Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OCHRANA EXPONÁTŮ V MUZEÍCH A GALERIÍCH
Advertisements

Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Osvětlování školních tělocvičen
Podstata a základní vztahy
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
NÁVRH OSVĚTLENÍ V MUZEÍCH A GALERIÍCH
REALIZACE OSVĚTLENÍ MUZEÍCH A GALERIÍCH
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
Žárovky.
Optické vlastnosti oka
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Melatonin a časový systém lidského organismu Helena Illnerová Fyziologický ústav.
Světelná technika Osvětlování.
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
1 20. hodina FYZ2/20 Učební blok: Fyzika atomu Učivo: Laser Cíle vzdělávání: Žák: -vysvětlí činnost laseru Studijní materiály: učebnice Fyzika.
1 OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY Soubor prostředků k vytvoření požadovaného světelného prostředí (sv. zdroje, svítidla, předřadníky, zapalovače, zařízení pro napájení,
BODOVÁ METODA VÝPOČTU OSVĚTLENOSTI
Elektroenergetika 3 Obsah části Elektrické světlo A1B15EN3
Fotometrie Fotometrie je část optiky, která zkoumá světlo z hlediska jeho působení na zrakový orgán. Veličiny, které určují velikost tohoto působení na.
OPTIKA II.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Podstata a základní vztahy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_VOLBA.
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Světelná technika Svítidla.
Helena Illnerová Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Světelná technika Fotometrie.
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
POSTUP NÁVRHU OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Tato prezentace byla vytvořena
OVLÁDÁNÍ A ŘÍZENÍ PROVOZU OSVĚTLOVACÍCH SOUSTAV Způsob ovládání (řízení) ovlivňuje účelnost účinnost pohodlí energetickou náročnost Účel řídicího systému.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
BOZP – Práce s počítačem
Světlo - - veličiny, jednotky
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Monitory Plazma – OLED - SED
Měření osvětlení na škole Odpovídá normám? Jan Zajíček, Adam Kiška
ABY NAŠE OČI NETRPĚLY, JE TŘEBA, ABYCHOM TRÁVILI SVŮJ ČAS V PROSTŘEDÍ, KTERÉ JE VHODNĚ OSVĚTLENÉ. OSVĚTLENÍ JEDNOTLIVÝCH PROSTOR SE ŘÍDÍ TĚMITO NORMAMI:
Projekt osvětlovací soustavy Zásady zpracování. 1. Detailní popis využití vybraného prostoru Zvolení alespoň 5 různých prostor z hlediska vykonávaných.
Světelná technika Řízení akčních členů. 2 3 Využití elektrických zdrojů světla Veřejné osvětlení Osvětlení v domácnostech Osvětlení v dopravě Průmyslové.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Zářivková svítidla 1.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm – Ultrafilaové → gama záření.
Světlo a šíření světla Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
VNĚJŠÍ VLIVY NA ELEKTRICKÉ ZAŘÍZENÍ
VNITŘNÍ HODINY V NÁS Helena Illnerová, Fyziologický ústav AV ČR
MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby 12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby 11 vnitřního povrchu duté plochy 3.
SVĚTLOMĚRNÉ PŘÍSTROJE
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Pracovní prostředí, pracovní místo
Epidemiologicky rizikové potraviny
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Zrak a optické klamy.
Kvantová fyzika.
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Světelná technika Fotometrie.
Epidemiologicky rizikové potraviny
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
FOTOMETRICKÉ VELIČINY
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Článek na TZB-info: http://www.tzb-info.cz/1303-umele-osvetleni-vnitrniho-prostredi Küller R…: Health and behavior of children in classrooms with and without windows. Journal of Environmental Psychology, 1992; 12(4): 305-17. doi:10.1016/S0272-4944(05)80079-9. Abstrakt: Cílem studie bylo posoudit účinky světla na produkci stresových hormonů, výkon ve třídě, tělesný růst a pracovní schopnosti žáků. Do studie bylo zahrnuto asi 90 žáků, kteří byli ve svém školním prostředí zkoumání po dobu jednoho školního roku. Žáci bylI umístěni ve čtyřech třídách, které se lišily způsobem osvětlení (denní nebo umělé zářivkami). Výsledky ukázaly, že existuje sezónní proměnlivost s větší produkcí stresových hormonů v létě. Žáci umístěni v učebně bez přirozeného denního světla, které bylo nahrazeno fluorescenčním zdrojem, vykazovali výrazné odchylky od přirozené denní a sezónní proměnlivosti. Vysoké hladiny kortizolu v ranní době byly spojeny se společenskostí, zatímco nízké hladiny podporovaly individuální koncentraci. Meziroční tělesný růst byl nejmenší u dětí s nejvyššími úrovněmi ranním kortizolu. Má se za to, že produkce kortizolu měl vliv na zdravotní dispozice. Lze dojít k závěru, že je třeba se vyhýbat trvalému užívání učeben bez dostatečného denního osvětlení. Engwall M: Lighting, sleep and circadian rhythm: An intervention study in the intensive care unit. Intensive & critical care nursing : the official journal of the British Association of Critical Care Nurses. 2015. Elektronické vydání před tiskem. Doi: 10.1016/j.iccn.2015.07.001 Abstrakt: U pacientů na jednotkách intenzivní péče (JIP), může docházet k narušení jejich cirkadiánních rytmů. Ve výzkumném projektu byly na výzkumných JIP nastaveny různé světelné podmínky. Část I výzkumu měla za cíl porovnat vliv světelných podmínek ve různých pokojích. Výsledky ukázaly rozdíly ve prospěch pacientů v intervenční místnosti (n = 48, p = 0,004), ve které byly nastaveny podmínky kopírující přirozenou cykličnost světla v porovnání s místností, ve které byl v nočních hodinách nastaven větší jas (n = 52). Cílem části II výzkumu bylo popsat subjektivní vjemy pacientů. Pacienti byli dotazováni na tyto aspekty: 'Vliv osvětlení na spánek pacientů', 'Dopad osvětlení / světla na denní rytmus' a ‚uklidňující účinek osvětlení' , Většina z nich měla zkušenosti z poruchami spánku a polovina měla noční můry / znaky narušení cirkadiánního rytmu. Naopak v intervenční místnosti byli téměř všichni pacienti spokojeni s přirozeně cyklickým nastavením světelných podmínek, které spolu s denním světlem podporovaly jejich denní rytmus.

