Formální Modely v (železniční) dopravě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakub Marek Research & Development
Advertisements

Analýza experimentu pro robustní návrh
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Matematické modelování aneb co se nepovedlo Petr Beremlijski Katedra aplikovaná matematiky Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB - Technická univerzita.
PROVOZNÍ INTERVALY.
Elektronický obchod. Požadavky na funkčnost aplikace nabídka zboží zboží se může prodávat za různé ceny (akční nabídky, sezónní výprodeje) evidence zákazníků.
Zlepšování jakosti.
Ota Hajzler Cíle bakalářské práce Analýza stávajícího řešení MU Identifikace aktérů Identifikace příslušných činností Sestavení optimálního postupu.
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
X13PMT 4. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Dispečerské řízení pražského metra
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
X13PMT 3. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Past Simple, Past Continuous, Past Perfect
A weak fuzzy description logic with aggregation Peter Vojtáš na Pracovním semináři pořádaném Knowledge Engineering Group Knowledge Engineering.
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
Dokumentace informačního systému
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Transport (8. ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Modely uživatelských preferencí. Obsah Jak se vyjadřují preference Modely preferencí a jejich učení Model založený na atributech Kolaborativní filtrování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Past simple action in the past taking place once, never or several times (He visited his parents every weekend.) actions in the past taking place one after.
Kritické aplikace v železniční dopravě K611 – Katedra Aplikované Matematiky Ing. Martin Pěnička ČVUT v Praze Fakulta dopravní Katedra Aplikované Matematiky.
ŘÍZENÍ DOPRAVY POMOCÍ SW AGENTŮ Richard Lipka, DSS
Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících
Klomfar Petr.  Adresářová služba  specializovaná databáze optimalizovaná pro čtení a vyhledávání.  popisující objekt pomocí atributů. Na rozdíl od.
6 Řízení zásob a sortimentu analýzou ABC
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Zpracoval :Ing. Petr Dlask, Ph.D. Pracoviště :Katedra Ekonomiky a řízení stavebnictví ČVUT v Praze Adresa :Thákurova 7, Praha 6, Dejvice Optimalizace.
1 Řízení znalostí z pohledu práva Seminář č. 4. Opakování Software pro tvorbu projektu jako platforma pro přenos znalostí – pro tým připravující projekt.
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K617X1MG Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu.
Chyby při matematickém modelování aneb co se nepovedlo Petr Beremlijski Katedra aplikovaná matematiky Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB - Technická.
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Metodika řízení projektů
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K611XMZG možnosti zavedení integrálního taktového.
ŽST Jedlová.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Traffic Rules, Principles of Safe Driving, Safety Features (Pravidla silničního provozu, zásady bezpečnosti silničního provozu, prostředky aktivní a pasivní.
Název SŠ: SŠ-COPt Uherský Brod Autor: Ing. Hana Kubišová, Ph.D. Název prezentace (DUMu): Defects of Guns Název sady: Technical English for students of.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Business Trip: At the Airport Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
 ANOTACE:  Anotace:  Didaktický učební materiál je určen žákům středních škol k zopakování učiva. Prezentace se skládá z přehledu daného učiva a ze.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Výuka oboru DE. O bor O bor Dopravní elektroinženýrství a autoelektronika Odborná zaměření: Automobilová elektronika Elektrická trakce Sdělovací a zabezpečovací.
ANALÝZA IS. Životní cyklus IS Specifikace problému, požadavků (studijní fáze) Analýza Návrh Implementace (realizace) Zavedení (instalace) a testování.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický OPTIMALIZACE PROCESŮ VÝROBY NÁBYTKU VE SPOLEČNOSTI ARBYD CZ S.R.O. Obhajoba diplomové.
XML a datový standard Zdeněk Jirkovec Softwarové Aplikace a systémy.
Logistika živých sladkovodních ryb
Úvod do databázových systémů
Návrh logistiky skladového hospodářství ve vybraném podniku
ICH M3 (R2) preklinické doporučení
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
Prognostika a Plánování 3. cvičení
Charakteristika a nástroje
Efektivní dopravní obslužnost vybraného mikroregionu Jihočeského kraje
Abstrakt Abstract Cíl práce Testované hypotézy Bibliografie
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Transkript prezentace:

Formální Modely v (železniční) dopravě 31.3.2005 Formální Modely v (železniční) dopravě Martin Pěnička

Jak ověříme funkčnost systému? Tvorba bezpečného SW Jak ověříme funkčnost systému? Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

1962 – Sonda pro průzkum Venuše Příklad 1962 – Sonda pro průzkum Venuše Chybný zápis FORTRANu: DO 10 I=1.5 -přiřazení DO 10 I=1,5 -cyklus Chyba se projevila při startu, raketa nabrala špatný kurz, aktivovala se autodestrukce. Ztráta 80 mil. dolarů ‘Most expensive hyphen in history’ Arthur C. Clarke typo This was to be the first Mariner mission. It was intended to perform a Venus flyby. The vehicle was destroyed by the Range Safety Officer after launch when it veered off course. The booster had performed satisfactorily until an unscheduled yaw-lift (northeast) maneuver was detected by the range safety officer. The failure was apparently caused by a combination of two factors. Improper operation of the Atlas airborne beacon equipment resulted in a loss of the rate signal from the vehicle for a prolonged period. Additionally, the Mariner 1 Post Flight Review Board determined that the omission of a hyphen in coded computer instructions in the data-editing program allowed transmission of incorrect guidance signals to the spacecraft. This caused the computer to emit erroneous steering commands which finally threw the spacecraft off course

1988 – sestřelení AirBusu 320 v Iráku Další příklady 1988 – sestřelení AirBusu 320 v Iráku 1994 – Intel Pentium chybějící položky ve vyhledávající tabulce 1996 – Exploze Ariane 5 chyba v konverzi velkého čísla A další např. na: http://www5.in.tum.de/~huckle/bugse.html typo This was to be the first Mariner mission. It was intended to perform a Venus flyby. The vehicle was destroyed by the Range Safety Officer after launch when it veered off course. The booster had performed satisfactorily until an unscheduled yaw-lift (northeast) maneuver was detected by the range safety officer. The failure was apparently caused by a combination of two factors. Improper operation of the Atlas airborne beacon equipment resulted in a loss of the rate signal from the vehicle for a prolonged period. Additionally, the Mariner 1 Post Flight Review Board determined that the omission of a hyphen in coded computer instructions in the data-editing program allowed transmission of incorrect guidance signals to the spacecraft. This caused the computer to emit erroneous steering commands which finally threw the spacecraft off course

