POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Knižní písmo se vyvíjí od doby vynálezu knihtisku
Advertisements

Úvod do studia dějepisu
Románská kultura.
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Číslice starověkých kultur
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
PowerPoint 2007: Tvorba prezentace, formátování textu Lekce 6.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ROMÁNSKÁ KULTURA.
Mluvená a psaná forma jazyka
Jak je možné zachytit hudbu
POMOCNÉ HISTORICKÉ VĚDY
Formátování textuMgr. Karel Fischer1 Formátování textu Změny písma Typ písma je sada znaků abecedy specifická svým tvarem. Elektronickou formou typu písma.
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
I. Starověké středomoří
Identifikátor materiálu: EU –
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Filozofie renesance Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Textový editor.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
pomocné vědy historické
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblastKartografie Datum vytvoření Ročník6. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Téma: Písmo ve stavební technické praxi Vypracoval: Mgr. Jan Ruml.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_9A_19B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:9. Tematický okruh,
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Tematická oblast Diplomatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Tematická oblast Pomocné vědy historické Datum vytvoření Ročník7. ročník osmiletého nebo 2. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Tematická oblastKodikologie Datum vytvoření Ročník6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsahStudent se seznámí s.
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
PÍSMO Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tematická oblast Archeologie Datum vytvoření Ročník 5. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5.
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.
Vznik slovanského písma a jeho vývoj
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11
PÍSMO Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Opakování národních dějin (1)
Pomocné vědy historické
Pomocné vědy historické
Název vzdělávacího materiálu
Pomocné vědy historické
Pomocné vědy historické
Římská čísla Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o takzvanou nepoziční číselnou soustavou, pro které je charakteristická.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Tóniny Tematická oblast
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.
Hudba - notace Tematická oblast
Název vzdělávacího materiálu
Transkript prezentace:

POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ Tematická oblast Paleografie – vývoj hláskového písma Datum vytvoření 1. 12. 2012 Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí s vývojem hláskového písma od antiky po novověk. Způsob využití Výklad je možno využít v kapitole Starověk při výkladu vzniku písma. Druhá možnost je využití v hodinách českého jazyka při probírání látky o středověkém písemnictví. Autor Mgr. Michael Dvorský Kód VY_32_INOVACE_17_DDVR02

Dělení latinského písma Podle rozměru a výšky rozlišujeme písmo majuskulní (majuskula) – všechna písmena jsou stejně vysoká (velká abeceda) Minuskulní (minuskula) – písmena jsou ohraničena čtyřmi linkami jako malá tiskací abeceda

Podle periodizace vývoje rozlišujeme pět období Archaické (do 2. st. př. Kr.) Římské čili antické (od 2. st. Př. Kr. – 4. st. po Kr.) Románské čili raně středověké (4. st – 12. st.) Gotické čili pozdně středověké (12. st. – 15. st.) Humanistické a neogotické (od 15. st. do současnosti)

Archaické období Používalo se majuskulní písmo - archaická kapitála. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lapis-niger.jpg

Římské období Používaly se dva typy majuskulního písma: 1. Kapitála http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:RomanVirgilFolio078r.jpg

2. Unciála http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Uncialis.jpg

Románské období V 9. století se objevuje malé písmo – karolinská muniskula (karolina). Vznikla v karolinských skriptoriích – písařských dílnách. Vedle ní vzniká také papežská minuskula se specifickým znakem – prodlouženými dříky písmen.

Karolina http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Caroline_2.jpg

Gotické období Gotická minuskula byla knižním písmem. Používala se v právnických spisech i liturgických knihách. Ze švábského typu polokurzívy, tzv. bastardy vznikl tiskařský švabach. Gotická kurzíva vznikla ve 13. století zjednodušením muniskuly.

Gotická kurzíva Bastarda http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Calligraphy.malmesbury.bible.arp.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bastarda.jpg

Novověké období Základním typem knižního písma byla humanistická polokurzíva neboli italika. Písmem „psacím“ bylo novogotické kurzívní písmo zvané kurent. Každé písmeno bylo psáno jedním tahem.

Humanistická polokurzíva - italika http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Virgil_1501_Aldus_Manutius_%28Italika%29.jpg

Kurent Pokuste se napsat krátký text. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Deutsche_Kurrentschrift.svg