VEDENÍ LIDÍ a DELEGOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Zlepšování jakosti.
Efektivnost řídící práce
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
IveHale s.r.o..
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
KONFLIKT Božena Genrtová.
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
VEDENÍ LIDÍ a DELEGOVÁNÍ. 2 Vedení lidí a delegování PROBLÉM DELEGOVÁNÍ v procesu VEDENÍ LIDÍ v praxi vedoucího/řídícího pracovníka: forma ukládání úkolů.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Působení psychologa jako člena týmu odborných pracovníků projektu AVC
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice. Proč znalostní ekonomika ? silná konkurence ekonomická krize efektivní výroba a prodej.
1 Roman Kučera – VŠB – TUO Radka Najmanová - OU Michael Rada – VŠP Jiří Bolgáč – SLU 2.
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Chyby při vnímání druhých lidí
Teorie vzdělávání dospělých
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Absolventi na trhu práce
Manager nebo leader? Management je pozice
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
1 Proč potřebujeme systém managementu ? Cesta k dosažení harmonického a úspěšného života. Modul 1 Ing. Miroslav Weber.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
Krizová komunikace a princip kontinuity
Ekonomika malých a středních podniků
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Teorie vzdělávání dospělých
MOTIVACE Zora Syslová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Temperament, charakter, motivace
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Edukace jako pomoc ve stáří
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Základní filozofické otázky
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

VEDENÍ LIDÍ a DELEGOVÁNÍ

Vedení lidí a delegování PROBLÉM DELEGOVÁNÍ v procesu VEDENÍ LIDÍ v praxi vedoucího/řídícího pracovníka: forma ukládání úkolů PROČ – zdůvodnění úkolu ztotožnění se pracovníka s úkolem přesvědčit se o tom, že byl úkol pochopen rozhraní a moment vstupu do řešení … lidová tvořivost výmluvy - na čas, … „raději to udělám sám“ postihy (tresty?!)

Vedení lidí a delegování ZNÁT ╪ UMĚT ╪ DĚLAT – POUŽÍVAT, protože ČINNOST JE ÚSPĚCH (znalost nestačí!!!) Chytří lidé se učí z vlastních i cizích chyb Normální člověk se učí z vlastních chyb Blbec je nepoučitelný 3 Úskalí, která brání lidem být chytrými – platí to i pro děti ješitnost lenost stereotypy absence sebevědomí absence potřeby seberealizace a další S každou novou činností vstupují do hry tato úskalí!

Vedení lidí a delegování ZÁKLADEM pro úspěšné vedení lidí a delegování (úkolů, odpovědnosti) je KVALITNÍ (pozitivní) A EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE POZITIVNÍ PŘÍSTUP KE KOMUNIKACI (a delegování) tolerovat odlišné názory, nebát se měnit názor v důsledku jeho vývoje na základě nových zkušeností (= přirozený vývoj názoru) respektovat různou míru a kvalitu zkušeností – dát lidem čas dozrát (být si vědomi toho, předchází-li učení zkušenostem, nemusí vždy dávat smysl)

Vedení lidí a delegování DELEGOVÁNÍ ZAČÍNÁ SPRÁVNÝM VÝBĚREM SPRÁVNÝCH LIDÍ! (je-li odkud vybírat) TYPY LIDÍ: PESIMISTI – NEGATIVISTI (N) Vše je špatné, nic nemá cenu, to nelze dokázat, vyřešit... Tito lidé nemohou být nikdy úspěšní v žádném oboru, vždy to budou lidé podprůměrní. REALISTI (R) - Jsem v realitě, stojím na zemi, vím na co mám, znám své možnosti, možná by to šlo, ale… (kdyby…),… Jsou to specialisti na hledání „objektivních“ příčin, překážek, vždy nacházejí důvody, proč to či ono není řešitelné, nemá to smysl. Tito lidé budou vždy jen průměrní, dobří jen ve stereotypech a v zaběhlých činnostech – postrádají kreativitu, 80% času spotřebují na analyzování problému.