Tvorba bezpečného SW (1) Za správně/bezpečně navržený systém považujeme systém, pokud splňuje požadavky zadavatele. prokazatelně „Program testing can be used to show the presence o bugs, but never to show their absence“ Dijkstra 1972 Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Tvorba bezpečného SW (2) Testování SW Hledání chyb Validace SW (Model Checking) Pokud nemůžeme prokázat správnost/bezpečnost samotného SW, prokážeme jí na modelu Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Tvorba bezpečného SW (3) Tradiční přístup Formální přístup Návrh SW Testování SW Popis domény Požadavky Návrh Testy SW Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Co je to formální metoda (1) Formální jazyk musí mít přesnou, tj.matematicky plně definovanou Syntaxi vše, co plně definuje všechny možné výrazy nebo diagramy, které tento jazyk obsahuje Sémantiku něco, co pro každý syntakticky správný výraz nebo diagram, přiřadí přesný význam Důkazní systém tj. množinu axiomů a dedukčních pravidel podle kterých je možno zdůvodnit všechna syntakticky správné výrazy nebo výrazy daného jazyka. Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Co je to formální metoda (2) Co je to „metoda“? Metodou rozumíme množinu postupů, které jsou použity při výběru a použití množství technik a nástrojů pro identifikaci a analýzu problému a následnou syntézu (řešení) daného problému. Za dobrou metodu pokládáme takovou metodu, která vede k efektivnímu řešení. Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Co je to formální metoda (3) Co je to tedy „formální metoda“? Formální metoda je tedy taková metoda, ve které její hlavní techniky a nástroje silně závisejí na použití formálního jazyka. Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Co je to formální metoda (4) Některé formální jazyky ASM Action Systems B France, or B UK CafeOBJ CASL Coq CSP Duration Calculi Esterel Higher Order Logic Linear Temporal Logic LSCs MSCs Petri Nets Pi-Calculus RAISE SPIN Statecharts VDM Z Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Využití Formálních Metod Zvládnutí velkých a složitých systémů Zkrácení doby testování SW Lepší koordinace a návaznost v týmu Využití pro tvorba bezpečného SW Zlepšení porozumění vztahů: Zadavatel  Zákazník Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Tvorba bezpečného SW (3) Tradiční přístup Formální přístup Návrh SW Testování SW Popis domény Požadavky Návrh Testy SW Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Formální model železnice (1) V současné době máme formální popis domény a požadavků pro: Železniční sítě Statický Dynamický Železniční vozidla Železniční provoz Cestující a zboží Grafikony, jízdní řády, … Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Formální model železnice (2) Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Formální model železnice (3) Železniční síť se skládá z jedné nebo více tratí, a dvou nebo více stanic Žel. síť se skládá z přímých kolejí, výhybek, křížů a anglických výhybek. Žel. Stanice se skládá z jedné nebo více kolejí. … Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Formální model železnice (4) Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Formální model železnice (5) axiom Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Formální model železnice (6) Použití tohoto modelu: Optimalizační úlohy Tvorba oběhu žel.vozidel s plánováním údržby(RAISE) Automatická tvorba turnusů (DC) Optimální délka vlaku (RAISE) Zabezpečovací úlohy Model traťového souhlasu (MSC, LSC) Model autobloku (MSC) Model staničního zabezpečovacího zařízení (PN) Kombinace Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Model traťového souhlasu (1) Protokol komunikace Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Model traťového souhlasu (2) Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Model traťového souhlasu (3) Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Automatický blok (1) S t a A B s g . i - + n g Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Automatický blok (2) Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Staniční zabezpečovací zařízení (1) Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Staniční zabezpečovací zařízení (2) PN kolejový obvod PN pro výhybku PN návěstidlo PN vlakovou cestu Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Staniční zabezpečovací zařízení (3) Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Plán údržby: Původní plán Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Plán údržby: Denní prohození Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Plán údržby: Původní plán Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Plán údržby: Noční prohození Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Plán údržby: Původní plán Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Plán údržby: Prázdná jízda Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Q R 31 S 32 T 41 51 52 61 Time Day 1 Day 2 T S 11 S R 12 R Q 13 Q R 21 Train #1: T(06:10) → S(13:20-13:30) → R(00:18-0:45) → Q(10:20) Train #2: Q(12:45) →R(22:05-22:20) → S(04:50-05:10) →T(20:55) Q R 31 S 32 T 41 51 52 61 Train #3: … Time Day 1 Day 2 T S 11 S R 12 R Q 13 Q R 21 R S 22 S T 23 Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Time Day 1 Day 2 T S 11 R 12 Q 13 Q R 21 S 22 T 23 Q R 21 S 22 T 23 Q Train #1: T(06:10) → S(13:20-13:30) → R(00:18-0:45) → Q(10:20) Train #2: Q(12:45) →R(22:05-22:20) → S(04:50-05:10) →T(20:55) Train #3: … Time Day 1 Day 2 T S 11 R 12 Q 13 Q R 21 S 22 T 23 Q R 21 S 22 T 23 Q R 31 S 32 Q T 41 Q T 41 T S 51 R 52 S Q 61 Q R 31 S 32 Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Závěr Formální metody získávají na významu. Testováním SW prokáže přítomnost, nikoliv absenci chyb ! Zahrnutí formálního modelu do tvorby SW umožní následnou průkaznou validaci SW Existuje jednotný formální popis domény železniční dopravy Kombinací jednotlivých formálních metod je možno získat jednoduché modely SW také lze stavět podle plánů ! Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze

Děkuji za Vaši pozornost! Seminář Katedry Aplikované Matematiky K611, ČVUT v Praze