Vakuola a osmotické jevy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Advertisements

BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Fyziologie vylučovacích soustav živočichů
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Složení živých soustav
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
říše: Živočichové podříše: Prvoci
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Buňka.
Základy přírodních věd
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Biofyzika buňky, biomembrány
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Rostlinná buňka Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
B U Ň K A.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Rozdělení buněk.
Membrány a membránový transport
POVRCHY ROSTLIN Stavba rostlinné buňky
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
BUŇKA.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Transport látek, osmóza
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Metabolismus rostlin.
Živočichové rybníka a jeho okolí
Stavba lidského těla.
BUŇKA.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Základní funkce buňky.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Buňka  organismy Látkové složení.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
4. Buňky.
Eukaryotní buňka Marcela Petrová 3.B
Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Vakuola a osmotické jevy Portál eVIM Vakuola a osmotické jevy

Vakuola buněčná organela především v buňkách rostlin, ale i protist, kvasinek a některých živočichů

Stavba biomembrána oddělující vakuolu od cytoplazmy- tonoplast obsah = buněčná šťáva

Funkce udržuje stálé prostředí v cytoplazmě (díky regulaci pH a regulaci koncentrace solutů) zásobní funkce detoxifikační funkce osmoregulace mechanická pevnost

Vakuoly rostlin nezralé buňky- větší množství malých vakuol dospívání,specializace,  diferenciace nebo funkční aktivita- růst a splývání zralá buňka- většinou jedna vakuola zabírající 90 % objemu buňky

Vakuoly rostlin soubor všech vakuol v jedné buňce se někdy nazývá vakuom

Funkce vakuol rostlin hlavně zásobárna vody a různých dalších organických i anorganických látek například:cukry, bílkoviny, aminokyseliny,organické kyseliny,  alkaloidy, třísloviny, barviva buněčné trávení (nahrazuje nepřítomné lyzozómy)

Příklady vakuol živočichů tukové vakuoly- velké (stačují ostatní organely k buněčné stěně) drobné vakuoly naplněné trávicími šťávami (enzymy)- při trávení uvolňovány do lumen střev

Příklady vakuol živočichů vakuoly v buňkách mléčné žlázy- střádání mléčných kapek vakuoly pigmentových buněk kůže- obsahují ochranný pigment melanin, který zabraňuje poškození tkáně ultrafialovým světlem vysílaným sluncem

Vakuoly protist velmi modifikované Pulsující vakuoly Potravní vakuoly

Pulsující vakuoly též stažitelné či kontraktilní slouží k vyměšování přebytečné vody obvykle umístěna na periferii buňky napojena na okolní cytoplazmatické struktury někdy jen dočasně (exocytóza)

Potravní vakuoly též fagozomy vzniká po fagocytóze u prvoků, makrofágů a dalších fagocytujících buňky v těle některých mnohobuněčných  organismů včetně člověka průměr větší než 250 nanometrů ( na rozdíl od pinocytózy)

Osmotické jevy základ: difůze umožnění díky polopropustné (semipermeabilní) membráně

Osmóza = tok vody skrze semipermeabilní membránu ve směru prostředí o vysoké koncentraci osmoticky aktivních látek (např. cukrů nebo solí) z prostředí, kde je koncentrace rozpuštěných látek nízká.

Osmóza probíhá tak dlouho, dokud se koncentrace látek na obou stranách semipermeabilní membrány nevyrovná

Typy prostředí isotonické hypertonické hypotonické stejná koncentrace, nedochází k výměně látek s okolím hypertonické hypotonické

Hypertonické prostředí prostředí s vyšší koncentrací rozpouštědlo uvnitř buňky (voda) má tendenci proudit přes polopropustnou membránu ven a vyrovnávat tím obě prostředí

Hypertonické prostředí živočišná buňka: s absencí buněčné stěny se po vypuštění vody svraští - jev se nazývá plazmoptýza buňka rostlin: cytoplazma se oddělí od buněčné stěny a shromáždí se uprostřed buňky – plazmolýza (buňka vyjde bez větší újmy)

Mech měřík hypertonické prostředí

Hypotonické prostředí prostředí s nízkou koncentrací polopropustná membrána nevypouští živiny, proto musí přijímat vodu z okolí

Hypotonické prostředí živočišná buňka: nasaje vodu, tlak který v ní díky tomu vznikne způsobí její prasknutí –plazmoptýzu buňka rostlin: po přijetí vody se vakuola nafoukne a zvýší se tlak na buněčnou stěnu = turgor.

Turgor Díky tomuto tlaku získává rostlina potřebnou pevnost, naopak při poklesu tlaku kvůli nadměrné ztrátě vody rostlina vadne.

Zdroje obrázků http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Biological_cell_vacuole.svg http://visual.merriam-webster.com/animal-kingdom/simple-organisms-echinoderms/unicellulars/paramecium.php http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turgor_pressure_on_plant_cells_diagram-ca.svg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fagocytoza.svg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Scheme_simple_diffusion_in_cell_membrane-en.svg Mikrofotografie – školní biologická laboratoř