Vedení lidí a delegování OPTIMISTI (O) Všechno se jeví ideální, super, vynikající, „vznášejí se nad zemí“,… Tito lidé nevidí, nevnímají problémy, tzn. ani je nemusí řešit a na tom ztroskotávají – často je nečekaný problém vnitřně „rozhodí“. POZITIVISTI (P) - Pozitivní, konstruktivní přístupy, víra v úspěch – dokážu to, zvládnu to, naučím se, udělám maximum,… Tito lidé jsou NASTAVENÍ NA ŘEŠENÍ, protože 20% času spotřebují na analýzu problému, úkolu a 80% času na jeho řešení.

Vedení lidí a delegování Držet se ZÁSADY: „NIKDY nesmí být sdělen či popsán PROBLÉM bez návrhu ŘEŠENÍ“ Nutno změnit v hlavách lidí dominanty v pořadí– namísto PROBLÉM ↔ ŘEŠENÍ, ŘEŠENÍ a zase ŘEŠENÍ protože KDO ZNÁ OTÁZKU, ZNÁ I ODPOVĚĎ!

Vedení lidí a delegování Nejčastější chyby manažerů – řídících pracovníků Nedostatečně rozvíjejí „svoje“ lidi, nevedou je k samostatnosti. 2. Nedokážou se včas nevhodných lidí zbavit, tzn. uskutečňovat následující kroky: a) dát napomenutí (žlutá karta) = stále ještě příležitost, b) nevyužitá příležitost (červená karta) = odchod ze hřiště. CHCEME-LI DOBŘE VÉST LIDI A DELEGOVAT, pak nesmíme se spokojit s průměrností lidí, naopak musíme chtít maximální nasazení a nadprůměrné výkony. K tomu je třeba, pokud to reálná situace umožňuje, zbavit se podprůměrných a „zvednout laťku“!

Vedení lidí a delegování Příklad heterogenní skupiny: Skupina: R N R P R N R P R P R R 2 N (negativisti) ═► vše je špatné, nic nejde, nemá smysl 7 R (realisti) ═► „objektivní“ zdůvodnění problémů pod vlivem informací od N 3 P (pozitivisti) ═► buď své úsilí musejí vzdát, nebo okamžitě 2 N vyhodit, protože 3 P už 7 R „utáhnou“ Nejlépe je VYBÍRAT SI NADŠENCE, a to na každou pozici (i uklízečku) při uplatnění zásad: máme-li je najít, pak se nesmíme spokojit s průměrem (raději vybírat vícekrát) při výběru se zajímat o životní postoj, až pak o znalosti! (vybírat si perspektivnější z hlediska možností osobních i profesních)

Vedení lidí a delegování DELEGOVÁNÍ není totéž co ÚKOLOVÁNÍ ÚKOLOVÁNÍ * Znamená úkol a kontrolu. (stále se opakující model) * Není cestou k úspěchu (nepodporuje tvořivost, spolupráci, zodpovědnost). DELEGOVÁNÍ * Přenesení kompetencí i dílu odpovědnosti. * Spočívá v kontrole jen částečně. LIMITOVANÉ MYŠLENÍ Největší brzdou delegování jsou limity vlastní i ostatních spolupracujících lidí. Cílem a smyslem je tyto limity překonávat. Tzv. zdravý rozum a kreativita se obtížně snášejí.

Vedení lidí a delegování PROČ DELEGOVAT?! míň práce pro mne jinak to nejde víc hlav víc ví… motivace lidí lidé se učí a tím rostou mohu řešit další věci (uvolním si ruce) chci-li postoupit dál, musím zaujmout novou pozici zlepšení vztahů posílení sebevědomí (jdou vpřed a výš) protože nedelegovat je cestou k sebezničení zdraví – fyzické i psychické (není smyslem života upracovat se k smrti)

Vedení lidí a delegování PROČ SE NEDELEGUJE??? chtějí si připadat důležití pocit nenahraditelnosti – nikdo by to neudělal líp a rychleji ješitnost (chodí za mnou) - expert mají strach o místo nechtějí se učit nové věci (stagnace) nedůvěra neumí to „nemají“ čas jsou netrpěliví dělají věci rádi