Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA LIDSKÉ AKTIVITY A PROBLÉMY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ změny v krajině Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3202 Označení klíčové aktivity VY_32_INOVACE_31_EV_14 Předmět ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA Téma LIDSKÉ AKTIVITY A PROBLÉMY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ – změny v krajině Autor Mgr. Monika Dvořáková Anotace Seznámení s působením člověka na krajinu Očekávané výstupy Orientace v pojmech – změny v krajině Jazyk čeština Druh učebního materiálu POWER POINT Cílová skupina/ročník žák Speciální ZŠ/6. - 9. ročník Cíl prezentace Získání nových informací a prohloubení znalostí žáků Časová dotace 20 minut Vytvořeno (škola, dne) Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, p. o., 27.3.2013 Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
LIDSKÉ AKTIVITY A PROBLÉMY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ZMĚNY V KRAJINĚ
Vývoj lidské civilizace Vývoj lidské civilizace se odráží v krajině, kterou člověk obývá. Nejdříve lidé bydleli v jeskyních. Ze začátku měli lidé podobné podmínky k životu jako zvířata. Když byla zima nebo pršelo, zalezli si do úkrytů, které jim poskytla příroda (jeskyně, kmeny vyvrácených stromů). První stavby, které si vybudovali, byly velmi jednoduché a stavěli je z materiálů, které jim poskytla okolní příroda: dřevo, zvířecí kůže, hlína). Způsobem života, jakým člověk v té době žil nepřetvářel okolní krajinu krajinu, ve které člověk žil, můžeme nazvat krajinou přírodní
Vztah lidí k přírodě se mění Lidé se postupem času naučili vyrábět nástroje a zbraně více lovili zvěř, naučili se využívat oheň oheň zdroj tepla, světla, k přípravě jídla a také oheň využívali k vypalování lesů zpočátku proto, aby měli větší přehled v krajině a tím si usnadnili lov zvěře. Člověk začíná v této etapě více působit na krajinu začíná se výrazně odlišovat od ostatních savců.
Rozvoj zemědělství Před 10-20 tisíci lety dochází k rozvoji zemědělství člověk začíná výrazně ovlivňovat přetvářet okolní krajinu. Vypaloval již velké plochy lesa a na vznikajících polích začal pěstovat plodiny a chovat hospodářská zvířata. Začínají vznikat nové ekosystémy – pole, pastviny krajina začíná mít zcela jinou podobu začínáme hovořit o krajině kulturní. Lidé v tomto období také začali zakládat první vesnice žijí ve větších skupinách. Již v tomto období se člověk dopustil velkých chyb velké odlesňování krajiny a využívání krajiny k zemědělství vedlo až k devastaci krajiny např. ve Středomoří odlesněné svahy podléhají erozi (odplavení půdy).
Rozvoj průmyslu Druhý významný předěl, kdy se začal měnit přístup člověka ke krajině, nastal s rozvojem průmyslu. Stěhování lidí z vesnic do měst rozvoj městských oblastí rozrůstající se města a okolí měst se stále více odlišují od krajiny přírodní. Vznikající průmyslové areály navíc znečišťují přírodní prostředí vzduch, vodu, půdu.
Těžba nerostných surovin velký zásah do krajiny dochází až k devastaci (ničení) původní přírodní krajiny těžba hnědého uhlí
Současnost – postindustriální společnost V současnosti se v hospodářsky vyspělých státech stává nejvýznamnějším odvětvím SLUŽBY. Centra měst jsou pro bydlení a podnikání velmi drahá takže dochází k dalšímu růstu měst na okrajích měst vznikají sídliště, satelitní městečka s rodinnými domy, obchodní zóny nákupní centra, sklady atd. Pak dochází k rozvoji dopravy krajina se opět mění staví se nové silnice, železnice
Informační společnost V krajině se objevují nové stavby rozhlasové, televizní vysílače, vysílače pro mobilní telefony. Lidé mají zároveň také velké nároky na využívání volného času to se také v krajině projevuje staví se rekreační a sportovní zařízení lyžařské areály, golfová hřiště, sportovní areály. Změna životního stylu lidí se velmi odráží na vzhledu krajiny.
Rekultivace krajiny DEVASTACE Nejvíc zničená – ZDEVASTOVANÁ krajina je na území, kde se těží nerostné suroviny. Když jsou nerostné suroviny vytěženy začíná obnovování tohoto území REKULTIVACE obnovit území tak, aby splynulo s okolní krajinou vysázet stromy, zavodnit díry vznik nových nádrží dají se využít k rekreaci, odpočinku.
Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace http://office.microsoft.com http://www.asb-portal.cz/UserFiles/Image/stavebnictvi/materialy-a-vyrobky/tepelne-izolace/tepelna-izolace-trochu-jinak-2690/5-big-image.jpg http://agartha.cz/html/paranormal/jsveduvstul/01.jpg http://www.kr-kralovehradecky.cz/assets/hradecko/priroda-pamatky/muzea-HR-Vsestary-CEA.JPG http://i.idnes.cz/11/043/cl6/OB2b1462_lov.jpg http://www.ecmost.cz/img/clanky/K1-K4.JPG http://www.hbl.cz/gallery/1125682430_praded_6.jpg http://www.krusnohorsky.cz/image/201009251857_Obrazek15.jpg http://i.lidovky.cz/10/031/lngal/HEV318973_tezba.jpg „Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání v všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.“ POUŽITÉ ZDROJE Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace