RYBY-NEJPOČETNĚJŠÍ SKUPINA OBRATLOVCŮ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 RYBY-NEJPOČETNĚJŠÍ SKUPINA OBRATLOVCŮ Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově „RYBY“ Autor: Mgr. Iveta Votápková
Základní informace o skupině ryb Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Základní informace o skupině ryb - nejpočetnější skupina obratlovců - přizpůsobily se životu ve všech vodách - některé druhy ryb jsou obojživelné a určitý čas tráví na souši - patří mezi ně druhy dravé, všežravé, býložravé i parazitické - dále také druhy žijící samotářsky, v párech i ve statisícových hejnech - nejmenší ryby patří mezi nejmenší obratlovce vůbec (8 mm v dospělosti) - největší ryby dosahují více než 4 metry délky
Vnitřní stavba těla ryb: Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Vnitřní stavba těla ryb: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Úkol: Charakterizuj hlavní znaky ryb. Popiš rozmnožování ryb. Vyjmenuj zástupce a zařaď je do skupin.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Úkol: Vyjmenuj smyslové ústrojí ryb a vysvětli, k čemu slouží. Popiš obrázky, využij k řešení úkolu.
Ryby dělíme na: lalokoploutvé, dvojdyšné, paprskoploutvé Úkol: Uveď zástupce jednotlivých skupin. Vyhledej a uveď 3 zajímavosti o těchto skupinách.
Zpětná vazba - Opakovací testík Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Zpětná vazba - Opakovací testík Vyjmenuj hlavní znaky ryb. Čím je skupina ryb charakteristická? Vysvětli, čím ryby vnímají směr proudící vody? Proč se bahníkům říká dvojdyšné ryby? 5. Které ploutve patří k párovým a které k nepárovým?
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 8. CLIL Fisch: Carp – kapr obecný Ewe - bahníci Coelacanth strange – latimerie podivná
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 9. Použité zdroje Získané informace http://en.wikipedia.org Google obrázky: http://www.naturfoto.cz/fotografie/sevcik/klaun--amphiprion-percula.jpg http://www.naturfoto.cz/fotografie/ostatni/nahled-kapr-obecny-48838.jpg http://files.vseokaprovi.webnode.cz/200000005-6afed6bf8d/anatomie%20ryby.jpg http://atlas-ryb.rybarskeforum.cz/img/karas_obecny.jpg http://www.naturfoto.cz/kapr-koi-fotografie-17347.html http://www.rybarizatec.cz/page/biologie/img/15.proudovy_organ.jpg http://www.chytej.cz/files/inpages/012/013-organy-ryby.jpg http://www.svet-rybare.cz/cms/get/image.php?id=393&y=360&x=530&thumb=1 http://akademon.cz/source/obr/vor2.jpg http://nd01.jxs.cz/171/666/1c0f9ecc63_32900216_o2.jpg http://zoogalerie.prf.jcu.cz/photogallery/Veselovsky/Neoceratodus_forsteri.jpg http://www.stastnezeny.cz/data/usr_040_default/latimerie.jpg