Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba buňky - opakování
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Základní části buňky a jejich hlavní význam
Projevy života, třídění organismů
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Buňka.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Zkoumání a ochrana přírody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s ději, k nimž dochází v buněčném.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
B U Ň K A.
Obr. 1 Pro 6. ročník Opakování buňky.
Jednobuněční živočichové
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Rostlinná buňka Přírodopis VY_32_INOVACE_162, 9. sada, Př3 ANOTACE
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Rozdělení buněk.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
BUŇKA.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
Mnohobuněčné organismy
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
BUŇKA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Botanika Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_41_Buňka
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy základní projevy života organismus - jednobuněčný, mnohobuněčný buňka – rostlinná, živočišná organely buněčná stěna plazmatická membrána cytoplazma jádro chloroplasty lysozomy ribozomy mitochondrie vakuola

Buňka je základní stavební a funkční jednotkou organismů buňky mají všechny základní projevy života: vyživují se, vylučují nestrávené zbytky, dýchají, rozmnožují se, rostou, pohybují se a reagují na podněty z okolí jednobuněčné organismy → jejich tělo je tvořeno pouze jednou buňkou mnohobuněčné organismy → jejich tělo tvoří mnoho buněk, které jsou specializované

Buňka buňka se skládá z: rozlišujeme buňky cytoplazmy organel (buněčných ústroječek) rozlišujeme buňky rostlinné živočišné

Zápis do sešitu Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů všechny základní projevy života: výživa, vylučování, dýchání, rozmnožování, růst, pohyb, reakce na podněty jednobuněčné organismy → tělo je tvoří pouze jedna buňka mnohobuněčné organismy → tělo tvoří mnoho buněk složení buňky: cytoplazma organely (buněčné ústroječky) buňky rostlinné živočišné

Rostlinná buňka obrázek 1

Živočišná buňka obrázek 2

Buněčné organely buněčná stěna – určuje tvar buněk (rostliny, houby, bakterie), zpevňuje a chrání buňku plazmatická membrána – polopropustná, zajišťuje transport látek směrem do buňky nebo z buňky cytoplazma – tvoří vnitřní prostředí buněk jádro – řídí děje v buňce, rozmnožování, obsahuje dědičné informace chloroplasty – probíhá v nich fotosyntéza, obsahují chlorofyl lysozomy – zajišťují trávení živin ribozomy – vyrábějí bílkoviny mitochondrie – probíhá v nich buněčné dýchání → uvolňování energie vakuola – shromažďuje zásobní a odpadní látky

Zápis do sešitu Buněčné organely buněčná stěna –tvar buněk, zpevňuje a chrání buňku R plazmatická membrána – polopropustná, transport látek R, Ž cytoplazma –vnitřní prostředí buněk R, Ž jádro – řízení dějů v buňce, rozmnožování, dědičné informace R, Ž chloroplasty – fotosyntéza, chlorofyl R lysozomy –trávení živin Ž ribozomy – výroba bílkovin R, Ž mitochondrie – buněčné dýchání → uvolňování energie R, Ž vakuola –zásobní a odpadní látky R nákres buňky viz předchozí snímky

Rozmanitost buněk řasa buňky z listu bakterie jednobuněčný živočich obrázek 3 obrázek 5 obrázek 6 obrázek 4

OPAKOVÁNÍ Buňka Buněčné organely základní stavební a funkční jednotka organismů všechny základní projevy života: výživa, vylučování, dýchání, rozmnožování, růst, pohyb, reakce na podněty jednobuněčné organismy → tělo je tvoří pouze jedna buňka mnohobuněčné organismy → tělo tvoří mnoho buněk složení buňky: cytoplazma organely (buněčné ústroječky) buňky rostlinné živočišné Buněčné organely buněčná stěna –tvar buněk, zpevňuje a chrání buňku R plazmatická membrána – polopropustná, transport látek R, Ž cytoplazma –vnitřní prostředí buněk R, Ž jádro – řízení dějů v buňce, rozmnožování, dědičné informace R, Ž chloroplasty – fotosyntéza, chlorofyl R lysozomy –trávení živin Ž ribozomy – výroba bílkovin R, Ž mitochondrie – buněčné dýchání → uvolňování energie R, Ž vakuola –zásobní a odpadní látky R

Otázky a úkoly Buňka je základní ............................ a ............................... jednotkou organismů. Vysvětli rozdíl mezi jednobuněčným a mnohobuněčným organismem. Které organely najdeme pouze u rostlinných buněk?

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír; BIČÍK, Vítězslav; MARTINEC, Zdeněk. Přírodopis 1 : pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 104 s. ISBN 80-7235-068-4. [2012-17-09] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-17-09] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – rostlinná buňka autor Mgr. Hana Žídková [2012-17-09] obr. 2 – živočišná buňka autor Mgr. Hana Žídková [2012-17-09] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Animal_cell_structure_cs.svg/1000px-Animal_cell_structure_cs.svg.png obr. 3 – řasa http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Pediastrum.jpg obr. 4 – buňky v listu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Cholera_bacteria_SEM.jpg obr. 5 – bakterie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Chaos_carolinense.jpg obr. 6 – jednobuněčný živočich http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Chloroplasten.jpg