algoritmy mají různou složitost: O(n), Ω(n 2 ), Θ(n·log.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Liška a ježek - bajka A Fox swimming across a rapid river was carried by the force of the current into a very deep ravine, where he lay for a long time.
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace At the airport VY_22_INOVACE_35 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Makrofág a apoptotická buňka
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Engineering technology Topic: Volume forming Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Clines Klasický přístup Frekvence na lokalitách přes transekt.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Statistická analýza dat
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
HYBRIDIZACE A HYBRIDNÍ ZÓNY
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Živá fáze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Summary.
Transkript prezentace:

MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE   MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/15.0204 HYBRIDIZACE A HYBRIDNÍ ZÓNY  

NewHybrids pravděpodobnost, že daný vzorek je tvořen směsí parentálních genotypů, F1, F2 a zpětných kříženců bayesovský přístup, MCMC

 Možné výsledky hybridizace A A C B B A B hybridní taxon hybridní roj (hybrid swarm) A B hybridní zóna     

Hybridní zóna = oblast, ve které se dvě geneticky odlišné populace setkávají, kříží a dávají vzniknout alespoň nějakému hybridnímu potomstvu (Barton a Hewitt 1985) Hybridní zóny mohou být primární sekundární tenzní, mozaikové, rozložené (staggered), skvrnové (mottled), ... Typy selekce vnější (extrinsic selection) vnitřní (intrinsic selection - prezygotická, postzygotická bariéra)

Mozaiková hybridní zóna: vliv vnějšího prostředí vlastně soubor několika hybridních zón př.: kuňka obecná (Bombina bombina) a k. žlutobřichá (B. variegata) v Chorvatsku (ve střední Evropě tenzní typ)

v Chorvatsku mozaiková Bombina: v Polsku tenzní B. bombina: nížiny převážně ve vodě repr. ve větších vodních plochách tenčí kůže teritoriální 530 Hz delší vývoj B. variegata: hory, pahorkatiny terestrická repr. v menších loužích tlustá kůže neteritoriální 580 Hz kratší vývoj v Chorvatsku mozaiková

Tenzní zóna je když…

Tenzní zóna je když… disperze  rozšiřování zóny

Tenzní zóna udržována dynamickou rovnováhou mezi disperzí a selekcí Tenzní zóna je když…  ♂ ♀ selekce proti hybridům!  zužování zóny Tenzní zóna udržována dynamickou rovnováhou mezi disperzí a selekcí

“population trough” Tenzní zóna není závislá na vnějších podmínkách (intrinsic selection)  její pozice se ustálí na místě geografické překážky nebo nejnižší populační hustoty („populační prohlubeň“ = „population trough“)

Teorie klin: sekundární kontakt: koincidentní a konkordantní kliny According to theory, secondary contact will produce a set of parallel coincident and concordant clines CLICK  it means that these clines have the same position and the same shape or at least the width. CLICK 

koincidence = souhlasná pozice středů konkordance = souhlasný tvar klin (v praxi většinou souhlasné šířky)

neutrální vs. selektované lokusy Teorie klin: neutrální vs. selektované lokusy lokus 1 lokus 2 But as the time is passing, clines for neutral loci get wider in comparison with loci under selection CLICK  so concordance diminishes; conversely, selection against hybrids tends to maintain the clines at the same place. CLICK 

Teorie klin: neutrální vs. selektované lokusy s postupujícím časem konkordance mizí ... lokus 1 lokus 2 But as the time is passing, clines for neutral loci get wider in comparison with loci under selection CLICK  so concordance diminishes; conversely, selection against hybrids tends to maintain the clines at the same place. CLICK  ... ale selekce tlačí kliny pro jednotlivé lokusy k sobě  udržuje koincidenci

... ale kliny stále paralelní Teorie klin: občas ... lokus 1 lokus 2 Sometimes we can see one or more clines which are not coincident so we have to find some explanation for the pattern CLICK  but still it holds that the clines are parallel CLICK  ... ale kliny stále paralelní

?? Teorie klin: problém, jak analyzovat cline models (diffusion approximation etc.), linkage disequilibrium, evolutionary parameters ?? So even in this case we can use cline models – either based on diffusion approximation – or any other model, and to estimate cline parameters. CLICK  But what to do when the clines are not parallel? CLICK  Clearly, in this case one of the basic assumptions of cline theory is violated and it is not obvious what should we do in such a case CLICK  problém, jak analyzovat

Studium hybridní zóny Vzorky podél lineárního nebo 2D transektu, geografické koordináty lokalit Genetická (morfologická, behaviorální atd. analýza) … problém nezávislosti vzorků (FST, FIS … efektivní počet alel) Geografické kliny Odhad disperze, selekce a dalších parametrů Alternativní přístupy: monotónní kliny 2D analýza genomické kliny konkordanční analýza

Případová studie: hybridní zóna domácích myší

Případová studie: hybridní zóna domácích myší

průběh hybridní zóny může být komplikovaný.... ... navíc předem většinou neznáme, nebo extrapolujeme z globálního směru

Real local cline Cline interpolated from widescale survey

2D  1D kliny

proložení: např. logistická regrese  modely založené na teorii klin Příklad: Mpi střed (c) šířka (w) = 1/max. slope proložení: např. logistická regrese  modely založené na teorii klin sigmoidní model: hyperbolická tangenciální funkce:

Více genů: p c „stepped“ model (symetrický, asymetrický) 0.0 0.2 0.4 0.6 0.8 1.0 20 40 60 80 100 120 140 Distance along transect Frequency c p „stepped“ model (symetrický, asymetrický) vazbová nerovnováha v důsledku přílivu rodičovských kombinací  zesílení selekce ve středu zóny  centrální schod introgresní „ocasy“ vypovídají o selekci na jednotlivé lokusy

Z hodnot LD a klinálních parametrů můžeme odhadnout některé další klíčové evoluční parametry: dispersal: effective selection: selection on marker loci: selection on selected loci: fitness of hybrids: number of loci under selection:

srovnání modelů: LRT (jsou nestované); d.f. = rozdíl počtu parametrů likelihood profiles: jeden parametr fixován, zbytek: Metropolis-Hastings ...

oblasti pod selekcí hybridní zóna šířka kliny vzdálenost na chromosomu centromera molekulární markery

Problémy – chromozom Y >20 km Here we can see frequencies of musculus and domesticus alleles at all the sampling sites shown as pie diagrams; we may notice that the transition of the X-chromosome marker from one side to the other is rather abrupt. The position and orientation of the cline is almost identical to the position and orientation of a consensus over autosomal loci. CLICK  On the other hand, the spatial distribution of the Y chromosome frequencies is very different from the distribution of the X; CLICK  musculus alleles were found deep in the domesticus territory, up to more than 20 km CLICK  and more importantly, there was a large bulge of predominantly musculus sites west of the cline center. CLICK 

Pooled Adjacent Violators Algorithm (PAVA) non-monotonic  “adjacent violators” Frequency of marker Brunk (1955) Barlow et al. (1972) Macholán et al. (2008) Distance along transect Distance along transect Frequency of marker For this purpose we used the so called PAVA algorithm. Here is an example of a trait change along a transect (pies are proportional to sample sizes) CLICK  here we can see the change is not monotonic; the sites called adjacent violators of monotonicity CLICK  these samples are pooled so that such a plateau is formed. The vertical lines indicate a change anywhere between the two sites CLICK  in other words, the distances between sites don’t matter, only their order along the transect. In this way, we don’t assume any particular cline shape or cline function, only monotonicity. CLICK 

PAVA for different orientations No. orientations = N(N – 1) 3 sites: 6 different directions  20 sites: 380 directions accuracy  1 Using PAVA we can estimate likelihoods of monotonic clines for different directions of the transition of a trait across the sampling area. Here is an example with 3 sites CLICK  in this case we have only 6 distinct orientations. CLICK  then we can estimate the most likely direction. Thus for as few as 20 samples scattered uniformly across the area we can get the estimate with rather high precision less than 1 degree. CLICK  most likely direction

Y Consensus Zfy2 Btk Abpa Es1 Gpd1 Idh1 Mpi Np Sod1 orientations for individual markers CLICK  Y clearly different CLICK  this can be confirmed using likelihood profiles – the Y clear outlier, the difference highly significant CLICK 

Problémy – chromozom Y Interestingly, trapping sex ratio was female biased in both areas without the Y introgression (so that the proportion of males was significantly different from parity) while in the D area with the musculus Y introgression the sex ratio was close to parity and significantly different from the former two. CLICK 

Monotonic clines – consensus orientation Y Monotonic clines for all the markers along the consensus direction CLICK  all the autosomal and the X clines are pretty coincident CLICK  the Y, when the cline estimated for the consensus orientation, is wider and shifted to the west CLICK 

X and Y monotonic clines – cons. and Y orientations Ycons YY Here is the Y cline estimated along its own direction CLICK  you can notice that the change is very abrupt and similar to the change of the X chromosome along the consensus. CLICK  for comparison, we included also the Y monotonic cline for the consensus direction we saw on the previous slide. CLICK  Btkcons

D=44%** M=45%*** DYM=51% salient/invagination  330 km2 Interestingly, trapping sex ratio was female biased in both areas without the Y introgression (so that the proportion of males was significantly different from parity) while in the D area with the musculus Y introgression the sex ratio was close to parity and significantly different from the former two. CLICK  M=45%*** DYM=51% salient/invagination  330 km2

Problémy – chromozom X

Chr. X - 2D analýza Geneland

Celogenomová analýza – „genomické kliny“

Konkordanční analýza

Proximální marker na chr. X bloky kolem prox. markeru hranice přechodu chr. Y musculus domesticus konsensuální hranice přechodu lokality bez introgrese Rekombinace snižuje velikost introgresovaných bloků směrem od středu zóny

Analýza pachových preferencí přes myší hybridní zónu: zesílení (reinforcement) prezygotickou bariérou reinforcement

Cytonukleární nerovnováhy = nenáhodné asociace jaderných a cytoplazmatických (mitochondriálních) alel 3  2 tabulka jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa celkem M u1 v1 w1 x m u2 v2 w2 y u v w 1

Náhodné křížení, hybridní roj Absence hybridizace Náhodné křížení, hybridní roj jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa M +++ m jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa M obs=exp m Hybridizace bez výraznější introgrese, křížení nezávisí na pohlaví Hybridizace bez introgrese, křížení závisí na pohlaví jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa M ++ obs=exp m jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa M ++ m --

Hybridi se častěji kříží s méně diskriminujícím druhem Symetrická introgrese do obou druhů jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa M obs=exp ++ -- m jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa M ++ obs=exp -- m Možná introgrese, křížení závislé na pohlaví jaderný genotyp: mtDNA: AA Aa aa M ++ -- m

Proč studovat hybridní zóny - speciace Dobzhanského-Mullerův model W. Bateson T. Dobzhansky H. Muller

Programy pro analýzu hybridních zón: Analyse: Stuart J.E. Baird, Nick H. Barton (Mac) ClineFit: Adam Porter (PC) CFit: Thomas Lenormand (PC) (Geneland) S.J.E. Baird N.H. Barton T. Lenormand A. Porter