Pojmy a jednotky Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 720 až 400 nm Kandela: měrná svítivost zdroje Historicky svítivost standardní svíce Nyní: monochromatické záření o frekvenci 540×1012 Hz o výkonu 1/682 W.sr-1 Lux: intenzita osvětlení, světelný tok na jednotku plochy (1 lux = 1 cd × sr/m2) Činitel denní osvětlenosti: poměr intenzity osvětlení v interiéru a exteriéru, posuzován na srovnávací rovině Wikimedia Sr … steradián, prostorový úhel

Fyziologie vidění Optická soustava oka Tyčinky skotopicky, čípky fotopicky Rhodopsin: chromoprotein, který díky cis-/trans- izomerii pigmentu (retinol, vit. A) mění membránový potenciál neuronů a zahajuje neurofyziologický děj Encyclopedia Britanica Inc.

Světlo a zdraví Zrakový komfort: fyziologické, psychologické a estetické hledisko Zrakový diskomfort a zraková únava Zvýšená frekvence chyb, příspěvek k rozvoji neurologických a psychiatrických chorob Oslnění Jasem nebo kontrastem, absolutní nebo relativní Obtěžuje až (přechodně) oslepuje, nebezpečí úrazů Synchronizace denních rytmů Melatonin: epifýza, chemicky derivát AK tryptofan; EFSA: „ Přispívá ke zkrácení doby nutné pro usnutí a ke zmírnění subjektivního pocitu únavy v důsledku časového posunu“ Disrupce: rušivé světlo, věk, léky Účinky na veřejné zdraví ranní světlo podporuje socializaci, odpolední soustředěnost na řešení úkolů (Küller, 1992) Epidemiologické studie o vlivu rušivého světla: kolorektální karcinom, rakovina prsu, poruchy metabolismu (DM) a reprodukce; vliv mobilních telefonů na krátkozrakost Chepesiuk, R. (2009). Missing the Dark: Health Effects of Light Pollution. Environmental Health Perspectives , 117(1), A20–A27. Stephen M. Pauley, Lighting for the human circadian clock: recent research indicates that lighting has become a public health issue, Medical Hypotheses, Volume 63, Issue 4, 2004, Pages 588-596, ISSN 0306-9877

Nutriční terapeuti už zase mohou poslouchat další výklad 

Chromatičnost zdroje světla Teplota, která odpovídá teplotě absolutně černého tělesa, vyzařujícího světlo stejného spektrálního složení (K) Chromatičnost běžné žárovky v prodeji 2700 K. Svět-svítidel.cz

Vnímání barev Konsenzuálně Fyziologicky Cirkadiánní synchronizace vlivem chromatičnosti zdroje a podání barev Zrakový komfort/diskomfort Fyziologický a psychický stav, mikroklima, směrovost světla v interiéru Wikimedia

Technika osvětlování Denní osvětlení přímým nebo rozptýleným slunečním světlem (až 100 tis. lx) Prioritně v místech s trvalým pobytem osob Podle zdroje Přirozené: insolace místnosti 1,5 hod., č. d. o. = 0,5 – 3,5 % Umělé (100 lx běžná činnost, > 1.000 lx náročná činnost) Teplotní: žárovky (wolfram, halogen) Luminiscenční (Na výbojky, Hg zářivky, polovodičové LED...); pravda a mýty Kombinované Likvidace odpadů (nebezpečná vlastnost, množství) Podle konstrukce zdroje: Přímé Polopřímé Nepřímé v celkovém nebo místním provedení Halogenové žárovky: zahřívání plynu

Hygienické limity Posuzovaná hlediska Práce se zrakovou náročností Intenzita a rovnoměrnost osvětlení (lx nebo č. d. o.) Min. 0,5 % (prům. 1%) při kombinovaném osvětlení nebo min. 1,5 % (prům. 3 %) při výhradním denním osvětlení Kritický detail Jas a kontrast Doplňující osvětlení 200 lx, není-li stanoveno jinak normovou hodnotou s ohledem na zrakovou náročnost práce při zamezení rizika oslňování Práce se zrakovou náročností Rozlišení detailů Zvláštní světelné podmínky (jas anebo kontrast) Práce se zobrazovacími jednotkami (PC monitory) vyžaduje zařazení přestávky 5 až 10 min. každé 2 hod. SZU Praha