Fyzika – vybrané kapitoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Advertisements

Teoretická výpočetní chemie
1 ÚVOD.
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Lekce 13 Počítačový experiment a jeho místo ve fyzice a chemii Osnova 1. Počítačový experiment 2. Srovnání s reálným experimentem 3. Výhody počítačového.
Digitální učební materiál
Proč se učíme fyziku? O čem fyzika je?
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Vztah mezi energií a hmotností. Klasická dynamika říká:  mezi energií tělesa E a jeho setrvačnou hmotností m 0 není žádný obecně platný vztah  těleso.
Předmět studia chemie, historie
1. Fyzikální obraz světa.
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Digitální učební materiál
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
01 Úvodní pojmy Mgr. Ladislav Dvořák PdF MU, Brno.
Chemie a její obory.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Fyzika první učební obory
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Svět kolem nás.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
Vybrané kapitoly z fyziky se zaměřením na atomistiku a jadernou fyziku
Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál
Hvězdy Fyzika Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová
Chemie = přírodní věda, zkoumá chem. látky, jejich vlastnosti, využití a přeměnu na látky nové má uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, může působit.
Z čeho a jak je poskládán svět a jak to zkoumáme
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Úvod Co je to fyzika? Čím se tato věda zabývá?.
U3V – Obdržálek – 2013 Základní představy fyziky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Radiologická fyzika Michal Lenc podzim 2011.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika Milan Předota Ústav fyziky a biofyziky Přírodovědecká fakulta JU Branišovská 31 (ÚMBR),
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Běžně používané fyzikální veličiny pro vyjádření množství látky:
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Základní chemické pojmy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Úvod do učiva Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Úvod do fyziky SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 20. Astrofyzika Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol.
U3V – Obdržálek – 2016 Základní představy fyziky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
1. Fyzikální obraz světa.
ÚVOD DO FYZIKY.
FILOsOFIE A VĚDA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Současnost starých otázek
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
NESLAVNO JEST ZOUFATI SI NAD POKROKEM
Úvod do moderní fyziky Co je to „moderní“ fyzika?
Fyzika - o čem je a o čem není
FYZIKA Čím se budeme další čtyři roky zabývat?
POZNÁVÁNÍ MIKROSVĚTA.
Úvod do psychologie II. přednáška
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Fyzika – vybrané kapitoly

1. Co je fyzika Fyzika je základem celé přírodovědy (dříve byla nazývána také přírodní filosofií). Zabývá se nejobecnějšími přírodními jevy a jejich zákonitostmi. Je to exaktní (přesná) věda, založená na přesných měřeních a matematických výpočtech. Přesto je v řadě přírodních jevů důležité pochopit především jejich podstatu a příčiny, a to je často možné i bez složité matematiky.

K čemu je fyzika dobrá (užitečná) Bez fyziky a jejích objevů by nebyly např. automobily, vlaky, metro, letadla, kosmické rakety žárovka, Rentgenova lampa, lékařský ultrazvuk rádio, televize, CD disky, počítače, mobilní telefony

Fyzika je velmi důležitým základem dalších přírodních věd (chemie, biologie) aplikovaných oborů (meteorologie, geologie) lékařství a fyzioterapie techniky (stavebnictví, strojírenství, elektrotechnika) Přístrojů a zařízení pro oblast služeb, obchodu i dopravy

Jak lze fyziku dělit mechanika elektromagnetismus atomová fyzika kinematika elektrostatika fyzika obalu atomu dynamika elektrodynamika jaderná fyzika statika magnetické jevy fyzika elem. částic gravitace elmg. Indukce mechanika tekutin termika vlnění a optika astronomie termometrie mechanické vlnění Sluneční soustava termodynamika akustika hvězdy a galaxie molekulová fyzika elmg. vlnění kosmologie vlnová optika geometrická optika

mechanika tekutin (hydrostatika a hydrodynamika, aero...) kvantová fyzika (současný pohled na fyziku atomu a částic) fyzika pevných látek (pevnost, pružnost, stavba krystalů) fyzika plasmatu atd… ● k fyzice patří i mezní obory biofyzika chemická fyzika a fyzikální chemie fyzikální zeměpis astrofyzika (když bereme astronomii jako samostatnou vědu)

Metody fyzikálního zkoumání světa na počátku je vždy zvídavost, všímavost a překvapivé jevy a děje pozorování nebo experiment + měření zobecnění výsledků měření > hypotéza ověřování hypotézy > vytvoření teorie matematický model = fyzikální zákon

pozorování (observace) nelze jej přesně opakovat používá se tam, kde nemůžeme provést experiment (např. kulový blesk, výbuch supernovy, …)

Experiment jako základní metoda pokus (experiment) umělé vytvoření (nebo ovlivnění) sledovaného a měřeného jevu lze jej opakovat s přesně danými parametry používá se všude tam, kde je to možné typy experimentů (podle toho zda měříme) kvalitativní (neměříme, jenom pozorujeme jev) kvantitativní (měříme a hledáme, nebo ověřujeme závislost mezi veličinami

typy experimentů (ve školské fyzice) demonstrační (učitel převádí) frontální (všichni si něco vyzkoušíme v lavici) domácí (velmi důležitý typ domácího úkolu)