ANTIREALISTICKÉ DIVADLO

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
POSTIMPRESIONISMUS VY_52_INOVACE_DEK_39.
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Bauhaus
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Období mezi dvěma válkami
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Umělecké směry 19. století
3. Moderna – inspirace pro bydlení dneška přelom století – počátek hledání „nové architektury Boj staré legitimní architektury s modernou P.Behrens –studium.
Impresionismus.
IMPRESIONISMUS.
Impresionisté figurativního malířství
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
BAUHAUS Jana Bobčíková.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Emil František Burian
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Impresionismus Název školy
FRANCOUZSKÉ ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NA POČÁTKU 20. STOLETÍ Proměny francouzského divadla: Jacques Copeau, Kartel.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
FRANK CASTORF PORTRÉT REŽISÉRA. „Moje základní technika: rozbíjení.“ Frank Castorf v interview o svém působení na festivalu v Bayreuthu 2013.
ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NĚMECKORAKOUSKO. Secese Václav Cejpek2 Secese (vídeňská moderna, Jugendstil, art nouveau, modern style) Secese (vídeňská.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
DIVADLO POSTMODERNÍ A POSTDRAMATICKÉ Vývojové trendy v divadle na konci 20. a na počátku 21. stol.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Divadlo v USA ve druhé polovině dvacátého století Living Theatre Bread and Puppet Theatre.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
S TAROŘECKÉ DRAMA Úplné počátky nejasné Obrat r. 534 př. n. l. – v Athénách poprvé vyhlášena soutěž o nejlepší tragédii Vyvinulo se z řecké rituální písně.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Impresionismus a postimpresionismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Výtvarné umění I. Tematická oblast
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Křivonosková Kateřina
Impresionismus umělecký směr vznik na konci 19. století
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

ANTIREALISTICKÉ DIVADLO NĚMECKO RAKOUSKO

HUGO VON HOFMANNSTHAL 1874 – 1929 xxx HUGO VON HOFMANNSTHAL 1874 – 1929 11.3.2010 Václav Cejpek

dramatické texty: Hofmannsthal novoromantik (ve Francii symbolismus) xxx Hofmannsthal novoromantik (ve Francii symbolismus) impresionismus Vídeňská moderna (1890 – 1910) „slova nemají smysl“ – adaptace cizích látek dramatické texty: Jedermann (Kdokoliv) Elektra Velké salcburské divadlo světa Věž 11.3.2010 Václav Cejpek

Vídeňská moderna: Adolf Loos (Looshaus) / Gustav Klimt (secese)… aj. 11.3.2010 Václav Cejpek

operní libreta (pro Richarda Strausse) Hofmannsthal operní libreta (pro Richarda Strausse) Růžový kavalír Ariadna na Naxu 11.3.2010 Václav Cejpek

Salcburský festival (1920) spolu s Maxem Reinhardtem 11.3.2010 Václav Cejpek

MAX REINHARDT 1873 – 1943 herec-režisér-divadelní podnikatel 11.3.2010 Václav Cejpek

Bratislava, Vídeň, Berlín režisér, divadelní podnikatel Reinhardt herec „starých oborů“ Bratislava, Vídeň, Berlín režisér, divadelní podnikatel 1902 – 1905 Kleines Theater 1905 ředitel Deutsches Theater 1906 Kammerspiele (Komorní hry) 11.3.2010 Václav Cejpek

neexistuje univerzální styl pro inscenování všech textů Reinhardt pružnost programu a inscenačního stylu (eklekticismus jako tvůrčí metoda) neexistuje univerzální styl pro inscenování všech textů každý text = nový problém, nové řešení základ – analýza díla přijímá antirealismus a nemusí přitom popřít realismus vychází z umění herců – vytváří mu prostor 11.3.2010 Václav Cejpek

Sen noci svatojánské (12 x) Mirákl Král Oidipus Reinhardt Sen noci svatojánské (12 x) točna Mirákl Olympia Hall London Král Oidipus Großes Schauspielhaus (bývalý cirkus, 5000 diváků) několikasetčlenný chór Na dně (Gorkij) Před východem slunce (Hauptmann) Jedermann (…) 11.3.2010 Václav Cejpek

EXPRESIONISMUS 11.3.2010 Václav Cejpek

expresionismus termín poprvé použit ve Francii označení pro rozdíl mezi malbami Vincenta van Gogha a Paula Gaugina a malbami impresionistů exprese = výraz kolem 1910 v Německu 11.3.2010 Václav Cejpek

Impresionismus: Claude Monet Impression, soleil levant Dojem, východ slunce Vodní lilie 11.3.2010 Václav Cejpek

Edgar Degas Taneční třída Vincent van Gogh Arlesianka 11.3.2010 Václav Cejpek

Manao tupapau (Duch mrtvých bdí) Auguste Renoir Lóže Paul Gaugin Manao tupapau (Duch mrtvých bdí) 11.3.2010 Václav Cejpek

Vincent van Gogh Hvězdná noc Paul Gaugin Muž se sekyrou 11.3.2010 Václav Cejpek

obrací se k duchovní podstatě člověka expresionismus obrací se k duchovní podstatě člověka odmítá vnějškový realismus a naturalismus vnější realita má být proměněna a uvedena do souladu s duchovní podstatou člověka 11.3.2010 Václav Cejpek

expresionismus Otto Müller Dvě dívky Anton Kolig Vášeň 11.3.2010 Václav Cejpek

expresionismus Walter Kaemper autoportréty 11.3.2010 Václav Cejpek

nové umělecké prostředky expresionismus nové umělecké prostředky pokřivené linie přehnané tvary výrazná barevnost kontrastnost (černá / bílá) strohá řeč – jednočlenné věty, výkřiky úhel pohledu – perspektiva: očima hlavního hrdiny, vysoce subjektivně, vypjatě a přepjatě… deformace 11.3.2010 Václav Cejpek

expresionismus Macke Ruský balet Egon Schiele 11.3.2010 Václav Cejpek

expresionismus Edvard Munch 11.3.2010 Václav Cejpek

Portrét matky 11.3.2010 Václav Cejpek

OSKAR KOKOSCHKA 1886 – 1980 rakouský malíř, grafik, básník, dramatik první pokusy o expresionistické dramatické texty Sfinga a hastroš Vrah naděje žen postavy: Muž, Žena, Válečníci, Dívky 11.3.2010 Václav Cejpek

Kokoschka 11.3.2010 Václav Cejpek

Kokoschka Autoportrét Autoportrét s loutkou Autoportrét 11.3.2010 Václav Cejpek

Stojící ženský akt (A. M.) Kokoschka Stojící ženský akt (A. M.) Alma Mahlerová 11.3.2010 Václav Cejpek

Kokoschka Nevěsta větru 11.3.2010 Václav Cejpek

Kokoschka Matka s dítětem 11.3.2010 Václav Cejpek

FRANK WEDEKIND 1864 – 1918 Procitnutí jara (Lulu) mísí se naturalismus a symbolismus (Lulu) Duch země Pandořina skříňka předchůdce expresionistů 11.3.2010 Václav Cejpek

WALTER HASENCLEVER 1890 – 1940 Syn (1913-14; prem. 1916 Prag) Antigona erbovní drama expresionismu vzpoura syna proti otci Antigona adaptace klasického mýtu protiválečná hra láska je důležitá, ale až po nápravě společenských nepravostí 11.3.2010 Václav Cejpek

Oskar Schlemmer – scéna k představení Svoboda expresionistické linie, vliv Bauhausu 11.3.2010 Václav Cejpek

Expresionismus v divadle po válce (1918) četné expresionistické inscenace do r. 1924 – v Německu převládající (silný) styl 11.3.2010 Václav Cejpek

GEORG KAISER 1878 – 1945 Plyn I Plyn II svět je postižen rozvratem, postupná destrukce kolektivní hrdina – ztráta individuality, technizace… 11.3.2010 Václav Cejpek

LEOPOLD JESSNER 1878 – 1945 režisér 1919 – 1933 Státní divadlo v Berlíně (ředitel) schody, pódia Deutsches Theater Brünn – Macbeth Richard III. 11.3.2010 Václav Cejpek

Bauhaus Walter Gropius 1883 – 1969 1919 založil ve Výmaru Bauhaus – školu výtvarného umění a řemesel (do r. 1933) architektura a design avantgarda klasické moderny snaha zrušit hranici mezi umělcem a řemeslníkem propojit architekturu, malbu, sochařství… snaha o jeden společný výraz 11.3.2010 Václav Cejpek

Bauhaus 1925 přesídlení do Dessau 11.3.2010 Václav Cejpek

„totální divadlo“ (návrh pro Erwina Piscatora– nerealizováno) Bauhaus - Gropius „totální divadlo“ (návrh pro Erwina Piscatora– nerealizováno) 11.3.2010 Václav Cejpek

Bauhaus OSKAR SCHLEMMER 1888 – 1943 snaha přizpůsobit tělo herce abstraktnímu jevištnímu prostoru vztah lidského těla a prostoru měnil tvar hercova těla – pomocí trojrozměrných kostýmů („pohyblivá architektura“) 11.3.2010 Václav Cejpek

Schlemmer: Postava a linie prostoru 11.3.2010 Václav Cejpek

Schlemmer: Triadický balet trojvrstevnost choreografická jednota tří prvků – kostým-pohyb-hudba fyzikální atributy prostor-forma-barva prostorové vztahy výška-šířka-hloubka základní geometrické tvary kruh-čtverec-trojúhelník základní barvy červená-žlutá-modrá 3 tanečníci (M-Ž-M) 12 tanců 18 kostýmů 11.3.2010 Václav Cejpek

Schlemmer – Triadický balet tendence k „abstraktnímu divadlu“ 11.3.2010 Václav Cejpek